Nå kommer den nye 1-serien i en - fortsatt ganske sprek - økonomi-versjon: 114d. Foto: BMW
Nå kommer den nye 1-serien i en - fortsatt ganske sprek - økonomi-versjon: 114d. Foto: BMWVis mer

BMW med rimeligere 1- og 3-serie

BMW fortsetter sin utvikling av Efficient Dynamics og introduserer nye og rimeligere versjoner.

BMW, i likhet med konkurrerende merker, har det med å introdusere en ny modell i en relativt motorsterk og kostbar versjon, for å etablere det riktige "premium"-førsteinntrykket.

Politiske sjakktrekk

Men det blir stadig viktigere også å kunne tilby modellene i økonomisk - og ikke minst miljømessig - mer attraktive versjoner. Dette har ikke bare med å kapre en bredere kundegruppe å gjøre, men også å få en heldigere posisjon på statistikken myndighetene fører over de forskjellige bilmerkenes gjennomsnittlige drivstofforbruk og utslipp av diverse uhumskheter med CO2 øverst på listen.

BMW går nå ut med sin høstoffensiv og introduserer både de tidligere annonserte økonomiske versjonene av 1-serie og 3-serie, i tillegg til firehjulsdrift (xDrive) på 1-serie, som vi vil komme tilbake til.

114d!

Nå kommer en ny, økonomisk 320i-versjon: 320i Efficient Dynamics Edition - med 1,6-litersmotor fra Mini! Foto: BMW Vis mer


Det på samme tid mest og minst oppsiktsvekkende, er introduksjonen av BMW 114d. Minst, fordi den selvsagt får relativt begrensede ytelser i forhold til det de fleste BMW-kunder tross alt forventer, men også mest, fordi det blir en ny og svært økonomisk innstegsmodell. 114d har en 1,6-liters firesylindret motor med tostegs overlading (Twin Power Turbo) som yter beskjedne 95 hestekrefter og relativt sterke 235 newtonmeter.

Nøysom

Dette skal gi det høyst akseptable forbruket 0,41 liter per mil i beste fall, hvilket tilsvarer et utslipp på 109 gram CO2 per kilometer. Ytelsene er greie nok, men ikke på høyden av det man ønsker i en så velkjørende bil (les vår test av nye 1-serie her), nemlig 12,2 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen, og en toppfart på 185 km/t.

Nøysom 1-serie-konkurrent testet: Lexus CT 220h

3-serie med 1,6-liters bensinmotor

Også den nyeste generasjon av 3-serien får nyte godt av satsingen på effektiv dynamikk. Det gir seg utslag i introduksjonen av modellen 320i EfficientDynamics Edition. Nå som modellnavnene ikke har noe som helst med sylindervolumet på bilene å gjøre, bør det ikke overraske noen at akkurat denne 320i-versjonen har en 1,6-liters motor innabords, i motsetning til navnebrødrene.

Kvikk, men nøysom

Ytelsestallet turde være kjent for de som kjenner Mini Cooper med tilsvarende motor: 170 hestekrefter og 250 newtonmeter høres greit nok ut også i en økonomi-320i. Og er det visst også, hvis vi skal dømme utfra akselerasjonstallene BMW oppgir: 7,6-sekunder er kvikt i masser - i hvertfall for en bil som skal nøye seg med 0,53 liter bensin per mil - 124 gram CO2 per kilometer.

Svakere - men tørstere - 316i (!)

Nå kommer BMW 316i med 1,6-litersmotor. (Som Mini). Dessverre er den tørstere enn 320i Efficient Dynamics Edition... Foto: BMW Vis mer


En nedtunet versjon av 1,6-literen blir å finne i 3-seriens nye innstegsmodell med bensinmotor: 316i (Heisann: Denne gangen klaffer slagvolum og modellbetegnelse!) Denne yter 136 hestekrefter og 220 newtonmeter. 0-100 skal ikke ta mer enn 8,9 sekunder og toppfarten er 210 kilometer i timen.

Denne bilen er imidlertid mindre nøysom enn ovenfor beskrevne 320i EfficientDynamics Edition (fra 0,58 liter per mil og fra 134 gram CO2 for 316i). Den er således ikke tilpasset norsk avgiftssystem og det er dermed ikke sikkert at den blir spesielt hyggeligere priset her i landet enn "storebror". Prisene på nykommerne kommer vi for øvrig tilbake til når disse blir kjent.

Touring også

BMW 3-serie Touring kommer nå i versjonen 316d. Ingen rakett, men en meget velkjørende bil blir tilgjengelig for langt flere. Foto: BMW Vis mer


De to ovenfor nevnte 3-serieversjonene kommer i denne omgang kun som sedan. Men også på stasjonsvognsiden skjer det ting. Vi lot oss begeistre da vi kjørte nye BMW 3-serie Touring i sommer, men vi fikk kun kjøre den relativt kostbare bensinversjonen 328i. Nå introduseres også en 320i med 184 hestekrefter og 270 newtonmeter som gjør 0 til 100 på 7,5 sekunder.

For å avrunde: I tillegg kommer to mer økonomiske versjoner av stasjonsvognen: Dieselversjonene 318d og 316d, begge med varianter av toliters-dieselmotoren med henholdsvis 143 hk/320 Nm og 116 hk/260 Nm.

Priser følger

BMW har et omfattende høstprogram, som vi kan se, og det begrenser seg ikke til de nevnte økonomi-versjonene. Vi kommer tilbake med mer - og med norske priser, så snart de blir tilgjengelige, men kan altså fastslå at her har vi varianter som er avgiftsgunstige i Norge nå.