BMW 645Ci: Stoff-tak og muskler

BMW har levert sprekt designede biler de siste par årene, kabriolet-utgaven av 6-serie er den mest konservative.

BMW 645Ci: Stoff-tak og muskler

  1. Store bilder!


For 6-serie kabriolet er det den lange, til dels avrundede formen som gjelder. Det karakteristiske kantete designet med konvekse og konkave flater som vi kjenner fra 5-,7-serie og Z4 er tonet litt ned. En spesiell detalj er bakvinduets negative vinkel. Dette er tydelig en cruisebil for den generasjon over de som kjøper sportslige Z4.

Stoff-tak

Selv om trenden i det siste har gått mot sammenbrettbare ståltak, har BMW valgt tradisjonelt stoff-tak for sin kabriolet. Det er naturlig siden det allerede eksisterer en kupe-utgave, noe det så vidt vi vet ikke gjør av noen av de åpne bilene som dukker opp med metallbeskyttelse mot naturkreftene.

Det sorte stoffet understreker også kabrioletfølelsen, og for entusiastene er det muligens det eneste rette. Med denne tredje kabrioletvarianten på plass er BMW blant de produsentene med bredest kabrioletprogram.

Svaret er seks

Uansett hvilken girkasse som sitter i 645Ci er svaret seks hvis spørsmålet er antall trinn. Og det er et usedvanlig godt utvalg av girkasser. I tillegg til vanlig automatgir og en manuell girkasse finner vi også en girkasse med automatisert kløtsj- og skiftfunksjon. Denne blir kalt SMG (Sequenziellen Manuellen Getriebe), og den er også å finne i blant annet M3.


Bilen som vises i Detroit i januar er en 645Ci. Det betyr V8 under panseret, 333 hestekrefter og toppfartssperre ved 250 km/t. Med manuell girkasse går 0-100 km/t unna på 6,2 sekunder, med automatgirkasse går det litt over halvsekundet tregere.

BMW 645Ci dukker opp til våren, og på den tyske prislappen står det 80.000 Euro.

Store bilder finner du her.

Oppdatering: Den norske importøren antyder en pris på 1.265.000 kroner.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder