BMW blir billigere

Den 1. mars går nesten alle varianter av BMW 5-serie ned i pris. BMW 525xi får det aller største prisavslaget - snaue 67.000 kroner.

"Vurderer du å kjøpe deg en ny BMW? Da kan du spare store penger på å utvise litt tålmodighet." Sitatet er hentet fra artikkelen "BMW: Store prisavslag på vei", som ble publisert på DinSide den 11. januar.

Bakgrunnen for vår spådom om store priskutt, er det faktum at BMW i sammenheng med ansiktsløftingen av 5-serie lanserer en rekke nye og svært drivstoff-gjerrige motorer. Samtidig introduseres en helt ny og svært effektiv automatgirkasse, samt en rekke mindre teknologiske nyvinninger som ytterligere bidrar til å senke drivstoff-forbruket. Resultatet er tildels dramatiske reduksjoner i CO2-utslippene, noe som i sin tur gir store avgiftslettelser i det nye, CO2-baserte bilavgiftsregimet.

Nye, lavere priser fra 1. mars

ILLUSTRASJON: Per Ervland Vis mer


BMW har nå offentliggjort prislisten for den ansiktsløftede 5-serie. De reviderte prisene, som vil tre i kraft den 1. mars, viser at vi hadde rett i vår spådom. Nesten samtlige 5-serie-varianter går ned i pris og for 12 av variantenes vedkommende er priskuttene større enn 30.000 kroner. Ikke nok med det - priskuttene ledsages av mer drivstoffgjerrige motorer, noe som vil gi eieren reduserte driftskostnader. Vi må heller ikke glemme at man får en ansiktsløftning på kjøpet.

Mer kraft - lavere pris

Som en tommelfinger-regel kan vi si at det er variantene med firehjulsdrift og/eller automatgir som får de største prisavslagene. Varianten som kommer aller best ut, er 525i med firehjulsdrift og automatgir. 525xiA koster i dag 711.500 kroner. Den 1. mars synker prisen til 645.000 kroner, noe som innebærer en prisreduksjon på hele 66.500 kroner. Samtidig øker slagvolumet med 0,5 til 3,0 liter og dreiemomentet med 20 til 270 Nm.

Også 530xiA Touring kommer godt ut og får 39.500 kroner i priskutt. Dette skjer samtidig som motoren får økt effekt (fra 258 til 272 hk) og høyere dreiemoment (fra 300 til 320 Nm).

Dieselbilen 530xdA får fire nye hestekrefter (fra 231 til 235 hk) og Touring-utgaven (stasjonsvognen) blir 36.500 kroner billigere.

De rimeligste variantene

Vis mer


Også den mer folkelige 523i blir et bedre kjøp, spesielt med automatgir. Sedan- og stasjonsvognutgavene blir henholdsvis rundt 27.000 og 29.000 kroner billigere. Dette skjer samtidig med at effekten økes fra 177 til 190 hestekrefter. Også dreiemomentet øker, med 5 Nm til 235.

De aller mest folkelige variantene, BMW 520d og 520d LE (Limted Edition) går imidlertid ikke ned i pris. I stedet blir de ulike variantene mellom 2.000 og 4.000 kroner dyrere.

Forvirrende priser på 520d LE

Som en kuriositet må det nevnes at 520d LE på papiret faktisk blir mellom 14.000 og 16.000 kroner dyrere. Dette har ifølge den norske BMW-importøren sammenheng med ordre fra øverste hold. BMW sentralt ønsker av en eller annen grunn ikke at denne varianten, som i utgangspunktet er en spesialmodell tiltenkt det belgiske markedet, skal fremstå som spesielt prisgunstig i de offisielle prislistene.

Importørene har imidlertid fått lov til å videreføre bilen som kampanjemodell, noe som innebærer at bilen fortsatt skal være 24.000 kroner rimeligere enn en ordinær 520d. Så selv om sedan-utgaven av 520d LE på papiret nå har steget med 13.900 kroner til 427.600, vil bilen i overskuelig fremtid i praksis koste 415.700 kroner. Samme fenomen gjør seg gjeldende for begge karosseri-varianter og begge girkasse-alternativer.

525d med manuell girkasse blir dyrere

Vis mer


I praksis er det kun én 5-serie-variant som blir signifikant dyrere i sammenheng med ansiktsløftningen - 525d. Med manuell girkasse blir denne modellvarianten henholdsvis rundt 28.000 (sedan) og 21.000 kroner dyrere (stv). Med automatgirkasse går imidlertid prisen ned med henholdsvis 5.000 (sedan) og 9.000 kroner (stv).

Får kundene hele avgiftsrabatten?

De aller fleste varianter blir altså rimeligere. Men har BMW latt den hele og fulle avgiftsrabatten komme sine kunder til gode? For å kunne gi et skikkelig svar på dette spørsmålet, har vi tatt for oss hver enkelt modell og sett nærmere på forholdet mellom den aktuelle avgiftsrabatten og det faktiske prisavslaget. Vår gjennomgang viser at det faktiske prisavslaget i gjennomsnitt er rundt 4.100 kroner lavere enn avgiftsrabatten. Betyr dette at BMW har puttet deler av avgiftsrabatten i egen lomme?

Indeksregulering 1. mars

Nei, den norske BMW-importøren kan opplyse at den i sammenheng med den omfattende avgiftsomleggingen den 1. januar 2007 valgte å utsette den årlige indeksreguleringen av sine prislister. I stedet gjøres årets indeksregulering den 1. mars. Dette er årsaken til at det kan fremstå som om ikke hele avgiftsrabatten kommer kundene til gode. Importøren kan videre opplyse at prisjusteringen i gjennomsnitt er så lav som 0,69 prosent.

Vil finne veien til andre BMW-modeller

Vis mer


Du som skal kjøpe deg BMW 5-serie bør altså vente til etter 1. mars med å skrive kontrakt. Men hva med deg som vurderer en annen BMW-modell? Vel, som vi skrev sist gang, kan ikke den norske BMW-importøren legge frem noen timeplan for når de nye motorene finner veien til andre BMW-modeller. Det som imidlertid er helt sikkert, er at det kun er et spørsmål om tid før de nye, gjerrige og svært avgiftsgunstige motorene vil finne veien til de andre BMW-modellene. Det samme gjelder den nye, supereffektive automatgirkassen.

Økt konkurransekraft også for 1-serie

Som vi skrev i sammenheng med ansiktsløftningen av 1-serie, har BMW også tatt for seg flere av de firesylindrede motorene. Både 118i og 120i har fått direkte innsprøytning, noe som har gitt både økt effekt og lavere CO2-utslipp. Også dieselmotorene i 118d og 120d har fått økt effekt og redusert forbruk. Fordi effekten øker relativt mye - noe som straffes av det norske avgiftssystemet - spises mye av CO2-gevinsten opp. Likevel må 1-serie kunne sies å ha fått økt konkurransekraft, fordi mange av variantene nå kan skilte med økt effekt og lavere drivstoffutgifter, samtidig som prisene forblir nærmest uendrede.

3-serie, X3 og Z4

Vis mer


Disse nye og modifiserte firesylindrede motorene vil, i likhet med de nye rekkesekserne, etter hvert finne veien til modeller som 3-serie, X3 og Z4. Og dermed vil også disse modellene fremstå som mer attraktive kjøp. Vi opprettholder derfor følgende råd:

Du som vurderer å gå til anskaffelse av en ny BMW, spesielt, eller en tysk premiumbil generelt, bør ikke forhaste deg. Dette gjelder spesielt deg som vurderer automatgir og/eller firehjulsdrift. Det vil nemlig være slik at de nye motorene gir aller størst positiv CO2-/avgifts-effekt for modellvarianter med nettopp disse attributtene.

Følg med på DinSide

Vårt råd er i stedet å holde hodet kaldt og følge med på DinSide de nærmeste månedene. Vi vil nemlig følge nøye med på hva som skjer med de ulike BMW-modellene i tiden fremover.

  • Nye versus gamle priser: Bensinmotorer
  • Nye versus gamle priser: Dieselmotorer
  • Relaterte artikler:

  • BMW: Store prisavslag på vei
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder