<b>STØRRE HJUL:</b> Forskjellig felghøyde foran og bak er ikke helt vanlig. Bak hjulene skimtes keramiske bremser. Det blir helt sikkert tilvalg. Foto: BMW
STØRRE HJUL: Forskjellig felghøyde foran og bak er ikke helt vanlig. Bak hjulene skimtes keramiske bremser. Det blir helt sikkert tilvalg. Foto: BMWVis mer

BMW Consept M4 GTS

Enda raskere, enda lettere. Denne lukter det svidd av.

Det kommer ikke som noen overraskelse at M4 etter hvert får en toppmodell. Det har vi vært vant til fra alle foregående M-modeller.

Dessverre har de ikke vært helt tro mot bokstavkombinasjonene oppigjennom tidene. De har variert fra Evolution og Sport Evolution, via GT, CSL, GTS, CRT og nå tilbake til GTS igjen.

Se oversikten over BMW M3 sin motorhistorie.

Men det viktigste er jo at det kommer noe rendyrket og brutalt, ment for gutta som ennå ikke har prolaps og dårlig syn.

Toppmodellene er nemlig knallharde og er nok best egnet for bane.

Dette er etter mange mening den peneste M3 noen sinne.

MATT: Frozen Grey ble introdusert på forrige generasjon M3 og er brukt i forskjellige varianter på BMW-modeller senere. Artig å se den blir brukt her også. Foto: BMW Vis mer


Høydepunktene

Det nye konseptet som ble vist på Pebble Beach i går, 13. august, har en rekke små, men viktige endringer som gjør den langt giftigere enn “normalversjonen” av M4, som for øvrig også er giftig nok. Les mer om det HER.

Ekstra kjøling, vanninnsprøytning, karbonpanser, manuelt justerbar frontsplitter, og OLED (organsisk LED)baklykter, større hjul med mer grep og nye understellskomponenter.

SKILLER SEG UT: Panser, front med større luftinntag og de manuelt justerbare vingene er særegne for GTS. Vis mer


Mer effekt

STØRRE HJUL: Forskjellig felghøyde foran og bak er ikke helt vanlig. Bak hjulene skimtes keramiske bremser. Det blir helt sikkert tilvalg. Foto: BMW Vis mer
FIRE BLÅS: Et klassisk særtrekk for M3/M4 siden E46, som også hadde rekkesekser.Fortsatt like frekt. Foto: BMW Vis mer
POWERDome: Såkalt Powerdome, eller kul på panseret, har vært synonymt med M3/M3 de tre siste generasjonene. Må denne GTS-modellen har BMW tatt den ennå lenger. Foto: BMW Vis mer
OLED: Organiske baklykter er fremtiden og byr på mange muligheter. Vi gleder oss til å se disse live. Foto: BMW Vis mer






BMW vil ikke avsløre hvor mye sterkere M4 GTS blir, men de benytter seg av gode gamle racing og rallycrossoppskrifter for å nå høyere effekt.

Vanninnsprøytning i innsuget gir mer oksygen i drivstoffblandingen som samtidig som den bidrar kraftig til kjøling av drivstoffblanding og motor.

Det gir mulighet for høyere turbotrykk, mer drivstoff og mer effekt uten å få bank og termisk stress i motoren. Systemet er allerede testet i BMW M4 Safetycar som brukes under Moto GP.

Dette er M3 sin argeste konkurrent.

Kjøling er i det hele tatt et tiltagende problem for dagens bilprodusenter som må ta stadig mer effekt ut av stadig mindre motorer.

Treliteren til BMW med doble turboer tar i normalversjonen ut 431 hester. Takket være et større gap i fronten som dekker flere radiatorer, skal man få ned temperaturene. En radiator sørger for stabil temperatur på motor og gir, to andre kjøler turboaggregatene i egen krets med egen elektrisk vannpumpe.

Justerbar aerodynamikk

GTS må selvfølgelig skille seg fra M4 for å kunne forsvare en høyere pris. Den har fått et panser i karbonfiber for å spare vekt. Fronten, har som tidligere nevnt, større gap for å svelge mer luft.

Front-og hekkspoiler avslører at dette er mer enn en posørbil for de som vil ha det lille ekstra. Begge spoilerne er manuelt justerbare, slik at bilen kan tilpasses aktuelle baner.

Looken og lakken følger også de siste års tradisjoner. Den er nemlig lakkert i Frozen Dark Grey Metallic, en noe upraktisk, men fantastisk tøff lakk. Sammen med detaljer i Acid Orange, blir bilen iøynefallende.

Som klistret

Konseptbilen har fått lettvektshjul i 9,5x19 og 10,5x20 fra Performance-avdelingen. De er skodd med Michelin Sport Cup 2 dekk i de forholdsvis brede dekkdimensjonene 265/35R19 og 285/30 R 20.

Spennende lykter

Så vidt Dinside vet, er dette første gang organiske LED-lys (Les mer om OLED HER) er vist på en så produksjonsklar konseptbil som dette. Dersom det slippes på M4 GTS, er den nok ikke lenge før vi ser det på resten av modellprogrammet. OLED gir langt bedre og flere muligheter for kommunikasjon med bilene bak og ikke minst med tanke på forskjellig lysstyrke i forhold til lsyforhold, bremsestyrke, hvordan bilens blinklys fungerer osv.