<b>LYSORGIE:</b> Ny aerodynamisk lysrampe med et sett av forskjellige lys-alternativer skal gi nødvendig kommunikajson med motorsyklene. Foto: BMW
LYSORGIE: Ny aerodynamisk lysrampe med et sett av forskjellige lys-alternativer skal gi nødvendig kommunikajson med motorsyklene. Foto: BMWVis mer

BMW M2 for banen

Ny sikkerhetsbil i MotoGP.

BMW M2 er akkurat lansert på Laguna Raceway i California. Der ble også BMWs offisielle M2 MotoGP Safety Car vist. Prosjektet ble påbegynt i oktober i fjor, da de første prototypene av M2 sto klare.

Baksetetet ble tatt ut og erstattet med forsterket gulv, fester for sekspunktseler, braketter for brannslukker og et sikkerhetsbur basert på det man finner i M4 GTS.

I ren Gatebil-stil er det montert en ultralav LED-bjelke på taket for minst mulig luftmotstand. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene, så brakettene er laget i karbonfiber. Lysrampen styres fra instrumentpanelet der føreren kan velge mellom forskjelige lysprogram og frekvenser for å kunne kommunisere med MC-førerne. I tillegg finnes det lys i front og hekk på bilen.

LES OGSÅ: Dette er nesten en M2, men byr på firehjulsdrift.

HOLDER STYR PÅ MOTORSYKLENE: BMW M2 er årets ofisielle safetycar i MotoGP. Den er banerigget og en reklameplakat for M Performance ekstrautstyr. Foto: BMW
PYNTET M2: Bilen ble første gang vist på lanseringen av BMW M2 på Laguna Seca i California. Foto: BMW
LYSORGIE: Ny aerodynamisk lysrampe med et sett av forskjellige lys-alternativer skal gi nødvendig kommunikajson med motorsyklene. Foto: BMW
LySORGIE: Ny aerodynamisk lysrampe med et sett av forskjellige lys-alternativer skal gi nødvendig kommunikajson med motorsyklene. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
NYTT: Denne leppa ble spesialutviklet for denne bilen men finnes nå i M Performance-sortimentet. Foto: BMW
LED: Både front og baklamper er bygget om med spesielle LED-lys for å singalisere ennå bedre sin tilstedeværelse. Foto: BMW
BARE RØR:Buret er et ombygget bur fra BMW M4 Foto: BMW
GULL: Gull-temaet har historiske aer i GP og er brukt på utvalgte steder. Ratt i alcantara, lister i karbon og gulmatteri M PErformance-serien. Askebegeret er byttet ut mot knapper for LED-lampene. Foto: BMW
Recaro racingstoler med Schroth belter er rene racingspec. Foto: BMW
ÅPENT: Eksoshalene og dufuseren i karbonfinish er i M Performance sortimentet men eksosanlegget i akkurat denne bilen er åpnet helt opp og har en lyd som gir frysninger nedover ryggen. Foto: BMW
PYNT: Flesteparten av de ekstra delene, som sideskjørt, den ekstra leppa og bremsene, kan alle kjøpe til sin 2-serie. Foto: BMW
KARBON: Fullt justerbar og løselig basert på vinge fra M4. Foto: BMW


Hekkvingen i karbonfiber er justerbar og er montert mest på grunn av at LED-rampen ødelegger bilens aerodynamikk. Videre er vulen puntet med karbonbiter i fronten og foran bakhjulene med biter fra BMW M Performance-serien.

Bremsene er også kraftig oppgradert. Stålskivene er erstattet med nye i karbon som er mye letterem tåler mer og er lettere å vedlikeholde. Eksosanlegget er originalt, men katalysator og flaps fra original M2 er borte, med en ennå råere lyd som resultat.

Historisk sett har mange av BMWs safety-biler hatt gull-detaljer. Det er med stor suksess også videreført i nye M2. I tillegg er en rekke detaljer i interiøret trukket om for å få den ultimate racing-følelsen. Bilen på bildet er den eneste av sitt slag og blir flydd rundt på alle MotoGP-løpene i 2016-sesongen.

LES OGSÅ: Vi har testet BMW M3 og M4

En orgie i M Performance

Du kan selv gjøre om din M2 til en safety «look alike». De aller fleste delene finnes i sortimentet. Bilen på bildene har hentet eksosanlegget med karbonfinish, sideskjørt, grill i blank sort finish, karbondeksler på speilene, spoilerlepper i karbon, karbon hekkdiffuser, fullt justerbart coliover-understell, kjeramiske bremser, Michelin Cup dekk, panser med motorsport låser, alkantara ratt, karbonfiber interiørdetaljer og pedaler i rustfritt stål.

Original motor

Racerbilen går som et børseskudd, men er ikke modifisert i i forhold til original M2. Under panseret finner du en treliters rekkesekser med turbo som yter 370 hester. I kortere perioder har den en overboost-funksjon som gir deg 500 Nm å rutte med. 0-100 gjøres på 4,3 sekunder og kjører du pent, klarer den seg med 0,79 liter på mila.

LES OGSÅ: Mini-Tesla for de minste i familien