BMW M6 kabriolet prøvekjørt

BMW har skåret taket av M6 og lanserer i disse dager en lekker kabriolet. Tekniske løsninger er de samme som for M5 og M6, men med full gjennomtrekk blir alle inntrykk ytterligere forsterket.

Vis mer

BMW M6 kabriolet prøvekjørt

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


For noen år siden var M-utvalget hos BMW sørgelige greier med kun en modell tilgjengelig, nemlig M3. Men, i det siste har det rast på med modeller og flere er på gang. Både M5 og M6 er kjørt her på DinSide og denne gangen er det M6 kabriolet som står for tur. Fremover venter vi oss i tillegg både helt ny M3, M5 stasjonsvogn og M-utgave av nye X5. Angående X5 har de også et navneproblem siden den opplagt ikke kan hete verken MX5 eller XM.

Den raske modellopptrappingen skyldes nok den nye sjefen for BMW M GmbH, Ulrich Bruhnke, som også har stått bak den rivende modellutviklingen hos Mercedes AMG den siste tiden. Hans siste direktøravgjørelse hos Mercedes AMG var å sette i gang med Mercedes ML63 AMG, som står i DinSides garasje nå, og siden høsten 2003 har han altså jobbet hos BMW.

Fjernstyrt

BMW har valgt stofftak til sine kabrioleter og roadstere foreløpig, men M6 kan også leveres med skinntak. Testbilen hadde ikke det, men vi har sett det. Det er lekkert og til og med vanntett er vi lovet. Det koster også flesk og det vil neppe være særlig fristende å dra dette ut i saltslaps og snø. Taket kan fjernes med enten fjernkontrollen til bilen, eller en knapp i dashbordet, og i løpet av drøyt 20 sekunder er alt som det skal være.

Knappestyr

Etter at motoren er i gang er det en rekke justeringer som må gjøres for at det skal bli skikkelig fart i sakene. Først må man trykke på M-knappen i rattet for å komme seg vekk fra 400-hestersprogrammet og få alle 507 hestekrefter på plass. Da lyser det også et gult lys på Power-knappen på girkassa som indikerer at maksimal motorrespons er aktivert. Videre må man deaktivere det elektroniske stabilitetsprogrammet (DSC) for så å trykke på den lille knappen bak girspaken for å velge manuelt girprogram nummer seks, som gir de heftigste girskiftene. I tillegg kan man velge tre forskjellige demperinnstillinger. Dette høres kanskje litt komplisert ut, men går etter hvert ganske fort. Nå er det klart for råkjøring!

Heftig girkasse

Gassresponsen er fenomenal og akselerasjonen er svært kraftig gjennom hele turtallsregisteret. Girskiftene er i en egen liga og gir deg et skikkelig spark i ryggen hver gang man girer. Det forutsetter selvsagt fullt gasspådrag gjennom hele akselerasjonen. Mindre gass gir mer smidige girskift. Det samme gjør en snillere innstilling på kassa. Automatfunksjonen på SMG-kassa til BMW er like grøtete som den alltid har vært. Vi anbefaler spakene. For første gang hadde vi også Michelin Pilot Sport dekk på M6. De sitter enormt bra og er strengt tatt helt nødvendige for at det ikke skal bli bare hjulspinn. Til og med den beryktede "launch controllen" håndteres greit. Dette er første gang vi har kjørt i gang på en fornuftig måte uten for mye hjulspinn med denne rivstarten.

Tung og sportslig

M6 kabriolet har mildt sagt lagt på seg i vekt etter at taket forsvant. Den er 220 kilo tyngre enn kupéen og veier hele 2.005 kilo. Mye for en sportsbil, men du merker faktisk ikke så voldsomt mye til det. Den går saktere enn M6 kupé, men mange vil antagelig kunne leve med å investere to tideler i forsinket akselerasjon fra 0 til 100 for å kunne kjøre åpent. 0 til 100 på 4,8 sekunder er tross alt ikke så aller verst. M6 ligger selvsagt godt på veien og vektbalansen er fortsatt tilnærmet 50:50 foran og bak. I svingene merkes det at den sitter som en klegg, og at den ikke understyrer. Når det glipper i svingene, er det mer bak enn foran, og selv om det ikke er den aller sikreste oppførselen, er det den mest sportslige. Det er nok det som er prioritert her. M6 har også en presis og stabil styring hvor du kan kjøre hvor fort som helst uten å holde i rattet (ikke i svinger selvsagt). I svingene har du god kontroll på underlaget og tilbakemeldinger får du nok av.

Turtallsmaskin

V10-motoren i M6 har et slagvolum på fem liter og yter 507 hestekrefter ved 7.750 omdreininger, men motoren godtar 8.250 omdreininger. Dreiemomentet er 520 newtonmeter ved 6.100. Dette er er med andre ord en turtallsmaskin, og den går desidert best fra 5.000 omdreininger og oppover. Det jager av gårde i de tre første girene og selv med over to tonn på hjulene blir det friske takter oppover i fjellene. Den åpne tilværelsen forsterker de allerede sterkt eksisterende minnene fra kupékjøring, og både lyd og fartsopplevelse blir mye heftigere i kabriolet.

305

En del tyske produsenter av premiumbiler har en gående avtale som forplikter dem til å sperre toppfarten 250 kilometer i timen. Dette er mest for at politikerne i Tyskland ikke skal innføre fartsgrenser på veiene som nå har fri fart. Likevel finnes det et "ekstrautstyr" til M5 og M6 som heter noe sånt som 305-pakke. Det vil i hovedsak si toppfartsperre på 305 i stedet for 250.

Stor

M6 er stor og komfortabel og kan til nød frakte fire mennesker. Plassen foran er glimrende og dette er takket være en total lengde på 4,87 meter. Den har med andre ord lengde som de største stasjonsvognene på markedet. Store dype skinnseter med rikelig med justering og et greit baksete gir fleksible muligheter. Bagasjerommet rommer fra 300 til 350 liter. Funksjonaliteten i kupéen er omtrent som i andre BMW-modeller og du har selvsagt et iDrive-hjul som brukes til mange oppgaver. Du skal like knapper med mye funksjonalitet og litt innfløkt logikk for å finne deg helt til rette. Det gjelder jo også det tidligere nevnte girsystemet som har en mer eller mindre elsk/hat status i kjøremiljøer. Vi velger å si at det krever tilvenning siden vi merker selv at alt går greiere i disse bilene jo mer vi bruker dem.

Konklusjon

Det er ikke voldsomt mange biler i denne klassen, men Mercedes er selvsagt med. SL600 er en toseter og ikke på lang nær så sportslig, men raskere og dyrere. Aston Martin DB9 kabriolet er også en mulighet. Dette er kanskje en av verdens flotteste biler. Etter hvert er også Jaguar på plass med en ny XKR kabriolet. Nesten like flott som DB9, men mye lavere pris. XKR har mindre motor enn resten av følget, men bilen er også mye lettere enn konkurrentene. En Porsche 911 Turbo er heller ikke å forakte og den har mye bedre ytelser enn de andre bilene. Rett og slett voldsomt.

BMW M6 kabriolet passer ikke for de som er vant til å sette seg rett inn i en bil, sette girspaken i D og det er det. M6 for entusiaster som liker knapper, prangende utseende, utilslørte ytelser og som vil at hver eneste meter på veien skal være en høytidsstund. Prisen blir rundt to millioner kroner og bilen er i Norge hvert øyeblikk.

Store bilder fra prøvekjøringen.

Test av M5.

Test av M6.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder