<b>LADBAR OG STERK:</b> Luksusbilen BMW 7-serie får nå en prismessig attraktiv variant med 740e iPerformance, som lanseres i augist med pris fra 970.000 kroner. Det er nesten 200.000 kroner rimeligere enn dieselutgaven med tilsvarende ytelser. Foto: BMW
LADBAR OG STERK: Luksusbilen BMW 7-serie får nå en prismessig attraktiv variant med 740e iPerformance, som lanseres i augist med pris fra 970.000 kroner. Det er nesten 200.000 kroner rimeligere enn dieselutgaven med tilsvarende ytelser. Foto: BMWVis mer

BMW 740e - mer ladbart fra Bayern

Nå lanserer BMW sin sjette ladbare bilmodell.

Det har ligget i kortene helt siden vi testet BMWs helt nye 7-serie i fjor, at det skulle komme en ladbar variant. Nå er den her og har fått navnet 740e iPerformance.

Den går inn ved siden av den store luksus-SUVen BMW X5 xDrive40e som flaggskip blant merkets ladbare hybrider.

Det er første gang på så lenge vi kan huske at BMW lanserer en 7-serie til under en million kroner, så det er på en måte en begivenhet. Dette er selvsagt grunnet avgiftsfordelene bilen får i egenskap av å være en ladbar hybrid.

Dette til tross for at det viser seg at gjennomsnittlig forbruk og utslipp fra slike biler i realiteten og ute i trafikken er vesentlig mye høyere enn det produsentene oppgir.

Attraktive priser

Luksus-BMW-en er selvsagt uansett langt fra billig og de fleste vil nok plusse på med ekstrautstyr for flerfoldige titalls tusen kroner. Men altså: I forhold til de andre variantene fremstår den som rimelig. Nye BMW 7-serie iPerformance starter på 969.700 kroner, mens versjonen med lang akselavstand , 740 Le, starter på 1.078.200 kroner.

SAMME LUKSUS: BMW 740e iPerformance kommer i tre varianter, og kan utstyres like luksuriøst som den øvrige 7-serien. Foto: BMW Vis mer


Også med 4x4

Nevnte lange versjonen leveres med xDrive firehjulsdrift. Alle modellene har samme drivlinje, som består av en firesylindret BMW Twinpower Turbo bensinmotor og en elektrisk motor. Bensinmotoren er 2,0-liter som yter 258 hestekrefter med et dreiemoment på 400 newtonmeter, mens elmotoren bidrar med 113 hestekrefter og 250 newtonmeter. Maksimal ytelse kombinert blir 326 hestekrefter og 500 newtonmeter.

Dette kan sammenlignes med ytelsene til 740i - hvorav navnet - som også skilter med 326 hester, men fra en 3-liters rekkesekser. Den står imidlertid ikke på den norske prislisten, så nærmest her blir 740d xDrive, som kan vise til 320 hestekrefter og har en startpris på 1.192.000 kroner.

Som de andre eDrive-modellene fra BMW har denne innstillinger for å kjøre mest mulig drivstoffeffektivt (Auto eDrive), kun på strøm (Max eDrive) eller for å holde batteriet på eksisterende ladenivå eller øke dette, via Battery Control-innstilling.

STREKKER SEG LANGT: i lang utgave (bildet), får BMW 740e firehjulsdrift og et navn nesten like langt som bilen: BMW 740 Le xDrive iPerformance. Foto: BMW Vis mer


Batteripakken er plassert under baksetet. Litiumion-pakken har en bruttokapasitet på 9,2 kWt (netto 7,4), og skal kunne lades opp på under fire timer fra en vanlig stikkontakt og på under tre timer med dedikert BMW i-veggboks.

48 kilometer på strøm oppgitt

Målt etter EU-syklusen NEDC har nye 740e fra 0,2 liter per mil med et CO2-utslipp som er beregnet til 45 gram per kilometer. Akselerasjon fra 0 til 100 kilometer er oppgitt til 5,4 sekunder, mens den lange versjonen, BMW 740Le xDrive iPerformance, gjør det samme på kun 5,3 sekunder takket være firehjulsdriften. BMW oppgir at rekkevidden i helelektrisk modus - for eksempel for å kjøre utslippsfritt i byen - er opptil 48 kilometer.

KRAFTFULL: Med sine 326 hestekrefter og 500 newtonmeter, klarer 740e 0-100 på mellom 5,3 sekunder. Foto: BMW Vis mer


Bagasjerommet i BMW 740e iPerformance og BMW 740Le xDrive iPerformance er ikke latterlig lite med sine 420 liter, men det er en god del mindre enn ikke-hybridene, som har 515 liter lastevolum. Ved å senke dekselet i den bakre delen av bagasjerommet og åpne siderommene, utnytter man hele bagasjekapasiteten.

Når det gjelder utstyr, er 740e som den øvrige 7-serien helt i tet sammen med Mercedes-Benz S-klasse når det gjelder innovasjoner og assistansesystemer. Det kan du lese mer om i vår test av 7-serie.

De første eksemplarene av BMW 740e ventes til Norge i løpet av august 2016.

LES OGSÅ:

  • TEST: BMW 330e - den ladbare 3-serien
  • Dinside tester den ladbare Volvo XC90 T8
  • TEST: Ladbare Mercedes-Benz GLC 350 e
  • FØREREN VELGER: Til venstre for girspaken finnes e-Drive-knapp, som gir tilgang til hybrid-innstillingene via instrumentpanelet. Lenger frem ligger Driving Experience Control-bryteren, der man velger mellom innstillingene Sport, Comfort, Adaptive eller EcoPro (økonomisk). Nærmest ligger innstillingene for parkeringsvarler, kamerafunksjon og høydeinnstilling av luftdemingen. Foto: BMW Vis mer