Her har spionfotografene våre fra Automedia knipset en BMW i3 - den kommende elbilen - i ferd med å bli tanket på en bensinstasjon. Det indikerer at bilen vil bli tilgjengelig med bensindrevet rekkeviddeforlenger/generator. Foto: Automedia
Her har spionfotografene våre fra Automedia knipset en BMW i3 - den kommende elbilen - i ferd med å bli tanket på en bensinstasjon. Det indikerer at bilen vil bli tilgjengelig med bensindrevet rekkeviddeforlenger/generator. Foto: AutomediaVis mer

BMW i3 får rekkeviddeforlenger

Dere som følger med, vet at BMW har et elektrifiseringsprogram underveis. Denne heter i3.

Husker du BMW E1? Det var en kompakt, men romslig elbil som var forut for sin tid, i det minste designmessig, da den ble presentert som konsept så tidlig som i 1991 - altså for over 20 år siden. Så ble det relativt stille fra den kanten en god stund, men elektrifisering er et tema som aldri er blitt forlatt og for et par år siden ble det annonsert et ambisiøst program og til og med en egen merkevare: BMW i.

i

Programmet ble gjort konkret med utviklingen av to prototyper av helt forskjellig karakter: Den smarte kompaktbilen i3 og "miljø-sportsbilen" i8.

BMW finner opp bilen på nytt

Bildene fra Automedia:

Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Her har spionfotografene våre fra Automedia knipset en BMW i3 - den kommende elbilen - i ferd med å bli tanket på en bensinstasjon. Det indikerer at bilen vil bli tilgjengelig med bensindrevet rekkeviddeforlenger/generator. Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia


Snodig...

Nå har vi fått et knippe bilder av førstnevnte, tatt i nærheten av BMW-anleggene i München. Ganske snart fikk de oss til å stusse. Som vi tidligere har annonsert er nemlig BMW i3 en elbil, men her står da vitterlig mannen og fyller bensin gjennom det som ligner mistenkelig på et tankåpning.

BMW 4-serie offisiell!

Rekkeviddeforlenger

LANGT FRA NYTT: BMW har en lang historikk når det dreier seg om elbiler. Her er konseptet E1 fra 1991. Foto: BMW Vis mer


Det kan det bare være en forklaring på, nemlig at dette er en bil utstyrt med en forbrenningsmotor. Denne er imidlertid høyst sannsynlig begrenset til å ha rollen som rekkeviddeforlenger, slik som Opel Ampera/Chevrolet Volt eller luksusbilen Fisker Karma. Det er imidlertid godt mulig at ekstramotoren er et tilgjengelig tilvalg, og ikke standardutstyr. I forbindelse med presentasjonen av konseptbilen, indikerte i hvert fall BMW at i3 Concept "ble tilbudt" med dette.

Dette skrev vi i november: BMW i3 nærmer seg

130 el-hester

BMW i3 (også kjent som MegaCity Vehicle), skal, i likhet med sportsbilen i8, produseres ved BMW-fabrikken i Leipzig. Den har et chassis i aluminium og kabin i CFRP (karbonfiberforsterket polymer). Elmotorene skal kunne utvikle over 130 hestekrefter (effekten på konseptbilen er oppgitt til 170). Det antas at den vil bli priset til i overkant av 300.000 kroner på kontinentet.

BMW i3 som konseptbil, her fotografert i 2011. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
En mer sporty todørsversjon av BMW i3 - bilde fra november 2012. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
LETTVEKTER: Selve skjelettet av i3 er laget av CRP, karbonfiber og plast. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Designer Adrian van Hoydonk forteller om det nyskapende konseptet Foto: Fred Magne Skillebæk
Adrian van Hooydonk, BMWs sjefsdesigner, fremhever elbilens fortreffelighet. I Norge preker han for en allerede omvendt menighet, ser det ut til... Foto: Fred Magne Skillebæk