BMW-nyheter i Frankfurt

BMW skal vise flere nyheter i Frankfurt, hvorav to er helt nye modellserier.

BMW Z4 2.2i. Vis mer

BMW-nyheter i Frankfurt

  1. Store bilder
Oppgradert BMW X5 4.4. Vis mer
BMW X3. Vis mer
BMW 645 Ci. Vis mer
BMW 525 i. Vis mer


De modellene som er helt nye er X3 og 6 serien, men BMW skal også vise utvidelser av eksisterende modellrekker. Z4 kommer med en 2,2 liters rekkesekser med 170 hestekrefter, og 320 Cd vil få den fine 150 hesters dieselmotoren som vi har testet i 3-serie stasjonsvogn. I tillegg kommer en ansiktsløftning av X5, og nytt firehjulsdriftsystem som heter xDrive.

Eksklusiv kupe

BMW hevder selv at 645 Ci skal være årets drømmebil. Vi finner ut det i slutten av oktober, for da er det prøvekjøring av bilen for pressen. Den er stor og måler totalt 4,82 meter i lengden. Bredde er 1,86 meter og høyden begrenser seg til 1,37 meter. Den er med andre lang, bred og flat. Den skal ha god plass og tilby samme komfort som BMW 5- og 7-serie. Motoren en en 4,4-liters V8 motor med 333 hestekrefter. 0 til 100 kilometer i timen klarer den på 5,6 sekunder med manuell girkasse.

Mindre X-modell

I Frankfurt vil også den nye X3 bli vist frem for første gang. Vi kommer tilbake med mer Frankfurt etterhvert, og vi skal også prøve X3 senere i høst. Den er 4,57 meter lang og er dermed kun 10 centimeter kortere enn storebror X5. X3 er i tillegg 8,7 centimeter lengre enn 3-serien. Prismessig vil den bli en del billigere enn X5, men her hjemme blir den kostbar siden det foreløpig ikke finnes mindre motorer enn en 2,5 liters bensinmotor med 192 hestekrefter. Den heter X3 2.5 i. X3 3.0 i får 231 hestekrefter, og X3 3.0 d får 204 hestekrefter.

xDrive

Både X5 og X3 får et nytt firehjulsdriftsystem basert på en flerplatekløtsj. Dette gjør at du får en helt trinnløs fordeling av kraft mellom alle fire hjulene. Systemet detekterer lynhurtig når det blir nødvendig å flytte krafter til et eller flere av de andre hjulene, og sørger for å opprettholde fremdriften. Dynamisk stabilitetskontroll (DSC) er på plass, og til og med Hill Descent Controll (HDC). HDC er en funksjon som gjør at bilen selv kontrollerer fart i bratte utforbakker i terrenget.

Flere motorer i 5-serie

Dere som følger med jevnlig på DinSide Motor begynner å bli kjent med den nye 5-serien. Det er ingen hemmelighet at det kommer flere motorer, og de neste ut på markedet er 525 og 545. 525 vil få 192 hestekrefter og 545 vil få den samme motoren som i 645 Ci og 745 i, en 4,4 liter med 333 hestekrefter. Akselerasjonen fra 0 til 100 vil 545 klare på 5,8 sekunder.

Billigroadster

Z4 vil komme med en mindre motor enn det som finnes i dag. Nå finnes bilen med 2,5- og 3,0-liters motorer og de koster henholdsvis 459.000 og 594.000 kroner. Når Z4 2.2 i med 170 hestekrefter kommer på banen bør utropsprisen krype ned mot 400.000 kroner. Ytelsene er fortsatt greie om du nøyer deg med manuell girkasse. 0 til 100 på 7,7 sekunder og 225 kilometer i toppfart kan billigste Z4 tilby. Eventuelt større motorer i Z4 er fortsatt ikke fastsatt.

Kupe med diesel

BMW har allerede lastet over sin 3-liters dieselmotor med 204 hestekrefter i 330 Cd. Vi vet ikke om det har vært en så stor suksess med 3-literen i kupeen at de må ha enda en modell, eller om det er mer tilfeldig motorsjonglering som har resultert i 320 Cd, men 150-hesteren med 330 newtonmeter dukker opp i kupeen i Frankfurt. Ytelsene er litt annerledes enn i en bensinmotor, men 0 til 100 går unna på 8,8 sekunder og fleksibiliteten til motoren vet vi er bra etter å kjørt den i 3-serien tidligere. 330 Cd som nå koster 569.000 kroner er nok i dyreste laget for de fleste, og toliteren blir et lyspunkt i så måte. Prisen vil nok ramle med cirka 200.000 kroner dersom du klarer deg med litt mindre motor.

Store bilder av nyhetene finner du her.

Mer om BMW finner du i boksen rett under.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder