BMW 528i 1997: Clutchproblem

Bilmerke: BMW
Modell: E39
Motor: 528i
Årsmodell: 1997
Kilometerstand: 180.000

Problem: Clutchproblem.
Jeg kjøpte bilen i juli (2006) da var det skiftet clutch i april samme år, da jeg hadde brukt bilen i ca 2 uker følte jeg at clutchen begynte å "hakke/knittre" ved inn/utslipp ved gearing, dvs. den gikk ikke så lett som den gjør i fri. Så bilen ble tatt med tilbake til merkeverksted hvor en ansatt "prøvde" bilen og kjørte clutchen "KNALLHARDT!" Resultatet ble at clutchen koplet ut, dvs. pedal i bånn. Bilen ble satt igjen og gjort i stand med ny clutch (fikk dette på reklamasjon), men allerede da jeg hentet bilen følte jeg at noe ikke var riktig "hakkingen/knitringen" var der fortsatt, jeg kjørte rett tilbake og fikk beskjed om å prøve å kjøre ca. 50 mil, så får vi se. Nå har det gått ca 2 uker og da jeg hentet bilen var clutchen likedan, og det lukter clutch-lukt hver gang jeg stanser, det de nå sier på verkstedet er at den forrige clutchen var grisekjørt. Bilen girer ok og clutchen tar (ENNÅ...) Men hvordan er det mulig å klare å ødelegge 2 stk clutcher på 3 mnd.!!!!!! Hva kan de ha gjort feil? Og til sist, jeg er en man på 45 år og driver ikke å "grisekjører" clutcher. Takk for en bra ide med DIN SIDE MOTOR !

Svar: Det kan virke som om det ikke er clutchen som er feil da du nå har skiftet en del clutcher uten resultat. Jeg ville nok mistenkt selve girkassen og da spesielt denne halsen på girkassen som trykklageret sitter på. Selve svinghjulet kan være løst, sprukket eller utslitt på grunn av tidligere hardkjøringer. Kan det være dårlige clutchsylindre som gjør at plata ikke går som den skal? Jeg tror ikke dette er noe du har gjort og når dette ikke ble fikset på verkstedet så vil det være naturlig å få inn bilen igjen på samme verksted.