BMW med dieselhybrid

BMW jobber videre med konseptet ActiveHybrid. Nå er det X5 som står for tur.

BMW Vision EfficientDynamics heter det på fint når BMW virkelig har lagt seg i selen for å levere lavutslippsteknologi. Denne gangen har de kombinert den sterkeste firesylindrede dieselmotoren på markedet, som finnes i BMW 123d Coupe, med en såkalt Mild Hybrid.

Det må bety at det er en liten elektromotor som jobber sammen med en konvensjonell motor. BMW snakker også om å bruke Full Hybrid i for eksempel X6 med de største bensinmotorene. Da er det en kraftig elektromotor det er snakk om.

Poenget er selvsagt å få utslippene av CO2 ned, og det fungerer jo også etter intensjonen. BMW oppgir at X5 med dieselhybrid skal ha et forbruk ved blandet kjøring på 0,65 liter per mil, og et CO2-utslipp på 172 gram per kilometer. Det betyr at X5 nå har en konseptbil på blokka som har alle fordelene ved en stor SUV koblet sammen med utslippet til en vanlig VW Golf.

Bytte bil? Sjekk hva din gamle bil er verdt

Til sammenligning har en Lexus RX400h et forbruk ved blandet kjøring på 0,76 liter per mil og et CO2-utslipp på 192 gram per kilometer. Lexusen går derimot fortere med sin V6 bensinmotor.

Mercedes har også varslet en hybrid-SUV, ML450 Hybrid. Den får 279 hestekrefter fra en bensinmotor og 163 hestekrefter fra to elektromotorer. Denne har et forbruk på 0,77 liter per mil og et CO2-utslipp på 185 gram per kilometer. Denne bilen har betydelig bedre fartsressurser enn BMWen og kun marginalt høyere utslipp. Til BMWs forsvar må det nevnes at dette er fullhybrider som vi skal dra frem igjen når dateene på X6 fullhybrid dukker opp.

Motorer

Vis mer

BMW med dieselhybrid

  1. Store bilder
Vis mer


X5 er i denne sammenheng altså utstyrt med den to liter store dieselmotoren som også er plassert i 123d. Den har to turboladere og yter 204 hestekrefter. Den leverer også 400 newtonmeter, og er den eneste dieselmotoren med over 100 hestekrefter per liter slagvolum.

I tillegg er bilen utstyrt med en elektrisk motor med en ytelse på 15 kilowatt, cirka 20 hestekrefter, og et dreiemoment på 210 newtonmeter. Batteriet som brukes er av typen lithium-ion. Det lades både av dieselmotoren, men også via regenerert bremseenergi (Brake Energy Regeneration) og et solpanel.

BMW oppgir den den totale effekten på X5 dieselhybrid til 224 hestekrefter.

Det neste som vises i denne bilen har vi omtalt før, og det er den nye 8-trinnskassa til ZF. Lexus har hatt 8-trinns kasse (Aisin) lenge (LS460 og IS F), men nå dukker det også opp i BMW etter hvert. Denne er optimalisert for minst mulig slipp i momentomformeren og lavest mulig forbruk.

X5 dieselhybrid har også cirka én kvadratmeter med solpanel på taket. Dette skal være i stand til å generere én kilowattime og skal kunne drive kjøleboks, radio, mobillader, lade selve bilens batteri og forvarme girolje.

Bilen har også flere EfficientDynamics tiltak i tillegg til Brake Energy Regeneration. Den kobler også ut generator når batteriet er fullt og kobler ut kompressoren til klimaanlegget når denne ikke er nødvendig. Det samme gjelder servoassistanse på styringen. Denne bilen har i tillegg spesielle felger som skal gi mye mindre rullemotstand.

De 60 mest klimavennlige bilene

Priser

Hvis vi tenker prisnivå på en eventuell produksjonsbil, så skal vi si litt om det selv om ingenting her er sikkert. I forhold til X5 3.0d som har 235 hestekrefter og 214 gram CO2 vil denne få en betydelig avgiftsreduksjon. CO2 går ned fra 214 til 172 og effekten går ned fra 235 til 204. Det gir redusert avgift med 110.000 kroner. Vi forutsetter da at vekten blir omtrent den samme.

Produksjonskostnadene for en firer kontra en sekser er mye lavere, men hybridbiten kommer i tillegg. Vi vil da spekulere i at prisen for denne bilen kan bli omtrent 100.000 kroner lavere en dagens X5 3.0d som starter på 885.500. Hybrid X5 med firesylindret dieselmotor kan dermed bli tilgjengelig fra cirka 780.000 kroner.

Store bilder finner du her.