STATSANLIGGENDE: Angela Merkel og BMW-sjef Reithofer under innvielsen av fabrikken i Leipzig i november i fjor. Foto: BMW
STATSANLIGGENDE: Angela Merkel og BMW-sjef Reithofer under innvielsen av fabrikken i Leipzig i november i fjor. Foto: BMWVis mer

BMW i8 og i3 observert

Her ser vi en super-BMW med hybriddrift og sportslige ambisjoner og en praktisk bybil med eldrift.

Eldrift er ikke noe nytt for BMW - det er faktisk over 40 år siden den første moderne BMWen med eldrift rullet. Det var en elektrisk versjon av BMW 1602 som ble bygget i 1969 og ble brukt under de olympiske lekene i München i 1972.

Stor I og liten i

Vi kunne nylig annonsere at BMW lanserer en helt ny bilfamilie, ved navn i. Kort og godt. Bildene vi har fått fra Automedia viser at familien allerede har (minst) to medlemmer under utvikling, og at de har gjennomgått vintertesting på nordlige breddegrader. Heretter bygger BMW sine elbiler og hybrider fra scratch i stedet for å tilpasse eksisterende modeller slik de gjorde med Mini E (forhjulsdrift) og med BMW ActivE (bakhjulsdrift). Disse to har hovedsaklig tjent til å teste ut eldriften og hvordan den kunne tilpasses BMW-konsernets merkevarer. Resultatet er altså at det er skilt ut et eget merke - i.

Sportshybriden i8:

Spy-Shots of Cars Foto: Automedia
Spy-Shots of Cars Foto: Automedia
Spy-Shots of Cars Foto: Automedia
Foto: Automedia
Spy-Shots of Cars Foto: Automedia



Automedia har knipset bildene av supersportsbilen i8 i Nord-Sverige. For de som ikke husker hvordan den spektakulære konseptbilen Vision EfficientDynamics, som ble presentert i Frankfurt i 2009, så ut: Les om den her. Denne bilen, som skal hete i8, vil åpenbart bli flaggskipet i den nye i-familien og selv om den har eldrift, har den også en forbrenningsmotor. Det dreier seg altså om en hybrid. BMW skal visstnok til syvende og sist, ifølge Automedia, ha besluttet å renonsere på dieseldrift til fordel for bensin, og da snakker vi om en turboladet firesylindret motor. Super-BMW-en er en sportskupé med 2+2-konfigurasjon og lettvektskonstruksjon. Den skal klare 0-100 kilometer i timen på under fem sekunder.

Den elektriske bybilen i3:

Spy-Shots of Cars Foto: Automedia
Spy-Shots of Cars Foto: Automedia
Spy-Shots of Cars Foto: Automedia
Spy-Shots of Cars Foto: Automedia
Spy-Shots of Cars Foto: Automedia
BMW ActiveE Smartphone application Foto: BMW Vis mer




Dette er bilen som er blitt omtalt som Megacity Vehicle tidligere. Under foliekamuflasjen ser vi uten problemer at dette ikke er den typen kjøretøy de fleste forbinder med BMW; dette er en praktisk og romslig bil beregnet på bærekraftig mobilitet, for å sitere BMW. Resirkulerbare lettvektsmaterialer er ett av nøkkelordene og bilen skal innvie en helt ny kjøretøyarkitektur hos BMW. Det annonseres utstrakt bruk av karbonforsterket plastmateriale.

Elmotoren produserer over 100 kW - og fungerer intensivt som generator ved deselerasjon for å øke batterienes rekkevidde med opp til 20 prosent.

En egen fabrikk i Leipzig er innviet for å håndtere produksjonen av de nye i-bilene. For å få vite mer om i-prosjektet til BMW, kan du besøke hjemmesiden her på bmw-i.com.

De første i-bilene fra BMW skal lanseres i 2013.

Eksisterende elbil - BMW ActiveE basert på 1-kupé Foto: Knut Moberg
BMWs elbil basert på 1-serie. Her på bilmessen i Genève Foto: Knut Moberg
BMW ActiveE (02/2011) Foto: BMW