BMW: Store prisavslag på vei

Vurderer du å kjøpe deg en ny BMW? Da kan du spare store penger å utvise litt tålmodighet. BMW har nemlig utviklet en hel rekke nye motorer - motorer som viser seg å være som skapt for det norske avgiftssystemet.

Den utvendige ansiktsløftingen er moderat. Ny utgave over, dagens under. Vis mer
Vis mer


I sammenheng med avdukingen av den ansiktsløftede BMW 5-serie presenterer BMW en hel rekke nye og forbedrede bensin - og dieselmotorer samt en helt ny automatgirkasse. Motorene kjennetegnes ikke bare ved at flere av dem er sterkere og sprekere enn dagens BMW-motorer - i tillegg har de blitt særdeles drivstoffgjerrige, ikke minst når de kobles sammen med den nye automatgirkassen. For mange av motorens vedkommende er forbruket redusert med mellom 15 og 25 prosent, noe som er oppsiktsvekkende mye.


Fire ting på en gang

Det faktum at de nye motorene forbruker langt mindre drivstoff får mange positive konsekvenser - ja, de positive konsekvensene overgår faktisk Kinderegg-effekten i antall. For her snakker vi om minst fire ting på én gang.

Globalt og lokalt miljø

For det første: Fordi forbruk har tett sammenheng med utslipp av klimagassen CO2, blir det globale miljøet en vinner. Lavere forbruk betyr også reduserte utslipp av partikler, nitrogenoksider (NOx), hydrokarboner (HC) og karbonmonoksid (CO), noe som i neste omgang er til stor fordel for byboere, ikke minst de blant oss som lider av luftveislidelser.

Lavere driftsutgifter og redusert innkjøpspris

For det tredje betyr redusert forbruk selvsagt også lavere drivstoff-utgifter, noe som er en fordel for fremtidige eiere. Og fordi det nye, norske avgiftssystemet har fått en CO2-komponent, betyr de reduserte CO2-utslippene at en rekke BMW-modeller blir billigere.

Og det er faktisk ikke småpenger vi her snakker om. I følge våre beregninger vil mange av BMW-modellene som ender opp med de nye motorene under panseret, få avgiftsletter på tusenvis av kroner.

Bensinmotorene

Vis mer


I første omgang er det imidlertid kun den ansiktsløftede BMW 5-serie som får nyte godt av de nye motorene. Den midtlivsoppdaterte 5-serie er ifølge den norske BMW-importøren på plass i Norge ved utgangen av mars.

Som i dag vil også 5-serie facelift være tilgjengelig med fem bensinmotor-alternativer. Samtlige blir avgiftsvinnere sammenlignet med motorene de erstatter. Blant motorene som kommer aller best ut er 525i-motoren, som har et CO2-utslipp på kun 176 gram per kilometer (mot forgjengerens 210). Dermed reduseres CO2-avgiften med drøye 44.000 kroner.

Med den nye autmatkassen blir forskjellen enda større. Den ansiktsløftede 525iA slipper ikke ut mer enn 193 gram, en reduksjon på hele 56 gram sammenlignet med utgående versjon. Dermed snakker vi om en avgiftsreduksjon på drøye 67.000 kroner. Men toppgevinsten går til den firehjulsdrevne utgaven - 525xiA. Denne får nesten 79.000 kroner i avgiftsrabatt (se lenker til fullstendige tabeller nederst i artikkelen).

Dieselmotorene

Vis mer


Som i dag vil BMW 5-serie også etter ansiktsløftingen bli tilgjengelig med fire diesel-alternativer. Dessverre viser det seg at det firesylindrede og mest folkelige alternativet, 520d, er den eneste som ikke kan vise til reduserte CO2-utslipp. De tre andre alternativene derimot - 525d, 530d og 535d - kan vise til CO2-reduksjoner på mellom 9 og 40 gram. Resultatet er avgiftslettelser varierende fra snaue 5.000 til nesten 53.000 kroner.

Økt effekt og vekt

Nå må vi skynde oss å legge til at flere av motorene samtidig har fått økt effekt. Dette er i utgangspunktet selvsagt positivt, men blir negativt i et avgiftsperspektiv. Motorene som har fått økt effekt er 523i (opp 13 hk til 190), 530i (opp 14 til 272 hk), 525d (opp 20 til 197 hk), 530d (opp 4 til 235 hk) og 535d (opp 14 til 286 hk).

Resultatet er at effektavgiften stiger med henholdsvis 8.000 kroner (530d), 25.000 kroner (523i, 530i, 530d) og 38.000 kroner (525d). Dermed spises deler av CO2-gevinsten opp.

En del modellvarianter har også blitt mellom 10 og 50 kilo tyngre, noe som utløser økt vektavgift i størrelsesorden 2.000 til drøye 8.000 kroner.

Netto gevinst for de fleste alternativer

Vis mer


Likevel, selv om vi trekker fra disse avgiftsøkningene, kommer de aller fleste motor- og girkasse-alternativene ut med netto avgiftsreduksjon. Aller best ut kommer 525xiA, som får en netto avgiftsreduksjon på rundt 72.000 kroner.

Dyrere å produsere

Den norske BMW-importøren vil imidlertid ikke love at den hele og fulle avgiftsgevinsten kommer norske BMW-kunder til gode.

- Vi må huske at vi her snakker om avanserte motorer som blir dyrere å produsere. I tillegg kommer det faktum at 5-serie får en innvendig og utvendig ansiktsløfting. Vi er i løpende forhandlinger med fabrikken og trenger noe tid på å regne ut netto-effekten av de ulike pris- og avgiftsendringene, sier Øystein Sponheim, salgs- og markedssjef i BMW Norge.

Vil komme i flere modeller

Vis mer


Foreløpig kan ikke BMW Norge legge frem noen timeplan for når de nye motorene og den nye automatgirkassen vil gjøre sitt inntog i 1-serie, 3-serie, X3, X5 og de andre BMW-modellene. Det som imidlertid er klart, er at også disse modellene vil få tildels store CO2-baserte avgiftslettelser når de nye, miljøvennlige motorene og den ditto effektive girkassen er på plass.

Kan lønne seg å avvente

Du som vurderer å gå til anskaffelse av en ny BMW, spesielt, eller en tysk premiumbil generelt, bør derfor ikke forhaste deg. Dette gjelder spesielt deg som vurderer automatgir og/eller firehjulsdrift. Det vil nemlig være slik at de nye motorene gir aller størst positiv CO2-effekt for modellvarianter med nettopp disse attributtene.

Vårt råd er i stedet å holde hodet kaldt og følge med på DinSide de nærmeste månedene. Vi vil nemlig følge nøye med på hva som skjer med de ulike BMW-modellene i tiden fremover.

Direkte innsprøytning

Vis mer


Men hva er det egentlig BMW har gjort for å oppnå så store forbruks- og utslippsreduksjoner. Jo, for det første har de tre sekssylindrede bensinmotorene (523i, 525i, 530i) fått direkte innsprøytning. Innsprøytningen foregår nå ved hjelp av siste generasjon piezo-injektorer, en teknologi vi kjenner fra dieselverdenen. V8-motorene (540i, 550i) beholder tradisjonell bensin-innsprøytning, men har både variable ventiltider (dobbel Vanos) og variable ventilløft (Valvetronic). I tillegg skal motorene ha fått ny motorstyring.

Dieselmotorene har selvsagt hatt direkte innsprøytning via common rail hele tiden, men takket være optimalisering av innsprøytnings- og forbrenningsteknologier har de blitt enda mer gjerrige.

Super-effektiv automatgirkasse

Vis mer


Minst like viktig er det at BMW altså introduserer en ny og særdeles effektiv automatgirkasse. En ny momentomformer, oppgradert hydraulikk og ny programvare skal være blant hovedårsakene til at girkassen bidrar til lavere forbruk. Ifølge BMW skal den nye girkassen reagere 40 prosent raskere og gjennomføre girskift dobbelt så raskt som dagens automatkasse. Den som har vært borti BMWs automatkasser vet at dette er imponerende tall - dagens BMW-girkasser er nemlig allerede blant de raskeste på markedet.

Er du bilinteressert vet du også at automatgirkasser tradisjonelt gir et høyere forbruk enn manuelle girkasser. BMWs nye automatgirkasse gir faktisk redusert forbruk for tre av motorenes vedkommende: 530i, 540i og 550i.

Regenerering av bremseenergi

Vis mer


BMW opplyser også at de har tatt i bruk en teknologi som innebærer regenerering, eller gjenbruk, av bremseenergi (Brake Energy Regeneration). Denne teknologien går i kortform ut på at et høykapasitets batteri lades i situasjoner der føreren slipper gasspedalen eller aktivt bremser. Når batteriet er fullt kan den elektronisk styrte generatoren ta seg en pause - og stjeler dermed ikke krefter fra motoren. Resultat; redusert forbruk, ifølge BMW rundt tre prosent. En tilsvarende tankegang er forøvrig tatt i bruk i Toyotas og Lexus' hybridbiler - men teknologien er hos den japanske bilprodusenten tatt opp på et enda mer avansert nivå.

Mange små bidragsytere

Vis mer


Andre bidragsytere er en elektronisk styrt kjølepumpe, en mer energi-effektiv servostyring og reell utkobling av klimaanlegget når det ikke er behov for anleggets tjenester. BMW kan også fortelle at 5-serie har fått klaffer i tilknytning til kjølekanalene for bremser og motor. Når det er beskjedent kjølebehov lukkes disse klaffene, noe som både gir redusert luftmotstand og raskere oppnåelse av driftstemperatur. Biler med manuell girkasse vil forøvrig bli utrustet med en girskift-indikator. Denne skal bistå føreren med tips om når det er mest økonomisk og miljøvennlig å gire.

Følg med

Vis mer


I sammenheng med introduksjonen av de nye motorene får 5-serie også en moderat ut- og innvendig ansiktsløfting. BMW introduserer samtidig flere elektroniske duppeditter, deriblant en vegmerkings-sensor (jamfør Citroën), en fjernlys-assistent og en avstandsholder som også takler køkjøring. Utseende og utstyr kommer vi imidlertid tilbake til i neste artikkel. I denne artikkelen vil du også finne mer informasjon om det faktum at mange av 5-serie-variantene nå også kan skilte med økt dreiemoment og forbedrede akselerasjonstider.

  • Store bilder av den ansiktsløftede 5-serie finner du her.
  • CO2-avgift-reduksjon: Sedan, man. gir
  • CO2-avgift-reduksjon: Sedan, aut.gir
  • CO2-avgift-reduksjon: Stv., man. gir
  • CO2-avgift-reduksjon: Stv, aut. gir
  • Netto prisendring: Sedan. man. gir
  • Netto prisendring: Sedan. aut.gir
  • Netto prisendring: Stv. man. gir
  • Netto prisendring: Stv. aut.gir
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder