Dette blir etter alt å dømme BMWs konkurrent til Mercedes B-klasse
Dette blir etter alt å dømme BMWs konkurrent til Mercedes B-klasseVis mer

BMW Active Tourer med forhjulsdrift

BMW tenker helt nytt med konseptbilen Concept Active Tourer. Men dette blir fremtiden.

La det være sagt med en gang, dette er ikke urealistisk tankespinn i form av en futuristisk konseptbil som ikke har mulighet til å se dagens lys som produksjonsbil. Dette er tvert i mot en konseptbil som trolig ligger tett opp til en kommende produksjonsbil, og som viser vei for flere modeller fra BMW.

BMW sier ikke selv hvilken modell dette kan komme til å bli i en modifisert produksjonsversjon, men man skal ikke ha mye fantasi for å tippe at det blir en 1-serie GT, som vi tidligere har skrevet om og publisert spionbilder av.

Forhjulsdrift

Det som i alle fall er sikkert, er at BMW kommer med en ny plattform for forhjulsdrevne biler, både for bruk hos Mini og BMW, og at denne konseptbilen forteller mye om det. Dette har vært kjent en stund, men for de som følger BMW tett, er dette en ganske radikal kursomlegging. Riktignok kommer fortsatt større modeller til å ha bakhjulsdrift (eller firehjulsdrift), og dagens 1-serie med bakhjulsdrift lever videre. Men forhjulsdrift har hittil vært et fremmedord hos den tyske produsenten. Slik blir det ikke lenger.

Plug-in-hybrid

Konseptbilen har imidlertid ikke bare forhjulsdrift. Den har også en elmotor med 200 newtonmeter som driver bakhjulene, og bilen er således en plug-in-hybrid. Hovedmotoren, en 1,5-liters bensinturbo, driver imidlertid forhjulene. Dette er en helt ny motor som sammen med den elektriske motoren gir 190 hestekrefter. Det er nok til å sende bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på under 8 sekunder. Toppfarten ligger rundt 200 kilometer i timen.

Concept Active Tourer har en elektrisk rekkevidde på over 30 kilometer, og kan dermed kjøres utslippsfritt i de fleste daglige situasjoner. Det offisielle blandede forbruket er "under 0,25" liter per mil, og CO2-utslippet skal ligge under 60 gram. Dette er tall som tar utgangspunkt i en kjøresyklus som er en slags blanding av elektrisk kjøring og kjøring med bensinmotoren aktivert.

TEST: Toyota Prius plug-in-hybrid

Dette blir etter alt å dømme BMWs konkurrent til Mercedes B-klasse



Intelligent energistyring

En morsom detalj er at konseptbilen er utstyrt med intelligent energistyring. Det betyr at den bruker GPS-data for å styre bruken av strømmen best mulig. Eksempelvis vil det kunne bety at batteriene ikke lades på vei opp på toppen av en lang bakke, selv om batterinivået er lavt. I stedet kan den vente med det, kjøre på bensinmotoren opp og heller lade på vei ned fra toppen mens bilen triller eller bremser. Dette vil spare rundt 10 prosent bensin, i følge BMW.

Fleksibil

Konseptbilen er 435 centimeter lang, hvilket gjør at den plasserer seg som en direkte konkurrent til Mercedes B-klasse, en bil som imponerte oss tidligere i år. Også Volkswagen Golf Plus kan nevnes som en konkurrent. Høyden på 156 centimeter gjør Concept Active Tourer til en slags fleksibil, og det lover godt for de innvendige plassforholdene. Dette er for øvrig et segment BMW tidligere ikke har vært i, så det blir spennende å se hvordan de kan sette sitt preg på dette.

Ganske typisk BMW

Designen er ganske typisk BMW, og ikke mer urealistisk enn at vi tipper dette ligger tett opptil hvordan den etter alt å dømme kommende produksjonsbilen kommer til å se ut. Innvendig er tingene litt mer konseptbil-preget, men de grunnleggende formene i interiøret kan bli med videre mot produksjon.

Neste år?

Den videre fremtiden til denne konseptbilen er altså ikke helt sikker, men dersom det går som de fleste tror, og dette blir en bil tilsvarende 1-serie GT, er den ventet å være ferdig allerede neste år. I mellomtiden vises Concept Active Tourer på årets Paris-utstilling som åpner mot slutten av måneden.