BMW M3 kommer med "DSG"

BMWs nylig presenterte M3 kommer med en helt nyutviklet dobbeltkløtsjgirkasse àla Volkswagens DSG.

Det er britiske autocar som hevder at BMW snart er ferdige med å utvikle en ny syvtrinns girkasse som jobber med to kløtsjer for raskere og smidigere girskift. Teknikken har allerede vist seg uhyre effektiv og vellykket hos Volkswagen, og nå følger altså BMW etter. Mens Volkswagen kaller sin girkasse for DSG, vil BMW etter sigende døpe sin kreasjon M DCT.

Rask og smidig

Dobbeltkløtsjgirkasser gjør at man til en hver tid har minimum ett gir liggende inne. Girene er fordelt annethvert på de to kløtsjene slik at tredjegiret allerede ligger inne når den ene kløtsjen slipper andregiret. Resultatet er lynraske girskift som også gir langt bedre komfort og smidigere oppførsel i for eksempel bytrafikk enn tilfellet har vært med mer konvensjonelle semi-automatiske girkasser som dagens SMG.

Dumper SMG

Vis mer


Og nettopp det at man sannsynligvis forlater SMG-kassen som i dag sitter i M5 og M6 er verdt å bemerke. Disse kassene har nemlig fungert svært bra for sportslig kjøring, men mangelen på smidighet i hverdagen har åpnet døren for en ny konstruksjon som kombinerer sportslighet og komfort på en bedre måte. Å utvikle løsninger som gir lavt effekttap er også essensielt i denne og flere andre modeller med tanke på hvilken innvirkning dette har på forbruk og utslipp.

Syv trinn

M DCT vil i likhet med dagens SMG ha syv trinn, noe også Volkswagen får i sin siste utgave av DSG. Flere produsenter, blant andre Volvo, er nå i ferd med å utvikle lignende girkasser for sine vanlige modeller for å senke forbrukstallene. Det er derfor ikke usannsynlig at BMW i fremtiden kommer til å lansere dobbeltklutsgirkassen også i mer moderate modeller.

M3 blir trolig tilgjengelig med M DCT allerde neste vår.

  • Store eksteriørbilder av M3 finner du her.
  • Store interiørbilder av M3 finner du her.
  • Mer om nye M3.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder