Enkelt, greit og ryddig. Mye kan styres fra mobilen.  Foto: BMW
Enkelt, greit og ryddig. Mye kan styres fra mobilen. Foto: BMWVis mer

BMW i3 nærmer seg

Dette er helt nye bilder av en ny BMW i3. Nettet snører seg sammen, og snart er den her.

BMW har gått i seg selv, og har på flere måter redefinert hvordan en bil skal være i fremtiden. Et av resultatene er DSART880533>BMW i3. Dette er en bil vi har sett på tidligere, men da som en ren visjon. Under bilmessen i Los Angeles skal den vises som et nær ferdig produkt.

LES MER OM TEKNOLOGIEN

Jomfrutur

BMW i3 er den aller første helelektriske bilen som skal komme på markedet fra den tyske produsenten. De har samtidig fra starten av tenkt at i-serien skal få et eget design som skiller seg fra de øvrige bilene i modellrekken deres.

Dette er BMW Active-E

Spesielle materialer

Det er derimot selve huden og det som er under som er spesielt. BMW har gått sammen med Toyota om å satse på karbonfiber, eller CRP om du vil. Noen sier også CRPF. Den lange versjonen av disse forkortelsene er Carbon Reinforced Plastic, den lange versjonen med Fibre til slutt.

Se bildene utvendig:

Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
BMW satser på 20" hjul. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW


En kort forklaring er at dette materialet er en type støpeplast hvor de legger inn fibertråder av karbon som armering. Retningen på trådene styrer i hvilken retning styrken skal være, men fibrene trenger heller ikke gå i en og samme retning. Bruddstyrken på CRP overgår de typiske materialene vi kjenner fra før som resininnsatte karbonfibermatter.

BMW skiheis? Ja da, den finnes

Lik, men ulik

Den versjonen av i3 vi har sett til nå er bare kalt i3 Consept. Bilen vi nå ser som en nær ferdig produksjonsversjon har fått navnet i3 Consept Coupe. Av forskjeller kan vi blant annet se at dørene ikke lenger er gjennomsiktige som på den første konseptversjonen, samt at coupé-utgaven naturligvis har bare to dører. Interiøret er langt nærmere endelig versjon enn vi har sett tidligere.

Se bilder innvendig:

Enkelt, greit og ryddig. Mye kan styres fra mobilen. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW


Leverer som før

Motoriseringen er den samme nå som før. Det betyr 170 hk fra en elektromotor som har et dreiemoment på 250 Nm, som leveres 1:1 direkte til bakhjulene. Med andre ord, ingen gir.
Selve bilen måler 3,96 meter i lengde, 1,77 i bredde og 1,55 i høyde. En liten bil, tenker du kanskje, men sannheten er at den er en god del større enn 1. generasjon Toyota RAV4.

HER FINNER DU ALT OM BMW

Digre hjul

BMW satser på 20" hjul. Foto: BMW Vis mer


Noe er derimot veldig godt dimensjonert på nye i3, og det er hjulene. På denne konseptbilen står det 155/60 R20 foran, og 175/55 R20 bak. Det knives nemlig i bransjen hvorvidt fremtidens elbiler skal ha små eller store hjul. BMW og flere til mener det er store hjul som gjelder, mens blant andre Michelin er sikker på at slike biler heller burde ha 10” hjul, men desto bredere.

Sport eller miljø?

BMW ønsker selv med denne elbilen å fremstå som sportslig. For å gjøre alle til lags har de satt opp bilen med tre forskjellige kjøreprogram. Det er Comfort, Eco Pro, og Eco Pro +. Disse programmene handler i det store og hele bare hvordan BMW mapper bilens datasystemer for å passe din ønskede kjørestil. Avhengig av hvor snilt program du har valgt, og hvor lett du er på gassfoten, så skal BMW i3 fint kunne ta deg 160 kilometer på et fulladet batteri.

Teknisk sett er det med andre ord ikke all verdens av nytt i forhold til det vi har sett fra før, men designen nærmer seg nå kraftig det endelige produktet. Det ser slettes ikke ille ut.