Foto: Automedia
Foto: AutomediaVis mer

BMW M5 på vintertest

BMW er i sving med M5 på vinterveiene i Nord-Sverige. Spekulasjonene om hvilken motor bilen skal få fortsetter.

For litt siden hadde vi en sak angående effekten i BMW M5. I sammenheng med hva vi har funnet ut selv og hva Motorauthority og Car Magazine kunne melde, er det nå rimelig sikkert at M5 får den samme V8-motoren som både X6 M og X5 M.

For dette er faktisk nødvendig for å få utslippene ned.

V10-motoren som sitter i dagens M5 er nemlig heftig og svært underholdende på veien, men problemet er at den slipper ut hele 344 gram CO2 per kilometer, mens Mercedes E63 AMG nøyer seg med 295 gram.

Til tross for at Automedia denne gangen er litt vagere enn det vi var selv midt januar, regner vi med at V8-motoren med to turboer montert inne i V-en finner veien til M5 også.

Ingen pyse

Motoren det er snakk om er en 4,4-liter med 555 hestekrefter og 680 newtonmeter. Vi har kjørt den i X6 M, og selv om denne bilen er tung som bly, går det friskt unna. 0 til 100 klarer den på 4,7 sekunder.

BMW har alltid vært underdanige i forhold til Audi når det gjelder effekt. Dagens M5 har 507 hestekrefter, mens Audi RS6 har 580. Forrige M5 hadde 400 hestekrefter og forrige RS6 hadde 450/480 hestekrefter.

BMW har alltid forsøkt å snakke vekk dette med at de lager lettere biler med bedre kjøreegenskaper. Likevel tror vi nok at effektgnålet har gått innpå dem, og at årets M5 vil få effekt som matcher Audi. Problemet er at Audi skifter modell etter BMW og dermed kan legge seg litt over.

Vi får se hva det blir med andre ord; de siste ryktene spår i hvert fall at M5 vil ende på 580 hestekrefter og 720 newtonmeter.

Test av BMW M5.

Test av Mercedes E63 AMG.

Test av Audi RS6.


Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia


Lo and behold, the next-generation BMW M5 F10 prototype spied testing in Scandinavia has finally lost all of its heavy plastic cladding on the front and rear ends. In its place BMW has plastered their famous psychedelic wrappings. Now we can see the overall design of the bumper fascia, more specifically, the magnitude of the air intake pockets. Just in case you were sceptical of its M5 intentions, giveaway signs include the four round tailpipes BMW exclusively assigns to all current and recent M cars plus the large brakes with cross-drilled rotors all around. Also, is that a power bulge on the hood? As for the engine, speculation has it that the new 4.4-litre twin turbo seen in the X6 M and X5 M with 555 bhp will be used. Not as powerful as the current segment power-king the Audi RS 6 V10 quattro with 571 bhp, however, BMW tends to make up for the power deficiency in driving dynamics. As we lead into the winter testing season spies will sooner or later be able to gather more accurate information about the powerplant.