BMW 7-serie i ny utførelse

NYHET: Når vi ser på bildene av 7-serien fra BMW etter den designmessige overhalingen den nå har vært gjenstand for, samtidig som vi fortrenger minnet av den foregående utgaven, griper vi oss i å tenke: ”Dette har jo blitt en pen bil!"

BMW 7-serie i ny utførelse

  1. Store bilder av ny BMW 7-serie


Og det er da heller ingen tvil om at dagens ansiktsløfting kan se ut som en korrigering av de mest kontroversielle elementene i Chris Bangle’s design. Det er blitt gjort en god del detaljendringer på designsiden. Disse har som formål, i følge BMW, å fremheve visuelt de forbedrede dynamiske egenskapene. Vi overlater til leserne å bedømme selv utfra bildene vi presenterer i dag.

For vår del synes i hvert fall vi at linjene flyter bedre og at helheten er blitt mer harmonisk. Men oppdateringen begrenser seg langt ifra til å gjelde overflaten.

Harmoni og dynamikk

Tre år etter at vi for første gang testet den nye 7-serien fra BMW presenteres den altså nå med gjennomgripende forandringer. 5 motorer av 6, er enten nye, eller er blitt grundig gjennomarbeidet. Ifølge fabrikken skal ytelsene være på fremmarsj mens forbruket gjennomgående går ned. De dynamiske egenskapene og den sportslige følelsen skal være ”substansielt” forsterket.

BMW hevder at de har løst den grunnleggende konflikten mellom ytelser og forbruk til alles tilfredshet: Den nye 7-serien kombinerer gjennomgående flere hestekrefter og forbedrede ytelser med flere kjørte kilometer per tank med drivstoff.

Hva angår kjøreegenskaper, som allerede var bra, vil man sannsynligvis ikke merke noen stor forskjell, selv om BMW hevder å ha ytterligere forbedret også dette aspektet. Utstyrsmessig skal iDrive-systemet være mer brukervennlig enn tidligere. Xenonlys og lyktespylere er standard på alle versjoner. De er også utstyrt med to-trinns bremselys som lyser med økt styrke ved spesielt kraftig oppbremsing. Nye karrosserifargevalg og nye felger er også tilgjengelig med denne ansiktsløftede 7-serien.

Motorene i nye 7-serien

Vi viser den foregående motorens verdier i parentes. Gjennomgående går normalforbruket noe ned bortsett fra ved ett tilfelle; 740i innrømmer en økning på 0,9% i forhold til forgjengeren 735i. Alle motorene respekterer de nye uttslippsnormene EU4.

Vi minner om at VANOS står for variable ventiltider, og at VALVETRONIC er et system som varierer ventilenes løftehøyde. I tillegg til mer effekt gir det også gunstig drivstofføkonomi.

  • 730i: Ny treliters bensinmotor. Rekkesekser med premiere på veivhus i aluminium/magnesiumlegering. Motoren yter 258 hester ved 6.600 omdreininger. (231 hester; +12%). Dreiemoment: 300 Nm fra 2.500 til 4.000 omdreininger (300 Nm ved 3.500 omdreininger. Toppfart: 244 kilometer i timen. 0-100 på 7,8 sekunder (8,0)
  • 740i: Fire-liters bensinmotor som erstatter 735i. V-8 motor med Valvetronic og dobbel VANOS. 306 hestekrefter (272 hester; +13%). Dreiemoment: 390 Nm (+8%). Toppfart: Begrenset til 250 kilometer i timen. 0-100 på 6,8 sekunder (7,5 sekunder).
  • 750i: Erstatter 745i. V-8 motor med Valvetronic og dobbel VANOS. 367 hestekrefter (333 hester; +10%). Dreiemoment: 450 Nm (+9%). Toppfart: Begrenset til 250 kilometer i timen. 0-100 på 5,9 sekunder (6,3 sekunder)
  • 760i: Uforandret. V-12 motor med Valvetronic, dobbel VANOS og direkte bensininnsprøytning. 445 hestekrefter. Dreiemoment: 600 Nm. Toppfart: Begrenset til 250 kilometer i timen. 0-100 på 5,5 sekunder.
  • 730d: Treliters dieselmotor. Rekkesekser med veivhus i aluminium som medfører en vektbesparelse på 25 kilo, og partikkelfilter. 231 hestekrefter (218 hester; +6%). Dreiemoment: 500 Nm (+4%). Toppfart: 238 kilometer i timen. 0-100 på 7,8 sekunder (8 sekunder)
  • 745d: Erstatter 740d. Slagvolum: 4,4 liter. V-8 dieselmotor med veivhus i aluminium som medfører en vektbesparelse på 30 kilo, og partikkelfilter. 300 hestekrefter (258 hester; +16%). Dreiemoment: 700 Nm fra 1750 til 2500 omdreininger (+17%). Toppfart: Begrenset til 250 kilometer i timen. 0-100 på 6,8 sekunder (7,4 sekunder)
  • Store bilder av ny 7-serie

  • Alle Genevè-nyhetene
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder