BMW med megamiljøbil

BMW har jobbet med hydrogen som drivstoff siden 1978. Allerede i mai 2000 skrev DinSide Motor om 7-serieprosjektet. Nå er sjette generasjon av bilen klar for hverdagsbruk. Full av luksus og null utslipp - så lenge du har en hydrogenstasjon innen rekkevidde.

Vis mer

BMW med megamiljøbil

  1. Store bilder
Hydrogenpåfylling er langt på vei like enkelt som å fylle bensin. Vis mer
Vis mer
BMW Hydrogen 7: Deilig profil, miljøgrom motor. 12 sylindre, 6,0 liter, 200 kilometer rekkevidde på hydrogen, ytterligere 500 kilometer på bensin. Vis mer
Vis mer


Hydrogendrevne biler er veldig ettertraktet av alle som tenker miljø. De innebærer teoretisk sett null skadelig utslipp. Imidlertid er verken teknologien eller distribusjonen av hydrogen egentlig ventet å være på plass på flere år. Vi skrev nylig om åpningen av Norges aller første hydrogenstasjon i Stavanger (se lenke i bunn av artikkelen), men det er et år til neste stasjon åpner.

Feil hydrogen

Med sin Hydrogen 7 lover imidlertid BMW en rekkevidde på totalt 700 kilometer. Toppfarten er begrenset til 230 kilometer i timen, mens 0 til 100 går unna på 9,5 sekunder. Og da selvfølgelig i full luksus. Hydrogen 7 er ikke dårligere utstyrt enn øvrige 7-serie. Hurra for de rike, tenkte vi da, og tenkte på at bilen vil bli fritatt for avgifter.
Det var inntil den norske BMW-importøren helte kalt vann i blodet på oss. På den såkalte hydrogenveien mellom Oslo og Stavanger bruker de nemlig ”feil” hydrogen. Mens det i Norge etter det vi erfarer skal leveres komprimert hydrogen, trenger BMWen flytende hydrogen. Og i følge BMW har flytende hydrogen et langt høyere energinnhold

I bruk i Berlin

BMW selv regner imidlertid med at det allerede i 2010 vil være nesten like lett å få tak i hydrogen som bensin i Tyskland. Foreløpig er Berlin-regionen en foregangsregion, med tilstrekkelig utbygd nett av hydrogenstasjoner til at BMW kan ha en flåte av 7-erne i drift. Og det åpner straks en ny stasjon i München.

Bilen står foreløpig ikke i prislisten, men kommer i kommersielt salg om ikke lenge. Siden dette jo er en såkalt hydrogen/bensin-hybrid som fungerer like bra på vanlig bensin også i Norge, er det jo et spørsmål om den likevel kan få avgiftsfritak i påvente av at vi får ”riktig” hydrogen også i Norge?

  • Store bilder av Hydrogen 7 her.
  • Mazda RX-8 hydrogen i Stavanger.
  • Vår artikkel om BMW 750hL fra 2000.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder