Vis mer

BMW lanserer ActivHybrid 5

Hybrid-femmeren er på vei. En gang etter nyttår er den klar.

Etter at BMW fortalte omverdenen at de slo en strek over planene om en X6 Hybrid, så har de nå bekreftet at de kommer med en BMW 5-serie med elektrisk motor på 55 hestekrefter. Ja, i tillegg til en 6-sylindret bensinmotor selvfølgelig, som yter 306 hk og er hentet fra 535i. Samlet effekt oppgis dermed til 340 hk. Dette kommer dog ikke som en overraskelse, etter at vi fikk se konseptversjonen for en tid tilbake.

Kjent teknologi

I forhold til storebror ActivHybrid 7 er ikke teknikken i 5’eren veldig forskjellig, men den store V8’eren er her altså byttet ut med rekkesekseren.

Effektøkningen gir ikke de store endringene i ytelse, for 0-100 km/t går unna på de samme 5,9 sekundene som 535i gjør uten elektromotoren. Den viktigste gevinsten finner du først og fremst i utslippet, og det er nettopp det en hybrid først og fremst handler om. For at du skal kunne kjøre så billig som mulig er bilen utstyrt med flere hjelpemidler til å overvåke status for drivlinjen, og forbruket til enhver tid.

Les om konkurrenten: Audi A6 Hybrid

Kutter desiliteren

BMW forteller at bilen vil få et utslipp et sted mellom 149 og 163 g/km, og et forbruk som ligger mellom 0,64 og 0,7 l/mil. Det gir en gevinst på rundt 1 dl på mila. Ikke all verden, med andre ord, men den store spenningen blir da å se hva dette gir i rabatt på prisen. Den avhenger av hvor mye BMW skal ha for bilen, pluss rabattert engangsavgift. Foreløpig er det derfor for tidlig å si hva bilen kommer til å koste i Norge.

Se bildeserien:


Lik, men ulik

Du vil ikke se de store forskjellene på bilen dersom du skulle møte en ActiveHybrid 5. Det første du kan se etter er emblemene på siden, det samme bak på bagasjelokket, og på de matte endestussene på eksosanlegget. I tillegg kan bilen leveres med 18” Streamline felger, og en særegen blåfarge (Bluewater metalikk). Ellers ser bilen utvendig ut som en hvilken som helst 5-serie.

Innvendig har den også fått et emblem som forteller om teknologien. Det sitter rett foran girspaken, som er hektet til en 8-trinns automatkasse. I bagasjerommet vil du også se at bilen rommer noe spesielt, nemlig Lithium-Ion batteriene. Derfor har ledig plass i bagasjerommet krympet fra 520 liter til 375 liter.

Den nye 5-serie hybriden er ventet på markedet i begynnelsen av neste år, så prisene bør snart være klare. Vi kommer tilbake med prøvekjøring så snart BMW har opplegget klart.