BMW med ultra-GTI: 130i med 258 hestekrefter

Her kommer BMW-1 serie i bodybuilderversjon: Den nye toppversjonen er noe så eksepsjonelt som en kompaktklassekombi med 3-liters motor, 258 hester og 6,2 sekunder fra 0 til 100.

BMW med ultra-GTI: 130i med 258 hestekrefter

  1. Store bilder


Fra BMWs 1-serie ble introdusert i september i fjor og frem til slutten av året, ble det solgt nær 40.000 eksemplarer av bilen. Markedsspesialistene spår at det såkalte premium-segmentet i kompaktklassen vil øke sin markedsandel i årene som kommer, og BMW akter ikke å tape terreng etter å ha kommet så godt i gang. Introduksjonen av 130i, som blir presentert på bilutstillingen i Genève i mars, understreker denne ambisjonen.

Kompaktkombi og sportsbil

Vi har tidligere (i vår test av BMW 116i), karakterisert BMW 1-serie som en farlig konkurrent til biler som Toyota Corolla, Volkswagen Golf eller Peugeot 307. Det kan vi bare glemme her. BMW 130i er nemlig om mulig en ekte sportsbil i kompakt familiekombi-forkledning. Eneste nære konkurrent er Audi A3 med sin A3 3,2 Quattro (men den har firehjulsdrift og V-6). Det er i grunn nok å ramse opp følgende karakteristika : 258 hestekrefter, 300 Nm dreiemoment, 0-100 kilometer i timen på 6,2 sekunder og en toppfart på 250 kilometer i timen, bakhjulsdrift og en vektfordeling på 50% foran og 50 % bak.

Slikt blir det sport av. BMW 130i klokkes inn på under 8 minutter og 35 sekunders rundetid på Nürburgrings nordsløyfe. Det skal visstnok være verdig en konkurranseracer - i hvert fall hevdes det i BMWs presentasjonsmateriale.

Herlig rekkesekser

Hemmeligheten finner man under det langstrukne panseret. Motoren er en teknologisk lekkerbisken som debuterte i sportskupéen 630i. Det er en ny treliters rekkesekser, som med innovative og vektbesparende løsninger, gjør den praktisk brukbar i en såpass kompakt bil. Den har blant annet veivhus i aluminium/magnesiumlegering. Det er også tatt i bruk styringssystemer som BMW har utviklet tidligere, som Vanos (variable ventiltider), og Valvetronic (et system som varierer ventilenes løftehøyde som gir mer effekt og gunstig drivstofføkonomi). BMW 130i skal kunne kjøres på 0,9 liter per mil ved blandet kjøring etter EU-normene.

Det faktum at bilen er utstyrt med verdens letteste rekkesekser gjør det forøvrig mulig å oppnå den nær perfekte massefordelingen som er nevnt ovenfor (50/50). Kombinert med et gjennomarbeidet chassis og drivverk, som vi foreløpig besitter lite informasjon om, samt hjul med 17 tommers felger spesielt utviklet for 130i, gjør det det ferdige produktet høyst troverdig i rollen som ivaretager av BMWs sportslige tradisjon også i kompaktklassen.

Det er mulig for kjennere å se at det dreier seg om toppversjonen - de to forkrommede eksosrørene gir i så måte et tips. Ellers finner vi sportsseter, skinntrukket ratt og instrumenter med øket informasjonsmengde. Man kan også få BMWs "aktive styring" som sørger for riktig avstemning av styringen i forhold til hastigheten, noe bakhjulsdriften muliggjør gjennom fravær av forstyrrelser fra fronten.

BMW 130i kommer i salg i september.

Store bilder av BMW 130i finner du her

  • Alle Genevè-nyhetene
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder