BMW med grønnere superbil

Vi bringer her en oppdatert versjon av nyheten om BMWs M1-etterfølger, som vi presenterte i mai.

Det har lenge vært snakk om at BMW skal lage en supersportsbil som skal kunne konkurrere med Audi R8 og den kommende Mercedes SLC "Måkevinge". I følge amerikanske AutoWeek, som siterer en anonym BMW-kilde, er prosjektet basert på BMW M1 Hommage nå et godt stykke på vei, og bilen, som er planlagt produsert i et begrenset antall eksemplarer, skal brukes til å vise frem BMWs energi-effektivitet og skal kunne skilte med oppsiktsvekkende lave forbruks- og utslippstall.

Hvilken motor?

Det vites ikke om det planlegges benyttet en trimmet versjon av treliters-rekkesekseren, 5.0-V10-motoren eller til og med hybrid teknologi. Prosjektet er altså godt i gang, men det ventes fortsatt på grønt lys fra BMW-sjef Norbert Reithofer. Når det blir lansert forventes det at den blir ganske så lik bilen på disse bildene.

BMW M1 Hommage er en BMW som benytter merkets design- og teknologi-arv for å vise vei inn i fremtiden.

Foto: BMW Vis mer

BMW med grønnere superbil

  1. BMWs superbil: Store bilder


For 30 år siden lanserte BMW supersportsbilen M1 med midtmotor og måkevingedører. Den var designet av Georgietto Giugiaro og etterfulgte den spektakulære konseptbilen BMW Turbo designet av franskmannen Paul Bracq (for øvrig mannen bak eksempelvis klassikeren Mercedes-Benz 600 og høyhastighetstoget TGV).

Eleganse-oppvisning

Valget av Villa d'Este som åsted for presentasjonen av M1 Hommage er nok ikke tilfeldig. Dette elegante luksushotellet med sine vakre omgivelser ligger i Cernobbio ved Como-sjøen i Italia. Her møtes hvert år klassiske skjønnheter og fremtidsrettede designstudier og konseptbiler til Concorso d'Eleganza - eller kåring av den mest smakfullt luksuriøse bilen.

BMW-gruppen organiserer konkurransen og kan dermed ikke delta selv. Men det forhindrer dem ikke i å vise frem det de kan få til. Og i år dreier det seg altså om designstudien BMW M1 Hommage (som det står på selve bilen) eller Homage (som det stod i pressemeldingen). Ordet har med det å vise ære å gjøre og modellnavnet kan oversettes med "til ære for M1". Bilens formspråk er tegnet av Benoît Jacob og det er delte meninger om hvor bra jobb den franske designeren har gjort.

Stygg? Styggpen?

Foto: BMW Vis mer


Vel - overskriften er egnet til å provosere. Vår redaksjon har egentlig problemer med å mene noe bestemt om hvor pen/ikke pen denne designen er. Men sannheten er at svært mange observatører gren på nesen. "Elegant" er i hvertfall ikke et uttrykk man spontant griper etter når man iakttar bilen - uansett fra hvilken vinkel. Men spektakulær er den der den viser opp en cocktail av klassiske sportsbil-ingredienser kombinert med Giugiaros og Bracqs arv. Vi aner elementer av de Tomaso og Lamborghini i tillegg til M1-designspråket og BMWs klassiske "Hofmeister-knekk", det hele krydret med Chris Bangles' signatur, særlig ovenfor hekken. Slik fremstår den, kraftfull og atletisk, som en mulig fremtidig BMW-klassiker.

  • Se de store bildene her!