SJETTE X: Med X2 - når den kommer i salg om et år eller to - blir X-rekken fra 1 til 6 komplett.
SJETTE X: Med X2 - når den kommer i salg om et år eller to - blir X-rekken fra 1 til 6 komplett.Vis mer

BMW X2 - foreløpig som konseptbil

BMW fyller hullet

X2 plasserer seg logisk nok mellom X1 og X3 i modellrekka. Dermed er det seks X-er i rekke - når den kommer i produksjon.

BMW skuffet mange ved å annonsere at den helt nye 5-serien ikke skulle vises i Paris likevel, og det selv om den nå er bortimot klar for markedet. Ny 5-serie skal i stedet presenteres på mindre, eksklusive arrangementer.

Til gjengjeld presenterer de nå BMW Concept X2, en forløper for det som, sannsynligvis i 2018, blir en ny kompakt crossover plassert mellom den ganske ferske X1 og den aldrende X3 - sistnevnte skal erstattes om ikke så altfor lenge. BMW gjentar dermed øvelsen fra introduksjonen av 2-serie Active Tourer, som også først ble presentert som konsept i sin tid.

RØFT SPORTY: BMW X2 vises i disse dager som konseptbil i Paris. Regn med produksjonsbil fra 2018. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Design i fokus

Det er dermed i denne omgang designspråket på den kommende modellen som blir presentert, sannsynligvis med noen litt overdrevne detaljer, som seg hør og bør en showbil - i det minste de svært spesielle dekkene og dørene uten synlige håndtak.

Pressemeldingen på tre sider gjør ikke stort annet enn å beskrive bilens utseende - det regner vi med er stort sett overflødig å gjengi med disse bildene som gir et rimelig godt inntrykk av designen.

SPESIELL HEKK: Høy støtfanger i karosserifarge og enderør med diskutabelt utseende gjør X2 ganske annerledes sett bakfra. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

"Sporty SUV"

Adrian van Hooydonk, BMW-konsernets visepresident med ansvar for design, og Karim Habib, designsjef i BMW, beskriver den som et kompakt kjøretøy "for aktive mennesker" - ingen overraskelse der. De har ønsket at crossoveren skulle fremstå som samtidig sporty takket være sin relativt lave, coupé-inspirerte profil og lange akselavstand, og barsk og robust, med atletisk markant skulderlinje bakover og store hjul.

Konseptbilen er for øvrig utstyrt med laserlys, en teknologi vi testet ut første gang i BMW i8 i 2014.

Motorisering, interiør og utstyr sies det ikke noe om i denne omgang, men det vil nok plukkes fra BMWs rikholdige hyllevarer i så måte. Mer om det når lansering nærmer seg.

Les også:

SULTEN: Store luftinntak, smale lykter med laserlys og lav underleppe gir en front som får X2 til å se lav ut. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer