BMW med utrolig dieselmotor

Vår utsendte medarbeider gledet seg til å få vite mer om den nye M3-motoren. Det fikk han. Men samtidig presenterte BMW en ny og minst like interessant dieselmotor.

Vår medarbeider kunne derfor på telefon fortelle redaksjonen at BMW har utviklet en remarkabel kraftkilde. Vi snakker i utgangspunktet om noe så ordinært som en firesylindret 2,0-liters dieselmotor. Det som er langt mindre ordinært, er at denne motoren ifølge BMW skal produsere 204 hestekrefter ved 4.400 omdreininger.

Det innebærer oppsiktsvekkende 102 hestekrefter per liter slagvolum. Dette er ikke bare uhørt i dieselsammenheng. Selv i bensinmotorens verden er en så frisk litereffekt relativt sjelden kost. Og med unntak av noen svært få produsenter, har det store flertallet bilfabrikanter måttet ty til turbo eller kompressor for å runde 100 hestekrefter per liter slagvolum.

400 Nm ved 2.000 o/min

Illustrasjonsbilde, bildet viser ikke motoren som omtales i denne artikkelen. Vis mer

BMW med utrolig dieselmotor

  1. Store bilder

Hva mener du?

Hvilken tysk premium-produsent lager de beste motorene? (Avsluttet)
BMW(73%) 1421
Audi(14%) 279
Mercedes-Benz(13%) 252
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Da har sikkert BMW ofret høyt dreiemoment ved lave turtall, tenker kanskje du? Nei, BMW påstår at motoren skal produsere 400 Nm ved 2.000 o/min. Og da snakker vi om 200 Nm per liter, noe som også er ekstraordinært. Når det er sagt kan vår utsendte medarbeider rapportere at dreiemomentkurven mangler platået som kjennetegner flesteparten av dagens dieselmotorer.

185 hestekrefter - men 2,9 liter

For å sette det hele i perspektiv så kan vi fortelle at den effekt-sterkeste firesylindrede dieselmotoren som markedsføres i Norge i dag yter 185 hestekrefter (og 343 Nm). Men denne motoren, som er å finne under Kia Carnival-panseret, er en 2,9-liter.

177 hestekrefter - men 2,2 liter

Hvis vi beveger oss ned mot 2,0 liter slagvolum, er det ingen andre motorer som kan stille opp mot den nye BMW-motoren. Inntil nå har Toyotas 2,2-liter vært blant de heftigste. Denne befinner seg i Avensis, Verso og RAV4 og produserer 177 hestekrefter (og 400 Nm).

Også Peugeot valgte 2,2 liter slagvolum for å hente ut 170 hk (og 370 Nm) fra motoren som befinner seg i 407 og 607.

Mercedes-Benz er også blant dem som har utviklet friske dieselmotorer. Deres 2,1-liter produserer 170 hestekrefter (og 400 Nm). Men ingen av disse kan altså skilte med 200 Nm per liter - for ikke å snakke om en litereffekt på 102 hestekrefter.

170 hestekrefter og 350 newtonmeter

Vis mer


Den effekt-sterkeste 2,0-literen som markedsføres i Norge i dag er en pumpedyse-motor fra Volkswagen-konsernet, som befinner seg i en lang rekke Audi-, Skoda- og Volkswagen-modeller. Denne produserer 170 hestekrefter og 350 newtonmeter.

Holder følge med store seksere

Ja, selv V6-motorer må finne seg i å bli pillet på nesen av BMWs nye småtass. 2,7-literen vi kjenner fra diverse Citroën-, Jaguar-, Land Rover- og Peugeot-modeller yter for eksempel mellom 190 og 207 hestekrefter avhengig av modell (og mellom 435 og 440 Nm).

For ikke å nevne BMWs nye 3,0-liters dieselmotor som i flere modeller går under navnet 25d. Til tross for én liter større slagvolum sier dataene at denne yter 197 hestekrefter (og 400 Nm).

Twin Turbo

Hvordan har BMW klart det? Vel, vi vet ikke så mye om teknologien foreløpig. Vi har imidlertid blitt fortalt at BMW også denne gangen, som i 535d-motoren, har benyttet seg av sekvensiell turbolading (Twin Turbo). Det betyr at vi her snakker om to turboladere av ulik størrelse og med ulikt innslagspunkt. Vi regner som en selvfølge med at vi her også snakker om fire ventiler per sylinder, svært kraftig common rail-innsprøytning, en rekke innsprøytninger per forbrenningstakt, meget avanserte stempeltopper og utstrakt bruk av lettmetall.

Kommer i 1-serie mot slutten av året

Vis mer


Det eneste BMW ville fortelle oss når det gjelder utberedelse, er at den nye motoren vil bli å finne i 1-serie mot slutten av året. Det er imidlertid naturlig å anta at motoren - i hvert fall hvis den har moderate forbruks- og utslippstall - blir å finne i flere andre modeller, deriblant de ulike 3-serievariantene, X3 og kanskje til og med Z4.

120sd?

Det er foreløpig ikke klart hvilken betegnelse den nye 1-serie varianten vil få. 120d er oppbrukt, og dermed snakker vi kanskje om 120sd? Eller hva med 122d eller 123d? Vi vet foreløpig ikke, men kommer tilbake med en oppdatering så snart vi vet.

  • Store bilder av den ansiktsløftede 1-serien og den nye tredørs-utgaven finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • 1-serie facelift: Tredørs og sprekere motorer
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder