BMW M5 - rå stasjonsvogn

0-100 km/t på under fem sekunder og over 500 liters bagasjerom er ikke en helt vanlig kombinasjon - det er i grunnen kun en bil som matsjer nye M5 Touring.

Vis mer

BMW M5 - rå stasjonsvogn

  1. Store bilder!
Vis mer
Vis mer


Og det er det for BMW det irriterende monsteret fra Affalterbach, Mercedes-Benz E63 AMG T, som gjør at nye M5 stasjonsvogn ikke er den raskeste praktiske ekvipasjen. For M5 trenger 4,8 sekunder fra 0-100 km/t, E63 AMG T er i mål etter 4,6 sekunder.

Definitivt sportslig

Vi har kjørt både M5 sedan og M6 med den samme motoren som nå kommer i stasjonsvognen, og det er ikke tvil om at det er en spesiell opplevelse. BMW har klart å spisse kjøreegenskapene mot det sportslige i større grad enn konkurrentene. På noen områder har de nesten gått litt vel langt, for eksempel SMG-girkassen med sin automatiserte kløtsj er litt vel brutal selv for en bil med disse ytelsene.

M5 stasjonsvogn får den samme motoren med samme ytelser som sedanutgaven hadde da den kom for et par år siden. Det vil si en femliters V10-motor som yter 507 hestekrefter og leverer 520 Nm men først ved 6.100 o/min. En av grunnene til at V10-motoren trenger såpass med turtall for å toppe dreiemomentet er at den puster selv uten hjelp av verken turbo eller kompressor. Resultatet er en klassisk sportsfølelse der lyd følger effekt og der det aldri er noen tvil om hvor kreftene befinner seg.

Den nye looken

Selv om det nok ikke blir mange M5 Touring på norske veier, vil det nok bli rikelig med anledninger til å studere bilens styling. Det blir mange vanlige 5-serie stasjonsvogner som vil bli pyntet med M5 detaljer, og spesielt felgene og frontspoileren vil nok kamuflere mange 520d-stasjonsvogner. Også nedre del av støtfangeren bak vil bli populære, og litt av poenget med en sprek toppmodell som M5 er å gi identifikasjon og status til andre biler av samme modell.

Nær sedanen

Vis mer
Vis mer


Stasjonsvognformen legger under 100 kilo til vekten av en vanlig M5, og 0-100 km/t går på 4,8 sekunder - kun tidelen svakere enn sedanen. I og med at tilleggsvekten kommer langt bak i bilen kan det tenkes at kjøreegenskapene vil skille seg noe fra sedanutgaven, men erfaringsmessig er det liten forskjell mellom sedan og stasjonsvogn for mer vanlig motoriserte 5-serier.

Med rundt 1,8 millioner i startpris er det ikke sannsynlig ekte M5 Touringer blir et vanlig syn, men for de som mener M5 stasjonsvogn innfrir alle krav til en bil kan vi fortelle at den vil lanseres i Norge i mai.

Store bilder av BMW M5 Touring

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder