BMW Coupé-frisering fra AC

I dag bringer vi litt billedmessig bilpornografi. AC Schnitzer har frisert og intimbarbert BMWs nye 3 Coupé.

Vis mer

BMW Coupé-frisering fra AC

  1. Store bilder
Vis mer


Den herlige 3-serie Coupè (E92) er fortsatt så ny at den er et sjeldent syn på veiene, men tuningfirmaet AC Schnitzer ligger aldri langt bak BMW. Derfor er det ingen overraskelse at de alt nå har tuning- og stylingpakker klare til coupéen.

Brutalt elegant

AC Schnitzer er ikke blant de aller mest outrerte stylingleverandørene, men lener seg normalt mer på elegansesiden (vi sier normalt, for akkurat denne 3 Coupé-utgaven kan diskuteres på den mer brutale siden). Et særtrekk med firmaets produkter, som sier mye om hvor tett opp til BMW de legger seg, er dessuten at du som regel beholder bilens originalgaranti med AC-produktene montert, også tuningbitene. Og det er det definitivt en del som setter pris på.

Nettopp testet

Vis mer


Du kunne for øvrig nylig lese vår aller første test av coupéen (se lenke og et par bilder i bunn av artikkelen). Vi er i utgangspunktet begeistret for originaldesignet, som er på vei tilbake mot det enklere og mer linjelekre, men medgir samtidig at det kanskje er litt i overkant diskret. For å si det sånn; Ved første øyekast må du ha litt interesse for BMW for å skille coupéen fra en vanlig 3-serie. Men velger du full utvendig AC-pakke, er det definitivt ingen som tviler lenger.

AC3S Coupé

Vis mer


AC3S Coupé er det formelle navnet. Og det er spesielt nedre del av bilen som boles opp til noe… atskillig kraftigere. Frontspoileren er atskillig mer markant. Det samme gjelder sideskjørt og hekk. Sistnevnte ikke bare med stiliserte diffusere, men også med sportseksos (enkelt- eller dobbeltsystem avhengig av motormodell). Men også hekkspoiler og takspoiler inngår. Og på den avbildede utgaven er det jo ikke tvil om at også de mørke racinghjulene i stor grad er med på å gjøre bilen. Du kan velge mellom 18, 19 og 20-tommere.

265 hk/550 newton

Vis mer


Som vanlig tilbyr AC Schnitzer både sine egne sportsdempere til bilen - og mer eller mindre diskrete innvendige detaljeringer. Med AC Schnitzer-instrumenter er speedometeret oppstilt i 300… Men mens du i vår test kan lese om den mektige nye biturbo treliters bensinmotoren, har AC foreløpig kun tuning å tilby på den i utgangspunktet minste dieselen coupéen kommer med, 3.0d. Denne har de imidlertid skremt opp fra 231 hester/500 newton til 265 hester/550 newton. Og det bringer null til hundre tallet ned til 6,1 sekunder (fra 6,6). De som likevel bare må ha en av de store biturbo bensin- eller dieselmotorene med Schnitzertrim skal likevel ikke behøve å vente lenge, uten at firmaet vil oppgi når de kan være klare.

Tension også klar

Vis mer
Vis mer


AC3S Coupé debuterer for publikum på Essen-messen i slutten av denne uken, og den er ikke alene. Også ACS4 Sport Coupé, basert på Z4 M Coupé, og ikke minst spektakulære Tension basert på M6 er verdt å se. Sistnevnte har vi skrevet om tidligere som konseptbil. Nå er den klar for "produksjon" i en begrenset serie på 50 stykker. Norsk AC Schnitzer-importør er Bavaria i Stavanger.

Store bilder av AC3S Coupé her.

Vår test av 335i Coupé, se bilder til høyre, finner du her.

Vår artikkel om AC Tension som konseptbil finner du her.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder