BMW med sin første kabriokupé

Til våren blir kabrioletmarkedet beriket med en nyhet mange har vært spente på. BMW har tatt skrittet og erstatter forrige generasjons 3-serie kabriolet som hadde kalesje i stoff, med en mer tidsriktig kombinasjon av kabriolet og kupé.

Vis mer

BMW med sin første kabriokupé

  1. Store bilder
Vis mer


Som vi kunne annonsere i august med bilder av en delvis maskert bil, blir fjerde generasjon 3-serie kabriolet av typen med nedfellbart ståltak. BMW uttrykker seg ofte konservativt men viser seg å holde minst like godt følge med tiden som andre premium-produsenter.

Motvillig tidsriktig

BMW har skjønt at det fra nå av er ståltak som gjelder, også på kabrioleter. Navnet som benyttes internasjonalt er imidlertid fortsatt "3-series Cabriolet". Bilen skal med andre ord fremstå som en kabriokupé og ikke som en kupé-kabriolet. Vi har her å gjøre med den fjerde karosseritypen av nye tre-serie; etter sedan og stasjonsvogn fulgte kupéen som ble lansert i sommer og nå altså dens åpne variant. Ja, for at den nye kabrioleten er basert på 3-kupé og ikke på sedanen ser man med en gang; den mer klassiske BMW-designen fra den elegante kupéen går igjen hos nykommeren.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Sofistikert løsning

Mens de relativt nyutviklede åpne bilene 6-serie Convertible og Z4 Roadster er blitt utstyrt med trippel-lags stofftak anser BMW at de har nådd de best oppnåelige løsningene for kalesje-kabrioleter. Nå er tiden inne for å legge listen et hakk høyere og med kabriokupéen 3-serie Cabriolet har produsenten som ambisjon å presentere markedets beste løsning så langt. I mellomklassen er det så langt bare Volvo C70 som har tatt skrittet mens både Audi (A4 Cabriolet) og Mercedes med sin CLK fortsatt tilbyr tradisjonelle løsninger. Taket på nye 3-cab består av tre deler som ifølge BMW heves eller senkes på 22 sekunder - hvilket i så fall er en del raskere enn hos konkurrentene. Operasjonen kan utføres utenfra med en fjernkontroll Lukket skal bilen tilby 38% bedre utsyn takket være større bakrute i glass og mer sjenerøst dimensjonerte sidevinduer i forhold til forgjengeren.

Praktiske hensyn

Takets måte å foldes på skal sørge for optimal plassutnyttelse av bagasjerommet bak tross bilens smekre linjer - cab'en er uvanlig elegant til kabriokupé å være; funksjon har ikke fått lov til å gå foran furm. Tallene BMW opererer med er 350 liter bagasjevolum med taket oppe mens dette blir redusert til 210 liter når bilen er åpen. Bakseteryggstøttene kan foldes ned, hvilket ifølge BMW er en nyhet i kategorien. En åpning i seteryggene for frakt av lange gjenstander kan bestilles, og denne kan benyttes både i åpen og lukket konfigurasjon. Det er mulig å heve det foldete taket opp fra bagasjerommet for lettere tilgang.

Selvkjølende skinnseter

En noe spesiell verdenspremière kan man kalle introduksjonen for første gang av seter trukket i skinn som motstår overoppheting i direkte solskinn - et vanlig problem i åpne biler som blir stående ute en stund i solsteken. Det dreier seg om en løsning der spesielle pigmenter integreres i lær-overflaten Pigmentene hjelper til å reflektere infrarød stråling og gjør at setene forblir opp til 20 grader kjøligere enn tilsvarende, ubehandlede seter etter lengre opphold i solen.

Starter sprekt

Vis mer


Ved lansering vil den nye kabrioleten være utstyrt med de spenstige 2,5 og treliters motorene vi senest kjenner fra kupéen. Sistnevnte utstyrer 335i Cabriolet og er noe av et unikum med sin direkte innsprøytning ved piezo krystall-injektorer, doble turbo og variable ventiltider og -løft. Treliteren i 335i yter 306 hestekrefter og presterer 400 newtonmeter fra 1.300 omdreininger til 5.000 omdreininger i minuttet. Intet mindre enn imponerende. Da vi prøvekjørte den nye kupéen med denne motoren konstaterte vi eksempelvis at tredjegiret alene (med manuell girkasse) fint håndterte hastigheter fra 30 til 175 kilometer i timen! Toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen mens kabriokupéen med denne motoren skal klare øvelsen 0 til 100 kilometer i timen på 5,8 sekunder. 325i på sin side har den nå kjente 2,5-liters motoren som produserer 218 hestekrefter og 270 newtonmeter. Det holder til å greie 245 kilometer i timen og 0 til 100 på 7,6 sekunder.

Flere versjoner kommer

Vis mer


3-serie kabriolet vil også kunne velges med ytterligere tre motoriseringer på et senere tidspunkt. Den rimeligste, 320i, stiller med 170 hestekrefter og skal klare 0 til 100 på 9,2 sekunder. 330i har visstnok verdens letteste sekssylindrede motor som samtidig er av de aller kraftigste med sine 272 hester som gir 0 til 100 på 6,7 sekunder og 250 kilometer i timen.

Også diesel

Ståltak-kabrio er ikke tabu lenger, ei heller turbo kombinert med bensin, og det anses til og med akseptabelt å presentere kabrioleter med dieselmotor. 335d med 286 hester som i kupéen nevnes ikke, derimot 330d med samme motor uten biturboløsning. Denne yter 231 hestekrefter og - enda viktigere - hele 500 newtonmeter med drag og flat momentkurve. Null til hundre går unna på 7,1 sekund og på lukket bane skal man kunne klare 245 kilometer i timen.

BMWs nye kabriokupé kommer til å debutere på bilutstillingen i Detroit 7. januar neste år mens europalanseringen ventes på vårparten. Priser her i landet vil vi komme tilbake til.

  • Store bilder finner du her.
  • Les om lanseringen av biturbokupéen 335 Ci her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder