BMW i fremtiden

BMW velger å avsløre sine planer for fremtiden. Både en rekke nye modeller og oppkjøp av nytt merke er noe av det som er aktuelt de nærmeste årene.

Før BMW kan nå sitt mål om å produsere 2 millioner biler innen 2020, er det satt et delmål om å produsere 1,8 millioner biler innen 2012. Det er en stor økning på forholdsvis kort tid siden dagens produksjon ligger på 1,2 millioner biler. Samtidig skal motorsykkeldivisjonen øke produksjonen med 50 prosent til 150.000 enheter.

Kostnadene skal ligge på et nøkternt nivå, som det heter pressemeldingen.

Styreformann i BMW AG, Norbert Reithofer, sier at økningen fra 1,2 til 1,8 millioner biler skal skje uten nevneverdige endringer i bemanningen.

Produksjonsanlegget i Spartanburg i USA skal rustes opp som en del av vekst-satsingen. En produksjonsøkning fra 140.000 enheter til 240.000 innen 2012 er allerede påbegynt. MINI skal produsere 260.000 enheter, og kapasiteten i Kina skal økes.

Nye modeller

Av nye modeller kommer BMW med en X1. Mest sannsynlig er det en veldig liten SUV. Det er også kjent etter Frankfurt-utstillingen at BMW neste vår lanserer X6.

Videre kommer det en stor sedan som baserer seg på konseptbilen CS. Ikke nok med det. Det kommer enda en sedan basert på en ny plattform som heter PAS (Progressive Activity Sedan). BMW lover at denne bilen skal forandre oppfattelsen av tradisjonelle sedaner fullstendig.

Neste nyhet er Mini som SUV. Mest sannsynlig vil denne bilen basere seg på den korte Minimodellen, altså ikke Clubman, men vil fremstå som en helt egen modell når den lanseres

Rolls-Royce vil som kjent lansere en kupé. En mindre og billigere Rolls-Royce er også underveis.

BMW eier motorsykkelavdelingen til Husqvarna. Du vil med andre ikke få kjøpt BMW motorsager og gressklippere i fremtiden. Synd vil kanskje noen mene, men det vil komme en stor modellflom på motorsykkelfronten fra både BMW og Husqvarna fremover.

Nytt merke

Vis mer


Selv om BMWs styreformann går ut å sier at de er på jakt etter et nytt merke, er det ikke dermed sagt at det fremgår noe mer om hvilket mer det gjelder.

Spekulasjoner om kjøp av Volvo er fortsatt helt i det blå, og BMW kan ikke si noe om hvilket merke som i så fall skulle blitt kjøpt i stedet. Det hersker i hvert fall ingen tvil om at BMW er på jakt etter et fjerde merke i tillegg til BMW, Mini og Rolls Royce.

Premium

BMW vil som alltid ha fokus på premiumsegmentet og vil fortsett å satse på det. BMW regner med at der er et område som vil vokse vesentlig raskere enn masse-markedet. Selskapet beregner en vekst i dette market på 40 prosent mellom 2005 og 2019, i forhold til massemarkedet som vil øke med 20 prosent innen samme tidsramme.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder