<b>NY ENER I KLASSEN:</b> BMW i3 blir klasseledende på rekkevidde med den nye batteripakken med strømstyrke på 94 ampere mot 60 i den eksisterende versjonen.  Foto: ESPEN STENSRUD
NY ENER I KLASSEN: BMW i3 blir klasseledende på rekkevidde med den nye batteripakken med strømstyrke på 94 ampere mot 60 i den eksisterende versjonen. Foto: ESPEN STENSRUDVis mer

BMW i3 får markedets lengste rekkevidde

Øker med 50 prosent sammenlignet med forgjengeren.

Siden Nissan Leaf fikk oppgradert batteripakke og rekkevidde oppgitt til 250 kilometer (her kan du lese om vår prøvekjøring), har den vært rekkeviddemesteren i klassen. Nå står den tittelen for fall.

Nå blir den spesielle og annerledes outsideren blant de kompakte elbilene, BMW i3, et langt mer interessant kjøp enn tidligere.

For den nette sum av 260.000 kroner tilbys nå nemlig en versjon med betydelig forlenget oppgitt rekkevidde.

Den vil nemlig nå leveres med et oppgradert batteri, som ifølge (den riktignok temmelig optimistiske) NEDC-syklusen vil øke rekkevidden med over 50 prosent.

Det betyr at den oppgraderte versjonen skal kunne klare inntil 300 kilometer, mot dagens utgave som har en rekkevidde på inntil 190 kilometer i henhold til den såkalte NEDC-normen (eller EU-syklusen), som de offisielle forbruks- og rekkeviddetallene på nye biler måles etter.

ANNERLEDES-BIL: BMW i3 byr på noe helt nytt i bilverdenen med en rekke løsninger som skiller seg fra konkurrentenes - blant annet med karosseristruktur i karbonfiber. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Les her vår duell mellom BMW i3 og Nissan Leaf

Nest raskest

Selv ved utfordrende vær- og kjøreforhold og med utstrakt bruk av aircondition vil rekkevidden ifølge BMW være opptil 200 kilometer ved fulladet batteri.

STERKERE LEAF-KONKURRENT: BMW-en vant såvidt duellen i fjor - nå har den i tillegg fått lengre rekkevidde. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Det oppgraderte batteriet har en kapasitet på 94 amperetimer og 33 kilowattimer. Motoren yter 170 hk/125 kW og bilen gjør unna 0 til 100 kilometer i timen på kjappe 7,3 sekunder.

Den er med det den raskeste av alle elbilene med unntak av Tesla Model S.

– Med nye BMW i3 tilbyr vi lengst rekkevidde i klassen av kompakte elbiler. Med tanke på at prisen starter på kr 262.500, har vi store forventninger til at svært mange vil sikre seg nye BMW i3 når den kommer til Norge i august, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Ifølge Gottschalk skal produksjonen komme i god gjenge fra juli slik at leveringssituasjonen burde bli rimelig god her i landet.

Les også: Slik skal BMW bli verdens mest bærekraftige bilprodusent

Får nye kunder til merket

I elbillandet Norge er BMW i3 den mest solgte BMW-modellen - over 5.000 eksemplarer er registrert siden den kom på markedet helt på tampen av 2013.

På verdensbasis blir mer enn 80 prosent av de som kjøper BMW i3, BMW-kunder for første gang.

BMW i-serien ble lansert for å sette nye bransjestandarder for bærekraft og miljø fra produksjonsprosess via utslippsfri bruk til resirkulering mot slutten av livssyklusen.

Også som ladbar hybrid

ORIGINALT: BMW har tatt noen ganske spesielle designgrep - delvis diktert av materialvalgene. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Første generasjon BMW i3 med 60 amperetimers batteri vil fortsatt inngå som en del av modellserien.

Både helt nye BMW i3 (94 Ah) og BMW i3 (60 Ah) blir også tilgjengelig som plug-in hybridmodeller, med en utvidet rekkevidde på opptil 150 kilometer.

BMW i3 plug-in hybrid-modellene har en 2-sylindret «hjelpemotor» på 0,6 liter, som utelukkende lader batteriene. Det er ingen direktekobling til drivlinjen. Hele systemet er automatisk, og hjelpemotoren aktiveres ved lavt batterinivå.

Etter vår test av denne versjonen i sin 60 Ah-utførelse, konkluderte vi med at den egentlig har lite for seg her i landet.

FALT GJENNOM: Som ladbar hybrid klarte ikke BMW i3 å overbevise oss: Det finnes rimeligere og bedre konkurrenter der ute. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Les vår test av i3 som ladbar hybrid her!

Kan lades like raskt

i3 er utstyrt med en oppgradert ladeløsning. Med trefase kontakt og inntil 11 kW kapasitet er nye BMW i3 (94 Ah) fulladet på under tre timer, som er den samme tiden som for dagens BMW i3 (60 Ah).

For eksisterende eiere av en BMW i3 med 60 Ah-batteripakke, vil det være mulig å oppgradere batteriet og få økt rekkevidde.

BRED SKJERM: Som i andre BMW-modeller er den høyt monterte skjermen i widescreen-format. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


Norsk pris for oppgradering av batteri er foreløpig ikke klar, men den er estimert til å koste rundt 7.000 euro, i skrivende stund omtrent 65.000 kroner. Moms og arbeidet med monteringen er da ikke medregnet.

Nye farger og design

Nye BMW i3 blir tilgjengelig med Protonic Blue metallic, som inntil nå har vært forbeholdt BMW i8.

Den blir også tilgjengelig i to lakkfarger (Capparis White og Fluid Black) og tre metallic lakkfarger (Mineral Grey, Platin Silver og Ionic Silver).

Interiøret kommer i fire forskjellige varianter der blant annet utstyrsvarianten «Suite» nå kan leveres i mørk eik. Materialene er en kombinasjon av naturlig behandlet lær, tre og ull, i tillegg til andre resirkulerbare materialer som bidrar til bilens miljøvennlige premiumpreg.

Av tilgjengelig utstyr kan nevnes såkalt Driving Assistant Plus, som inkluderer kamerabasert cruise control med Stop&Go-funksjon, køassistent, informasjon om fartsgrensen der du kjører, fotgjenger- og kollisjonsvarsler med automatisk bremsefunksjon og proaktiv kjøreassistent.

Prisen på den oppgraderte modellen er fra kr 260.100 - 262.500 kroner levert i Oslo, og er klar for bestilling. De første bilene vil bli levert i august 2016.