BMW i3 vil faktisk se ut som dette når den kommer i 2013.
BMW i3 vil faktisk se ut som dette når den kommer i 2013.Vis mer

BMW i3 og i8

Oppfinnelsen bil er nå funnet opp på nytt - av BMW.

FRANKFURT: De fleste bilprodusenter melder om nye kommende modeller drevet av alternative drivstoffer. I stedet for å modifisere eksisterende modeller valgte BMW å sette seg ned med helt blanke ark og redesigne hele konseptet bil på nytt. Resultatet vises i form av to nye biler, biler som mange tror er konseptbiler. Jeg snakker selvfølgelig om BMW i3 og BMW i8, to biler vi har skrevet om tidligere.

Bilene er svært spesielle, sett med historiske øyne. Overraskelsen er derfor stor når sjefsdesigner Adrian van Hooydonk forteller at bilene er 90 prosent ferdige. Det vi ser er med andre ord i stor grad det vi kommer til å få, når de dukker opp på markedet i 2013.

To viktige emner

Det er spesielt to temaer som dukker opp i BMWs tanker rundt fremtidens biler. Det er vekt, og det er øvrig energieffektivitet. At bilene skal forbruke så lite energi som mulig i det daglige bruk er en selvfølge. Det handler derimot ikke bare om hvor effektiv den ferdige bilen er når den dukker opp på gaten, men like mye om dens effektivitet fra det man kaller ”krybbe til grav”. Dette inkluderer også energieffektive produksjonsmetoder.

Se bildene:

BMW i3 Concept (07/2011) Foto: ka.plewka
BMW i3 Concept (07/2011) Foto: ka.plewka
BMW i3 Concept (07/2011) Foto: ka.plewka
BMW i3 Concept (07/2011) Foto: ka.plewka
BMW i3 Concept (07/2011) Foto: ka.plewka
BMW i3 Concept and BMW i8 Concept (07/2011) Foto: ka.plewka
BMW i3 Concept and BMW i8 Concept (07/2011) Foto: ka.plewka
BMW i3 Concept and BMW i8 Concept (07/2011) Foto: ka.plewka
BMW i3 Concept and BMW i8 Concept (07/2011) Foto: ka.plewka


Forskningsprosjekter

BMW i3 er en fullelektrisk bil, mens i8 får en hybrid drivlinje. BMW er på ingen måte ukjent med elektriske biler. For øyeblikket ruller det 600 elektriske Mini E rundt som et forskningsprosjekt. Snart skal over 1000 BMW ActiveE rulles ut i både Europa, Kina og USA. Til sammen gir disse verdifull informasjon rundt teknologiene, og mye kunnskap vil bli kanalisert inn til de hvitkledde doktorene i München. Dette vil i-serien dra direkte goder av.

Se Mini E på Nürburgring

Konstruksjonen

Det første BMW gjorde da i-serien ble påbegynt var å se på hvordan en bil lettere kan bygges i moduler. Nye i-serien er derfor bygget med en modulbasert aluminiumsramme som huser de viktigste ingrediensene, deriblant batteriet. Dette gjør bilene veldig forskjellig fra de mer vanlige konkurrentene som stort sett ruller med et ”gammeldags” selvbærende karosseri i stål. Eksempelvis har i3 fått rammet inn batteriet i aluminiumsrammen under gulvet i kupeen. I bakkant av den samme rammen sitter selve drivverket, som byr på bakhjulsdrift. Hele konstruksjonsformen er døpt til LifeDrive Arkitektur. Denne består igjen av DriveModul og LifeModul.

Så enkel er faktisk drivlinjen i i3. Et batteri med ladekabel og en motorpakke. Vis mer


Tilbake i tid

BMW har med andre ord tatt steget litt tilbake i tid, til før de selvbærende karosseriene gjorde seg gjeldende. Da var det rammekonstruksjon som gjaldt, med et karosseri montert på denne rammen. i3 og i8 har noe av det samme i seg, men i et mer modulbasert system. På denne rammen setter BMW så den nevnte LifeModul’en, som erstatter karosseriet. Det er også her mye av det spennende i selve konstruksjonen blir å finne.

i-serien ute på vift

Nye materialer

Vektbesparelse er ikke noe nytt, men hvordan skal det gjøres? Flere og flere aktive og passive sikkerhetsdetaljer skal inn i bilene, og dette stikker kjepper i hjula for sparekampanjene. BMW har derfor strukket strikken lenger enn til bare aluminium og ren plast i sin jakt på lette konstruksjoner. I både i3 og i8 har de derfor tatt i bruk CRP for fullt. Da snakker vi om en mye større vektreduksjon enn da trenden gikk fra stål til aluminium.

BMW i3 Concept (07/2011) Foto: ka.plewka
BMW i3 Concept (07/2011) Foto: ka.plewka
BMW i3 Concept (07/2011) Foto: ka.plewka
BMW i3 Concept (07/2011) Foto: ka.plewka
BMW i3 Concept (07/2011) Foto: ka.plewka
BMW i3 Concept (07/2011) Foto: ka.plewka
BMW i3 Concept (07/2011) Foto: ka.plewka


Karbon og plast

CRP, også kalt CFRP, står for Carbon(fiber) Reinforced Plastic. I praksis kan det best forklares som fiberarmert plast. Styrken bestemmes i stor grad av mengde fiber som benyttes, og hvordan fibrene legges. Produksjonsmetoden bestemmer også i hvilken retning materialet skal ha sin styrke. Det er først og fremst plasten og resinen som utgjør forskjellen på CRP og det vi kjenner som ordinær glassfiber. CRP har blant annet en langt større fleksibilitet, takket være innslaget av plast. I likhet med glassfiber kan også formen på CRP skapes i enten trykk eller vakuumform.

BMW i8 får laserlys

Dekket med plastdeksler

I en BMW i3 er rett og slett hele kabinen, eller LifeModul’en om du vil, støpt i CRP. Da BMW ville vise oss hvordan i3 og i8 er bygget opp hang det en hel karosseriside av i3 på et stativ. Denne løftet jeg lett av stativet med en hånd på strak arm. Ja, jeg hang den selvfølgelig tilbake igjen. Ulempen med denne LifeModul’en er at den er lite pen å se på. Derfor har BMW satt på karosseriplater på de mest nødvendige stedene. Disse formstøpte og lakkerte plastplatene er deretter klipset utenpå LifeModul’en. Resultatet kan du bedømme selv. Jeg syns det ser rimelig futurisk og tøft ut.

Et skall som dette monteres på en aluminiumsramme. Deretter monteres karosseriplatene. Vis mer


Lakk eller farget plast?

Ettersom vekt er et viktig tema var det med stor nysgjerrighet jeg måtte spørre om fargen. Blir plastplatene lakket, eller er fargen blandet i plasten før støping? Lakken på en bil veier nemlig mange kilo. Svaret fra designsjefen var at karosseriplatene skulle få ordinær lakkering. Dette fordi det gir behov for mindre lagerførte reservedeler, i tillegg til at det gir en langt finere finish.

BMW viser deg de beste kjøreveiene

Store hjul

For de som er tilhenger av store hjul er det bare å glede seg. For å senke rullemotstand har BMW satt på store, men smale hjul. At hjulene er smale går hånd i hånd med behovet for smalere hjulhus. Disse tar som kjent stor plass i bagasjerommet, men nå får du nær full bredde ettersom hjulhusene blir mye mindre. BMW har inngått et samarbeide med Bridgestone om utviklingen av hjul til disse to bilene. Michelin er på sin side uenig i retningen BMW og Bridgestone har tatt. De ønsker nemlig å gå mot 10” hjul i bredere format.

Fine ytelser

BMW i3 får som sagt bakhjulsdrift, når bilen kommer på markedet i 2013. Foruten at dette er typisk BMW, så er grunnen også at bilen skal få så god svingradius som overhodet mulig. Bilen er tross alt laget for trange bymiljøer. Til å drive bakhjulene har BMW foreløpig hektet på en elektromotors som leverer 170 hk, og har et maksimalt dreiemoment på 250 Nm. Det gir bilen gode ytelser, med en sprint til 100 km/t som tar 7,9 sekunder, og en toppfart som strander på 150 km/t, elektronisk begrenset. Rekkevidden er satt til å være et sted mellom 13 og 16 mil. Deretter vil det ta en time å lade opp til 80 % av kapasiteten igjen, eller 6 timer opp til 100 %.

Sjefsdesigner Adrian van Hooydonk forteller at 90% av bilen blir som dette. Vis mer


Snasent tilbehør

I normal utførelse er i3 som sagt en ren elektrisk bil. Det kan derimot bli mulig å få bilen med en såkalt range extender, en liten bensinmotor som fungerer som et aggregat. Dette blir tilbehør, og gir bilen en egen ladefunksjon som øker rekkevidden. Foreløpig har ikke BMW gått ut med noen eksakte spesifikasjoner på hvor stor den endelige tilleggsmotoren vil bli. Det er derimot helt klart at det ikke vil bli den samme 1,5 literen som blir å finne i i8. Den yter 220 hk, og er ment å drive bilen, ikke bare lade.

Definerer bilen på nytt

Det spennende med både i3 og i8 er med andre ord ikke drivlinjen. Vi ser elbiler og hybridbiler komme hele tiden, men BMW har i disse to tilfellene på en måte definert bilens oppbygging på nytt. Det innebærer mange og spennende løsninger. De forskjellige tekniske gevinstene kommer vi tilbake til i flere saker her på DinSide Motor.