KNALLMÅNED: Både for bilmarkedet og for BMW ble januar en svært god salgsmåned, målt i antall nye registrerte biler. Og takket være avgiftsomlegging, kom det offisielle snitt-utslippet på bare 84 gram CO2 per kilometer - lavere enn myndighetenes klimamål for 2020. Foto: BMW
KNALLMÅNED: Både for bilmarkedet og for BMW ble januar en svært god salgsmåned, målt i antall nye registrerte biler. Og takket være avgiftsomlegging, kom det offisielle snitt-utslippet på bare 84 gram CO2 per kilometer - lavere enn myndighetenes klimamål for 2020. Foto: BMWVis mer

Bilsalget i januar 2017

BMW foran Toyota

Bilsalget i Norge fortsetter til værs, over halvparten hadde elektrisk motor i januar - og Volvo øker markedsandelen mest.

Det koker i bilmarkedet i starten på 2017, og det etter et 2016 som var det beste bil-året på 30 år. Registreringstakten av nye biler i januar var åtte prosent høyere enn på samme tid i fjor, og takket være to flere registreringsdager, ble det totalt registrert nesten 19 prosent flere biler enn i januar 2016 , som var en svært god måned.

Det viser den nyeste registreringsstatistikken fra OFV AS.

Og Volvo, den store taperen i 2016, fremstår som en vinner denne måneden, sammen med BMW (igjen!) som til og med går forbi Toyota, som de gjorde det i november, og tar en andreplass på salgstoppen. Blant de som mister mest markedsandel i forhold til januar i fjor finner vi Mazda, som virkelig får svi denne måneden for fravær av el- og hybridalternativ, samt Volkswagen, som rett og slett taper andeler til konkurrenter, ikke minst premiummerker.

Bilmerker - topp 10 januar 2017

Merke Antall jan. Andel Endring fra 2016
1. Volkswagen168812,9 %-3,2 %
2. BMW154011,8 %+41,4 %
3. Toyota152611,7 %+38 %
4. Volvo11588,9 %+80,1 %
5. Mercedes-Benz9707,4 %+46,7 %
6. Skoda6815,2 %+29 %
7. Ford6174,7 %-18 %
8. Nissan6154,7 %-8,6 %
9. Peugeot5714,4 %+30,7 %
10. Audi5654,3 %+1,1 %
11. Kia4223,2 %+95,4 %
12. Tesla3672,8 %+249,5 %
13. Suzuki3522,7 %+13,2 %
14. Hyundai3492,7 %+137,4 %
15. Renault3062,3 %+22,4 %
16. Mazda2842,2 %-54,3 %
17. Mitsubishi2161,7 %+8,5 %
18. Opel1911,5 %-19,4 %
19. Citroen1631 %-9,9 %
20. Honda1010,8 %-25,2 %

Kilde: OFV AS

Langt over normalen

Totalt ble det registrert 13.055 nye personbiler denne måneden. Dette er 2.064 flere enn i januar 2016 - og en oppgang på 18,8 prosent. Sammenlignet med gjennomsnittet for januar måned de 10 foregående årene, er årets januar-tall 26,3 prosent høyere.

Det er dessuten blitt fart i bruktimporten igjen, etter en svak periode: Det ble nemlig førstegangsregistrert 1.549 bruktimporterte biler i januar - 17,1 prosent flere enn i januar 2016.

Det som likevel er mest iøynefallende i januar i år er at det for første gang noengang satt en elektrisk motor i over halvparten av de nye bilene som ble levert til kunde. Det er enten alene eller i kombinasjon med diesel- eller bensinmotor. Elbiler, hybrider og ladbare hybrider hadde nemlig tilsammen en markedsandel på 51,4 prosent.

Betydelig avgifts-effekt

LADBART I SKUDDET: Passat GTE, den ladbare versjonen av VWs familiebil (bildet), utgjorde 80 prosent av Passat-registreringene i januar. Ellers gjorde særlig ladbare versjoner av dyre bilmodeller det bra, takket være enda større avgiftsfordeler  Foto: Jamieson Pothecary/Autofil Vis mer

Dette henger riktignok i ikke ubetydelig grad sammen med avgiftsomleggingen, slik at vi i januar, som i januar i fjor, får en litt kunstig fordeling av andelene.

Det må nemlig presiseres at vi som vanlig snakker om statistikken over nye biler som er blitt registrert. Oversikten over bekreftede bestillinger (altså salg i egentlig forstand), er ikke tallmateriale som samles inn systematisk og gjøres tilgjengelig for publikum på samme måten.

Topp 10 - ladbare hybrider jan.17
1. Volkswagen Passat411
2. Volvo XC90398
3. Mercedes-Benz GLC275
4. Volkswagen Golf257
5. BMW 2-serie170
6. BMW X5166
7. Volvo V60162
8. Audi Q7155
9. Mitsubishi Outlander144
10. Mercedes-Benz C-klasse129

Det er når bilen registreres at tallene blir tilgjengelig i vegvesenets database. Tallene hentes deretter inn fra statens vegvesen, bearbeides og offentliggjøres av Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Klimamålet nådd!

På papiret klarte det norske bilmarkedet i januar å oppnå det som er det norske målet for 2020: Nemlig maksimalt 85 gram gjennomsnittlig CO2-utslipp per kilometer for alle førstegangsregistrerte nye personbiler. I januar var fasit 84 gram per kilometer. Det er 12 gram lavere enn i januar 2016. I januar ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye personbiler med bensinmotor 94 g/km, mens det for dieseldrevne personbiler ble 118 g/km.

Topp 10 ikke-ladbare hybrider jan.17
1. Toyota Rav4472
2. Toyota Yaris339
3. Toyota Auris277
4. Kia Niro214
5. Toyota C-HR193
6. Toyota Prius150
7. Lexus NX37
8. Lexus RX36
9. Suzuki Ignis35
10. Hyundai Ioniq25

Men la oss huske på at dette er basert på tildels kunstig tilpassede utslippstall målt etter den ofte lite realistiske europeiske standardnormen (NEDC).

Tre av fire velger bort diesel

I januar hadde 26,3 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, i januar 2016 var andelen 39,0 prosent. Trekker vi fra dieselhybrider hadde 23,9 prosent av de nyregistrerte personbilene i januar dieselmotor, mens andelen i 2016 var 37,9 prosent. 56,2 prosent av de nye personbilene registrert i januar hadde bensinmotor, trekker vi fra de med bensinhybriddrift er bensinmotorandelen 24,7 prosent. I 2016 var andelen for alle personbiler med bensinmotor 43,6 prosent og 26,6 prosent når de med bensin hybriddrift ikke tas med.

En av tre hybrid

Topp-10 nye elbiler - januar Antall %
TOTALT2289100
1. BMW i362227,2
2. Nissan Leaf35215,4
3. Renault Zoe24010,5
4. Tesla Model X23810,4
5. Volkswagen e-Golf23510,3
6. Hyundai Ioniq electric1667,3
7. Tesla Model S1295,6
8. Kia Soul electric853,7
9. Volkswagen e-up!773,4
10. Mercedes B 250 e703,1

Det ble registrert 4.419 nye personbiler med hybriddrift i januar. Det er langt over dobbelt så mange som i januar 2016. Personbilene med hybriddrift hadde 33,9 prosent markedsandel i januar i år, mens markedsandelen i januar 2016 var 18,1 prosent.

Blant hybridene var et klart flertall - 2609 - ladbare. Det er tre ganger så mange som i fjor.

Elbilene i form igjen

Tilgjengeligheten av elbiler med lengre rekkevidde, som BMW i3, Renault Zoe og Hyundai Ioniq, gjør sitt til at elbilmarkedet kvikner til etter en relativt sett laber periode. I januar ble det således registrert 2.295 nye elbiler - opp 20,2 prosent fra januar 2016, altså litt mer enn totalmarkedet. Nullutslippsbilene hadde 17,5 prosent markedsandel blant personbilene i januar, mens markedsandelen i januar 2016 var 17,3 prosent. 6 av dem var hydrogenbiler (brenselcelledrevne elbiler), resten var batteridrevne elbiler.

Det ble for øvrig bruktimportert 494 elbiler, det er 22,3 prosent flere enn i januar 2016. Totalt ble det dermed førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 2.789 elbiler, mot 2.310 samme måned i fjor.

Over halvparten næring

At markedet fortsetter å stige som det gjør, er interessant - men det er også interessant å se hvordan det finansieres. Og det er stadig mindre av privatpersonene selv.

Næringsandelen av personbilsalget i januar var hele 51,7 prosent. Det er 9,9 prosent høyere enn i januar 2016. Næringsandelen av personbilsalget inkluderer også privatleasing, og økningen i næringsandelen skyldes i stor grad nettopp at mange flere kunder tyr til privatleasing for å finansiere bilanskaffelsen.

LES OGSÅ: