<b>KJØREMASKIN:</b> BMW er kompromissløse når det gjelder M3 og M4. Det skal være de mest potente modellene i M-programmet.  Foto: BMW
KJØREMASKIN: BMW er kompromissløse når det gjelder M3 og M4. Det skal være de mest potente modellene i M-programmet. Foto: BMWVis mer

BMW M3 og M4 blir billigere

Vil få stikkontakt og lavt forbruk.

Vi har måttet tåle mange sjokk fra BMW de siste årene. At kjøpere i forbrukermarkedet svelger 2-serie GranTourer med 7-seter og forhjulstrekk er en ting, men det har vært vanskelig for Motorsport-fansen å svelge det faktum at man gikk bort fra responsive selvaspirerende motorer til en nedskalert twinturbomaskin.

Enda en kamel må ned når BMW annonserer ladbar hybrid i fremtidige M3 og M4. Og vi snakker allerede om neste generasjon.

Fordelen er imidlertid at bilene vil bli flere hundre tusen kroner billigere siden oppgitt forbruk blir lavt, og man slipper å betale for effekten som produseres av strøm.

Teknikk fra i3 og i8

Men trenger det egentlig være så ille? Elbilen i3 og hybriden i8 har bevist at el og hybrid ikke trenger å være kjedelig.

I8: Etter i8 måtte vi lære oss å tenke nytt om superbiler. Tre sylindre med frekk lyd, ekektrisk trekk på forhjulelen og særegen design. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


I3 akselererer raskere fra start enn M3 og en av de første i8 som ble kjørt på vei i Norge satte en imponerende fartsrekord som kostet et førerkort … lenge. Og det med en turbomatet tresylindet motor som ikke er stort større enn en sixpack.

Lang rekkevidde

I3: En tresylindret motor drar bakhjul og lader opp batteriene som er stablet mellom passasjerene. En elmotor driver forhjulene. Foto: BMW Vis mer
STRØM: Et syn fremtidige M3-eiere må venne seg til. Tanklokk ala Porsche 911. Foto: BMW Vis mer
Foto: BMW Vis mer
SLIK KAN DET BLI: BMW X5 xDrive40e får 313 hester fra en toliters firrer og elektromotor. Mens X5 forstsatt har tradisjonell firehjulsdrift, vil M3 trolig bare få drift bak. Foto: BMW Vis mer






Ikke vet vi hvem som ønsker å kjøre en M4 gjennom byen på ren elektrisitet. Det virker litt motstridende når du har lagt ut mye penger på et eksosanlegg som skriker «se på meg», men BMW lover fem mil på ren elektrisitet hvis du vil. Det er i såfall nye takter fra BMW, som kun lover drøyt tre mil med nye 328e og X5 X-drive40e. Med den lange rekkevidden må vi regne med et ganske stort og tungt batteri, med mindre det skjer en revolusjon på batterisiden.

Sterkere

I superbilen i8 er det tatt ut hele 231 hester og 320 Nm ut fra en tresylindret 1,5 liter med doble turboer. Sammen med elmotoren på 131 hk og 250 Nm blir totaleffekten hele 362 hk.

Det mest åpenbare ville vært å bruke den allsidige toliteren som vil bli brukt i BMW 3-serie plug in hybrid (skal gi ca. 245 hk og 400 Nm) og X5 plug in hybrid (313 hk), med deres twin Power turbo-teknologi, sammen med en en elektrisk turbo.

Med tanke på at Mercedes allerede tilbyr en toliter på 380 i AMG A45 hester og Volkswagen annonserer at vil lansere en toliter på over 400 hester, ville motorstørrelsen passet som hånd i hanske med en elektrisk motor.

Da ville det i så fall blitt tidenes minste motor montert i en M-bil.

Les mer om M3-historien

Går for rekkeseks

Mye tyder allikevel på at BMW fortsatt ønsker å bruke treliters sekser, kanskje med en tredje elektrisk turbo. Kanskje for å holde unna for blant annet Mercedes AMG C63 S som har hele 510 hester.

Dagens effekt er 431 hester og 550 Nm. Det er annonsert sterkere versjon av dagens modell, så vi snakker nok om et kraftig løft på effekten til neste modellskifte som alene vil kunne flytte bilen fra stillestående til 100 kilometer i timen på godt under fire sekunder.

Tyngre

Mer effekt er ikke bare bra, men påkrevet. Bilen vil kunne bli opp til 300 kilo tyngre, og vekta MÅ plasseres mellom de fire hjulene for å sikre nødvendige kjøreegenskaper, noe som kan by på problemer med en mellomaksel å ha hensyn til.

I prototypen av 3-serien som vi allerede har kjørt, har BMW valgt et mindre batteri enn konkurrentene. Uansett vil dette være problematisk rundt en bane.

Noe vektbesparelser vil komme med aktiv bruk av karbonfiber, noe BMW har god erfaring med etter utvikling av i3 og i8.

F1-teknologi

Lading vil foregå på tradisjonelt hybridvis, altså lading i nedoverbakker og gassoppslipp, eller ved bruk av motor når det trengs.

I tillegg får den et kers-system, slignende det man bruker i formel 1 som aktivt henter opp bremseenergien til bruk for akselerasjoner.

SRØM: Bak M3-logoen må du forvente en stikkontakt i fremtiden. Bremsene vil få Formel 1-Kers-teknologi. Foto: BMW Vis mer


Fortsatt bakhjulsdrift

Alle BMWs hybrider til nå har en elektrisk motor tilkoblet motoren før girkassen. Det vil også være tilfellet med M3.

BMW ønsker fortsatt at M3 og M4 skal være bakhjulsdrevne, så løsningen er plug and play. Skulle man ønske drift foran, har BMW allerede to løsninger på dette i dag. Hos i8 brukes en elektrisk motor, mens man på X5 bruker sitt rimelig fantastiske firehjulstrekksystem.