<b>MER MOTOR, MINDRE UTSLIPP</b> 2-serien (bildet), kommer nå i flere varianter. Men også 4-serienes varianter kabriolet og Gran Coupé, samt 5-serien får nyte godt av forbedringene. Og de fleste får GPS-styrte "fremsynte" automatkasser som tilvalg. Foto: RUNE M. NESHEIM
MER MOTOR, MINDRE UTSLIPP 2-serien (bildet), kommer nå i flere varianter. Men også 4-serienes varianter kabriolet og Gran Coupé, samt 5-serien får nyte godt av forbedringene. Og de fleste får GPS-styrte "fremsynte" automatkasser som tilvalg. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

BMW oppgraderer flere modellserier

Til sommeren oppdaterer BMW sitt utvalg av motorer. Men det er ikke alt.

Oppgraderingen innebærer blant annet en ny generasjon av firesylindrede dieselmotorer for BMW 5-serie, som produsenten selv hevder vil sette standarden innen drivstoffeffektivitet i mellomklassen.

Angående 5-serie er det vel riktigere å snakke om øvre mellomklasse, men utfra tallene er den konkurransedyktig på nøysomhet også overfor både mindre og mer motorsvake biler.

«BMW starter nå innfasingen av sine nye modulbaserte motorer med tre, fire og seks sylindre. 518d og 520d er først ut med den nye firesylindrede dieselmotoren,» sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Christian Gottschalk hos BMW Norge i en pressemelding.

Mer krefter, mindre forbruk

I praksis betyr dette at i bestselgende 520d øker dreiemomentet fra 380 til 400 newtonmeter og antall hestekrefter øker fra 184 til 190. I 520dA sedan (A står for automat), blir Co2-utslippet nå ifølge BMW rekordlave 109 gram per kilometer og forbruket kun 0,41 liter per mil. Og det er oppsiktsvekkende på en så stor og tung bil, om tallene verifiseres ute i virkeligheten. Det er jo langt fra alltid tilfellet.

Samtidig kommer nye motorvarianter for 2-serie Coupe, 4-serie kabriolet og 4-serie Grand Coupe, i tillegg til nytt utstyr for en rekke andre modeller.

Fremsynt

BILEN PLANLEGGER: Predictive Drive, kaller BMW sitt system, som kombinerer GPS, elektroniske givere og "intelligent" automatgirkasse. Resultatet skal være lavere forbruk. Foto: BMW Vis mer


Kombinasjonen av 8-trinns automatgirkasse og navigasjonssystemet «Business» sørger blant annet for å lese veien foran bilen, eksempelvis en rundkjøring, slik at giring og bremsing blir mer drivstoffvennlig. Dette kommer både på 1-, 2-, 3-, 4- og 5-serien. Dette er et system vi tidligere har prøvd på 7-serie. Les mer om den fremsynte bilen her.

Halvlitere

Som vi har skrevet tidligere, har BMW rasjonalisert sin utvikling og produksjon av motorer. Dette foregår nå etter modulprinsippet både hva gjelder 3, 4 og 6-sylindrede motorer. Og enkelt og greit er hver sylinder på en halv liter, så det er lett å regne seg frem til slagvolumet for de ulike motoriseringene.

Mer firehjulsdrift

Det mange ikke vet, er at det er BMW som er størst på firehjulsdrift i Norge. Og mer skal det bli! M235i xDrive Coupé blir således første modell i 2-serien som tilbys med firehjulsdrift. Den kompakte modellen yter 326 hestekrefter og har 8-trinns automat som standard. Dette gir den raskere akselerasjon enn versjonen med bakhjulsdrift. 4,6 sekunder fra 0 til 100 er to tideler bedre.

Vi likte ellers godt den mer beskjedne 220i da vi nylig testet den.

Det kommer for øvrig også en versjon til av 2-serien, nemlig 228i Coupé. Den byr på 245 hestekrefter og 325 newtonmeter.

4-seriene

NYE VARIANTER: 4-serie kabriolet Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


4-serie kabriolet får ytterligere fem motoriseringer. Innstegsversjonen blir nå 420i med 184 hestekrefter og 270 newtonmeter mens 435i xDrive har rekkesekseren på 306 hester vi kjenner fra de andre 35i-modellene bortsett fra de med M foran (326). Nye dieselmotorer er 425d, med 218 hester, 430d på 258 og «sportsdieselen» 435d xDrive med 313 hestekrefter.

Oppgraderingene gjelder også 4-serie Gran Coupe - som også får de nye motorene.

Resultatet av endringene som introduseres nå er naturligvis at BMW etter oppgraderingen vil kunne skilte med gjennomsnittlig lavere forbruk og utslipp enn tidligere, og denne utviklingen vil måtte fortsette også i fremtiden.