BMW og Peugeot Citroën med mer nytt

BMW og PSA-konsernet utvider motorsamarbeidet og kommer med en ny 1,4-liter basert på den nyutviklede 1,6-literen som vi finner i Mini Cooper, Cooper S og Peugeot 207 GT.

Vi prøvekjørte i fjor høst en sprek og spenstig liten rakker ved navn Peugeot 207 GT, utstyrt med en helt ny 1,6-liters motor på 150 hester. Det som slo oss da var hvor harmonisk, kultivert og kraftfull motoren var - ikke rå og brutal som en fordums GTI, men underholdende allikevel på sin måte. BMW og Peugeot hadde startet sitt motor-samarbeide.

Samarbeidet om 1,6-literen var så vellykket at begge parter bestemte seg for å utvide motorfamilien med en 1,4-liter. 1,4-literen yter 95 hestekrefter og 140 newtonmeter. I forhold til 1,6-literen er boringen den samme, men slaglengden er redusert slik at motorvolumet blir to deciliter mindre. Også 1,4-literen har variable ventiltider og –løft for å optimere forbrenningen på en måte som gagner både forbruk og ytelser.

I flere modeller

Peugeot 207 GT turbo med BMW/PSA-motor på 150 hester Vis mer


1,4-literen vil først debutere i Mini One. 0-100 skal den klare på 10,9 sekunder og toppfarten er oppgitt til 185 km/t. På sikt vil den også implementeres i både Peugeots og Citroëns modeller. Hos Peugeot er det da først og fremst snakk om 207 og kanskje også 1007. Det er sannsynlig at den rett og slett vil erstatte den aldrende motoren på 1,4 liter som yter 75 og 88 hestekrefter i henholdsvis 8- og 16-ventilers versjon.

Når det gjelder Citroën er trolig både små modeller som C2, C3 og kompaktbilen C4 aktuelle.

Hva angår Mini One som innvier den nye motoren, så lanseres den i Norge i midten av April.

Les om prøvekjøring av 207 GT turbo med BMW/PSA-motor her.