BMW M3 klar som kabriolet

BMW M3 kommer nå også som kupékabriolet og trekløveret blir med det komplett.

«Hele 230 kilo ekstra veier kabrioleten sammenlignet med kupeen.»


BMW M3 er en heftig sportsversjon av den vanlige mellomklassebilen 3-serie. Først ble M3 lansert kun som kupé. Så tilkom en sedanvariant og nå er det altså tid for en takløs versjon. Eller, i alle fall en med sammenleggbart tak. For det dreier seg nemlig om en kupékabriolet med foldbart ståltak.

Spesielt overraskende er ikke akkurat det ettersom de mer moderate utgavene av BMWs kabriolet har samme løsningen, og utallige spionbilder har lenge varslet om at en M3-versjon av denne var på gang.

Rå motor

Vis mer

BMW M3 klar som kabriolet

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer


Motoren er naturligvis den samme som i de to andre M3-variantene. Det betyr en 4,0-liters V8er med 420 hestekrefter ved 8.300 omdreininger i minuttet og 400 newtonmeter ved 3.900 stempelrotasjoner. Vi snakker altså om en skikkelig turtallsmotor, og det avslører momentkurven som ikke synker nevneverdig før etter 7.000 omdreininger…

Tung

Den spurtsterke motoren hemmes riktignok noe av det tyngre kabrioletkarosseriet. Hele 230 kilo ekstra veier kabrioleten sammenlignet med kupeen. Det er mye, men en stor andel av dette er brukt for å stive opp karosseriet slik at det likevel kommer kjøreegenskapene til gode. Tomvekten lander på 1.810 kilo.

Tregere og tørstere

0-100 går på 5,3 sekunder med manuelt gir og 5,1 sekunder dersom du velger den nye dobbelkløtsjkassen ved navn M DKG. Tidene er fem tiendelssekunder tregere enn for kupeen. Også forbrukstallene har hoppet opp et hakk som et resultat av vektøkningen. 1,29 og 1,23 liter per mil på blandet kjøring er fasiten med henholdsvis manuell og semiautomatisk dobbelkløtsjet girkasse.

BMW M3 kabriolet skal vises på bilutstillingen i Genève i mars. Til Norge kommer den mot slutten av vårparten.

  • Store bilder kan du beskue her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder