<b>STYR MED HÅNDBEVEGELSER:</b> Her skal du ikke lenger trenge å trykke, håndbevegelser skal være nok. Foto: BMW
STYR MED HÅNDBEVEGELSER: Her skal du ikke lenger trenge å trykke, håndbevegelser skal være nok. Foto: BMWVis mer

BMW med helt ny 7-serie

Jo da, selv om den ser kjent ut, så er det en sprell ny 7-serie.

Vekt, drivverk, chassis, operativsystemer, intelligent tilkobling og interiør. Dette er stikkord for de største endringene BMW gjør, når de nå laserer sin nye BMW 7-serie.

Med dette mener de at de fortsatt skal ha en av de aller beste bilene du kan få i luksussegmentet for langdistanse sedaner, men er det nok?

S-klasse, en sterk konkurrent

Ingen revolusjon

Helt nye BMW 7-serie kommer i to varianter, en standard og en med lang akselavstand. Ikke regn med å se veldig mange av den lange i Norge, men uansett hvilken av dem du legger øynene på, så vil det virke veldig kjent.

Som vi tidligere hadde fått forvarsel om via et datagenerert bilde fra våre spionfotografer, er bilen langt fra noen designmessig revolusjon. I stedet fremstår den som veldig tro det 7-serie alltid har vært.

HER ER DEN: BMWs nye stasvogn er her nettopp avduket. Utseendemessig var det ingen overraskelser, men dette er likevel en kraftig teknologisk oppgradering. Og ja, den kommer som ladbar hybrid. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


- Nye 7-serie er den beste bilen BMW noen gang har bygd i denne klassen, og vi ser frem til lanseringen i oktober, sier Emmanuel Bret, administrerende direktør i BMW Group Norge.

STOR LUKSUS: Det er Mercedes S-klasse og Audi A8 BMW har i siktet, det synes tydelig i det gedigne interiøret. Foto: BMW Vis mer


Slankekur

Under skallet er det likevel mye nytt å finne, og bilen bringer noen viktige nye detaljer på markedet.

Blant annet har BMW denne gangen blandet inn nye materialer, også i chassiset, som nå har fått komponenter av karbonforsterket plast (CFRP), i tillegg til aluminium og stål.

Dette er med på trekke vekten ned, og vekt er et sentralt tema i enhver ny bil.

Samlet er den nye 7-serie 130 kg lettere enn forgjengeren, og mye av dette er hentet nettopp i chassiset. Det skal samtidig legges til at nye 7-serie har fått en rekke funksjoner og utstyr den forrige ikke hadde, så brutto vektbesparelse er egentlig høyere.

At de har byttet ut stålkomponenter langt oppe i karosseriet med vevd karbonfiber bidrar ikke minst til å senke tyngdepunktet betraktelig, i tillegg til at totalvekten går ned.

I karosseriet for øvrig er mange detaljer erstattet med CFRP, plastplater som er forsterket med fiber av karbon i en smelteprosess.

Fornyet A8 skal snart fornyes

LETTVEKTER: Bruk av karbon i strukturen hjelper til med å slanke bilen 130 kilo. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Under panseret

Alle motorer er nå oppdatert med siste generasjon BMW TwinTurbo-teknologi. Mange av modellene vil også få mulighet for xDrive, BMW’s firehjulsdriftsystem.

Luftfjæring er nå blitt standard, sammen med DDC-systemet (Dynamic Damper Control), som gir deg mulighet for å variere demperoppsettet fra så komfortabelt til så sportslig du måtte ønske.

Foruten de ordinære forbrenningsmotorene vil nye 7-serie også komme som ladbar hybrid på sikt. Dette vil bli en 740e, og det er dermed ingen hemmelighet at motoriseringen i denne er hentet fra BMW X5, som også blir å få som ladbar hybrid senere i høst.

CRUISER: BMWs nye 7-serie vil antagelig kombinere på uovertruffen måte komford og kjøredynamikk, kjenner vi dem rett... Foto: BMW
SALONG: Ingen tvil: Dette er luksus av ypperste klasse. BMW er igjen med på notene i øverste premium-klasse. Foto: BMW
LANG VERSJON: I sin mest gedigne VIP-utgave, er 7-serie en luksuslimousin. Foto: BMW
LADBAR: eDrive kommer også i 7-serien - det blir 740e. Foto: BMW
INDIVIDUAL: 7-serien kan også bestilles med en viss grad av individuell styling. Foto: BMW
ØRNEBLIKK: En lett modernisering av fronten forhindrer ikke at bilen er gjenkjennelig øyeblikkelig. Foto: BMW
HER ER DEN: BMWs nye stasvogn er her nettopp avduket. Utseendemessig var det ingen overraskelser, men dette er likevel en kraftig teknologisk oppgradering. Og ja, den kommer som ladbar hybrid. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
EDLE MATERIALER: Det går med mye nennsomt bearbeidet skinn til BMW-interiøret. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: BMW
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
LETTVEKTER: Bruk av karbon i strukturen hjelper til med å slanke bilen 130 kilo. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
STOR LUKSUS: Det er Mercedes S-klasse og Audi A8 BMW har i siktet, det synes tydelig i det gedigne interiøret. Foto: BMW
STYR MED HÅNDBEVEGELSER: Her skal du ikke lenger trenge å trykke, håndbevegelser skal være nok. Foto: BMW


-Dette blir en meget spennende modell i det norske markedet som vi forventer oss mye av når den kommer i 2016, forteller Emmanuel Bret.

Bilen får en samlet effekt på 326 hestekrefter, har et oppgitt forbruk på 0,21 liter per mil, og et CO2-utslipp på skarve 49 g/km.

Her har BMW latt seg distansere av Mercedes-Benz; vi kjørte S-klasse som ladbar hybrid allerede i 2014.

Ladbar BMW X5 blir enda billigere

ØRNEBLIKK: En lett modernisering av fronten forhindrer ikke at bilen er gjenkjennelig øyeblikkelig. Foto: BMW Vis mer


Lysmester

Selv om Audi og BMW fortsatt krangler om hvem som var først med laserlys, så er det i hvert fall ingen tvil om at det kommer på nye 7-serien. Riktig nok er det bare som tilbehør, men til gjengjeld tilgjengelig på alle modeller.

Som standard er bilene fullt utstyrt med LED-lys hele veien, både på nærlys og fjernlys, samt bak og på blinklys.

Dersom du bestiller BMW laserlys med BMW Selective Beam, så får du en lysrekkevidde på opptil 600 meter.

Varmt skal det bli

Innvendig har det skjedd veldig mye, og BMW er klar over at dette er en bil for de lange distansene.

Bilene er derfor utstyrt med elektrisk justerbare komfortseter med aktiv seteventilasjon og massasjefunksjon for både fører og forsetepassasjer.

Oppvarmede seter og ratt er etter hvert blitt standard på selv småbiler, så for å overgå dette har BMW gitt nye 7-serien varme i armlenene på dørene i tillegg, samt i armlenet i midtkonsollen og armlenene i midten bak.

Underholdningen er ivaretatt av BMW’s hoffleverandør på stereofronten, Bowers & Wilkins, og dersom du skulle falle i staver over den gode lyden, så kan du spe på med en lysskjerm i taket, takket være et panorama glasstak. Her kan du stille inn mellom seks forskjellige farger, i tillegg til en funksjon med stjernehimmel.

Lik det, eller ei. Det kan også skrus helt av.

STYR MED HÅNDBEVEGELSER: Her skal du ikke lenger trenge å trykke, håndbevegelser skal være nok. Foto: BMW Vis mer


Litt mer interessant er kanskje den nye måten å kommunisere med infotainment-systemet på. Nå er det ikke lenger talestyring som er det nye, men bevegelse. Ved hjelp av en 3D-sensor kan du gjøre kommandoer ved hjelp av håndbevegelser. Du kan eksempelvis skru lyden opp eller ned ved å gjøre sirkelbevegelser med hånden den ene eller andre veien. Og slik forsetter det.

Skulle du heller ønske å gjøre det på den tradisjonelle metoden, så har den også berøringsskjerm som lar deg gjøre de endringene du måtte føle for.

Det som derimot må anses som nytt er at 7-toms skjermen i midtkonsollen er avtagbar, som en helt ordinær tablet-pc. I tillegg til denne, har 7-serien fått et nytt head-up display som gir et 75 prosent større bilde på frontruta enn tidligere.

Sikkerheten på plass

Det er naturligvis helt i tiden at bilen får en stappet pakke med sikkerhetsutstyr. Her er det antikollisjonssystemer, filskiftvarsler, hastighetsbegrenser, og varsling for kryssende trafikk og fotgjengere bak når du rygger.

I tillegg har den mulighet for å se bilen i fugleperspektiv i en slags 3D-utførelse, som gjør at du hele tiden skal ha kontroll på hvor de fire hjørnene befinner seg. Det er jo tross alt en stor bil.

Bilen har Norgeslansering 24. Oktober, men noen priser er foreløpig ikke klare.