HUD (Head-up display) har lenge vært tilgjengelig for pilotene i flyvåpnet. Her ses det i cockpiten i en Eurofighter. Foto: BMW
HUD (Head-up display) har lenge vært tilgjengelig for pilotene i flyvåpnet. Her ses det i cockpiten i en Eurofighter. Foto: BMWVis mer

BMW med HUD i farger

HUD står for Head-Up Display, eller frontruteprojisering av informasjon i førerens synsfelt.

Teknologien, som gjør at pilot/sjåfør ikke trenger å flytte blikket nevneverdig for å få den vesentligste informasjonen, har utviklet seg fra de første spede forsøk i jagerfly allerede før annen verdenskrig og dukket opp i biler fra General Motors i 1988. I 1998 kom Corvette C5 med HUD i grønn farge, som projiserte den viktige informasjonen i førerens synsfelt.

Vi skrev om det her for 13 år siden...

BMW med HUD i 2004

Foto: BMW Vis mer


BMW lanserte HUD i sin 5-serie som en del av Connected Drive-tilvalget i januar 2004 og da vi kjørte Citroën C6 i desember 2005 oppdaget vi at den også hadde et slikt system. Siden har det ballet på seg og projisering av informasjon på eller foran frontruten er nå tilgjengelig også i mer folkelige modeller, som Toyota (Prius) og Peugeot (3008 og 5008).

Nå: HUD i farger

Nå lanserer BMW neste generasjon HUD, med informasjon i farger. Som den første europeiske bilprodusent som lanserte HUD i sine biler følger BMW sin egen utviklingslogikk og man kan se det som en naturlig utvikling. Det store bildet taler i grunnen for seg selv hva angår det visuelle; her ser vi all den tilgjengelige informasjonen samtidig, men det går an å bare velge ett eller noen få av elementene hvis man ikke ønsker å bli utsatt for overdreven informasjonsbelastning.

HUD i farger: Fartsgrense, bilens hastighet, fartsholders innstilling og avstandskontroll i forhold til bilen foran samt navigasjon - fargene gjør det lettere å holde informasjonen adskilt. Foto: BMW Vis mer


Sikrere trafikk med HUD

BMW understreker i sin pressemelding at den nye HUD-løsningen, som etterhvert vil dukke opp på flere modellserier fra produsenten, ikke bare gir bedre optisk komfort, men også økt trygghet i trafikken. Undersøkelser viser at den jevne bilfører bruker til vanlig minst et helt sekund bare på å lese av speedometeret eller navigasjonsenheten. I en hastighet av bare 50 kilometer i timen har bilen tilbakelagt 14 meter, med andre ord 14 meter med kjøring "i blinde". Med HUD reduseres denne tiden/avstanden med over det halve med medfølgende sikrere fremferd. I tillegg blir øyet mindre slitent av stadig endring av fokus.

Bedre enn jagerne

BMW ba Eurofighter-testpilot Robert Hierl om å kommentere den nye HUD-løsningen, og han uttaler at dagens enfargede Head-up display-teknologi i jagerflyene er langt unna å gi en tilsvarende visningskvalitet.