Foto: BMW
Foto: BMWVis mer

BMW 6-serie: Nå er den offisiell

Nå er den ute av skapet. Nye 6-serie debuterer som kabriolet - kupéen kommer senere.

Da Paris-utstillingen gikk av stabelen i oktober, kunne vi vise bilder av nye BMW 6-serie i kupéversjon. Imidlertid dreide det seg fortsatt om noe BMW kalte konsept, selv om bilen unektelig så veldig produksjonsklar ut.

Du kan lese om den her.

Annen generasjon - og tredje

Den nye 6-serie kabriolet er andre generasjon, i motsetning til kupéen, som vil være tredje generasjon 6-serie. (Den første generasjonen ble produsert mellom 1976 og 1989, kun som lukket kupé, mens dagens generasjon først dukket opp i 2003 etter et langt opphold - hvor 8-serien fikk prøve seg som BMWs representant i dette eksklusive kupé-segmentet. Et ikon i serien er M635CSi fra 1983 og M6, som nylig har sunget sin svanesang, gjorde også et mektig inntrykk da den ble introdusert i 2005. M6 ble levert både i kupé- og kabrioletversjon.

(Les vår test av BMW M6 kabriolet her).

Den åpne 6-seriemodellen er en klassisk kabriolet med fire sitteplasser og stofftak Dette felles ned elektrisk på 19 sekunder.

Klassisk cab

I denne omgang er det BMW 650i som blir lansert. Den er utstyrt med den fornyede V8-biturbomotoren på 4,4 liter. Turboladerne ligger inne i V-en, altså mellom sylinderrekkene.
Motoren har en toppeffekt på 407 hestekrefter. Dreiemomentet på 612 newtonmeter er tilgjengelig fra 1.750 til 4.500 omdreininger per minutt.

Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW


Ca. fem sekunder

Denne kraftpakken kan kombineres enten med en sekstrinns manuell girkasse eller med BMWs utmerkede 8-trinns automat. Med manuell girkasse tar sprinten fra 0-100 km/t drøye fem sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 km/t.

Større

Den nye kabrioleten er for øvrig en del større enn forgjengeren - med syv ekstra lengdecentimeter er den 489 centimeter lang. Akselavstanden er 286 centimeter og bilen er fire centimeter bredere enn den forrige: 189 centimeter totalt. Derimot er den blitt noe lavere og er nå bare 136,5 centimeter høy.

Aktivt understell

Den nye BMW-en deler chassis med 5-serien og 7-serien. Det er altså et høyteknologisk understell vi har med å gjøre, bygget for en uvanlig avansert kombinasjon av kjøreglede og komfort. Det aktive understellet med adaptive dempere kan instilles i Comfort, Normal, Sport og Sport+. Innstillingene innvirker på gassrespons, demperoppsett, aktiv styring hvis man har valgt det som ekstrautstyr, og automatkassens karakteristikk.

Nye BMW 650i kommer i salg til våren.