BMW hardt ut mot Volvo og Mercedes

- Det er interessant å registrere hvordan prisene med betydelig oppmerksomhet ble satt ned, for deretter raskt - og i det stille - å bli satt kraftig opp igjen, skriver BMW Norge. - Et rent falsum, hevder den norske Volvo-importøren.

Det er administrerende direktør i BMW Norge, Philipp v. Sahr, som i en såkalt månedsmail anklager de norske Volvo og Mercedes-Benz-importørene for å bruke tvilsomme metoder i sin markedsføring. Månedsmailen er sendt ut til diverse aktører i norsk bilbransje, inkludert motorjournalister, og tar utgangspunkt i det siste årets store utfordringer for den norske bilbransjen.

En stor økning i bruktimporten, ledsaget av økende privatimport av nye biler fra Sverige, resulterte i at svært mange bilimportører senket prisene i fjor høst, noe DinSide har omtalt i en rekke artikler. Men disse prisreduksjonene var ikke varige, i hvert fall hvis vi skal tro den norske BMW-importøren.

"Prisene tilbake på gammelt nivå"

"Volvo var den mest offensive som kuttet prisene med inntil 14 prosent - ledsaget av et enormt trykk på markedsføringen. Også Mercedes er blant dem som valgte å redusere prisene. Det som ikke har fått like mye oppmerksomhet, er at prisene nå er tilbake igjen på gammelt nivå - og vel så det! Helt i det stille har for eksempel Volvo økt prisene steg for steg slik at de nå er tilbake igjen. Det samme har Mercedes."

Dermed påstår BMWs Phillip v. Sahr indirekte at Volvo og Mercedes-Benz har forsøkt å lure markedet.

- Et falsum

Volvo V40 Vis mer


Administrerende direktør hos Volvo Personbiler Norge, Øystein Herland, reagerer sterkt på påstandene.

- For det første blir jeg rett og slett forbannet når man skriver noe sånt. For det andre burde Sahr i det minste ta det opp med meg før han går ut på denne måten. For det tredje er denne påstanden et falsum, hevder Herland.
- Vi er den eneste aktøren i prestisjebilsegmentet som vokser. Dette må være årsaken til at enkelte følger seg tvunget til å ty til denne typen informasjon, fortsetter han.

- Ingen kommentar

Den norske Mercedes-Benz-importøren er mer ordknapp.
- Vi tilpasser oss markedet og har ingen kommentarer utover det, sier direktør ved Mercedes-Benz personbiler Norge, Erik Tønnesen.

249.900 - 229.900 - 249.900

Hvem har egentlig rett? Vel, hvis vi i første omgang tar for oss Volvo, er det ingen tvil om at BMW-importøren har et poeng. Hvis vi for eksempel tar for oss modellen Volvo V40 Business, kostet denne 249.900 kroner i september i fjor. I november, etter Volvos høyt profilerte prisreduksjonskampanje, ble modellen satt ned til 229.900 kroner, et prisavslag på 20.000 kroner, eller 8 prosent. Men allerede i februar var prisen kommet opp i 249.900 igjen, noe bilen fortsatt koster. Det samme gjelder ytterligere tre biler - S40 1.6 Business, S40 1.9d Business og S60 2.4 T. Her ble prisene først redusert med rundt 20.000 kroner, for deretter å bli satt opp like mye. Det skal imidlertid nevnes at utstyrsnivået ble forbedret samtidig med at prisene steg igjen, noe som selvsagt er en formildende omstendighet.

299.900 - 279.900

Volvo V70 Vis mer


Og hvis vi titter nærmere på andre Volvo-modeller, blir det enda klarere at BMWs påstand ikke helt holder vann. La oss for eksempel kikke nærmere på Volvo S40 1.8 Sport Business. Denne modellen ble i november satt ned fra 299.900 kroner til 279.900 kroner. Pris i dag: 279.900 kroner. Altså ingen prisøkning overhodet.

Volvo V40 2.0 T ble i fjor satt ned fra 317.900 til 297.900 kroner. Bilen koster i dag 299.900 kroner, noe som må anses for å være en beskjeden prisøkning, ikke minst med tanke på at registreringsavgiftene i mellomtiden er inflasjonsjustert.

514.900 - 466.900 - 495.900

Det som imidlertid er faktum for de fleste av Volvos modeller, er at de har økt noe i pris siden den store reduksjonskampanjen, men at bilene fortsatt er billigere enn de var før kampanjen. For eksempel er Volvo V70 2.4 T et godt eksempel. Denne ble i fjor satt ned fra 514.900 til 466.900 kroner, eller 48.000 kroner. I dag koster bilen 495.900 kroner og har altså steget med 29.000 kroner. Men bilen er fortsatt 19.000 kroner billigere enn den var før Volvos kampanje.

Følger kronekursen

Mercedes-Benz E-klasse Vis mer


Hva så med Mercedes-Benz? Jo, det er riktig at Mercedes-Benz-importør Bertel O. Steen har satt prisene ned i flere omganger. Begrunnelsen for prisreduksjonene har vært den sterke kronekursen. Og BMW har helt rett i at Mercedes-Benz nå igjen blir dyrere. Men dette er ikke forsøkt holdt skjult. Ved utgangen av mai annonserte Bertel O. Steen at Mercedes-prisene ville stige med inntil 3,8 prosent med virkning fra 1. juni. Begrunnelsen var logisk, kronekursen hadde stabilisert seg på et lavere nivå.

Skylddeling

Hvem er så skurken og helten i denne interessante krangelen mellom norske bilimportører? Etter vårt syn fortjener BMW-importøren honnør for å sette fokus på et fenomen som nok har fått mindre oppmerksomhet enn det fortjener, også i DinSide Motor. For det viser seg altså at enkelte Volvo-modeller i dag koster det samme som det de gjorde før Volvo med brask og bram kuttet prisene.

På den annen side har nok BMW-importøren brukt litt større skyts enn saken egentlig fortjener. For i gjennomsnitt er Volvo-prisene faktisk lavere enn det de var i fjor. Og akkurat det er det faktisk ikke alle bilimportører som kan skryte av.