BMW 5-serie: Sterkere og raskere

Selve ansiktsløftningen er svært forsiktig. Men takket være ny motorteknologi og en ny automatgirkasse blir nesten alle varianter av BMW 5-serie raskere.

For få dager siden skrev vi her på DinSide at mange varianter av BMW 5-serie vil bli betydelig billigere den 1. mars. Du finner mer informasjon om priskuttene i denne artikkelen. I dag skal vi imidlertid se nærmere på utseende - og det faktum at mange av motorene i tillegg har fått økt effekt og dreiemoment, noe som i sin tur gir raskere akselerasjonstider.

525d

Det mest dramatiske eksempelet er BMW 525d. Denne bilen har i dag en 2,5-liters motor, men vil i sammenheng med ansiktsløftningen få en 3,0-liter. BMW har valgt å hente ut 197 hestekrefter, 20 hestekrefter mer enn dagens motor kan by på. Resultatet er ifølge BMW at 0 til 100-tiden synker med 0,5 sekunder fra 8,1 til 7,6 (disse og kommende tall refererer til sedan-utgaven). En ny og svært effektiv automatgirkasse sørger for at automatutgaven blir hele 0,6 sekunder raskere og nå skal klare 0 til 100 på 7,7 sekunder - altså bare ett tidel mer enn den manuelle utgaven.

Vis mer
Vis mer


Maksimalt dreiemomentet forblir uendret på 400 Nm. Dagens 525d-motor må imidlertid opp i 2.000 o/min før de 400 newtonmetrene er på plass. Den nye 525d-motoren skal produsere tilsvarende kraft allerede ved 1.300 omdreininger.

525i

Også 525i-motoren, som i dag er en 2,5-liter, får nå 3,0 liter slagvolum. BMW har imidlertid ikke valgt å øke effektuttaket. 525i-motoren vil også etter ansiktsløftningen produsere 218 hestekrefter. Maksimal effekt vil imidlertid bli tilgjengelig allerede ved 6.100 omdreininger. Dagens utgave må opp i 6.500 o/min før de 218 hestekreftene er på plass. Samtidig øker dreiemomentet fra 250 ved 2.750 o/min til 270 ved 2.400 omdreininger.

Det betyr at 525i skal klare 0 til 100 på 7,1 sekunder med manuell girkasse, en forbedring på 0,4 sekunder. Med automatgir forbedres tallene med 0,2 sekunder, fra 7,9 til 7,7.

523i

523i-motoren beholder slagvolumet på 2,5 liter, men har i likhet med alle de andre sekssylindrede motorene fått direkte innsprøytning. Effekt-uttaket økes fra 177 hestekrefter ved 5.800 o/min til 190 ved 6.300. Samtidig øker dreiemomentet med 5 Nm til 235 og akselerasjonstiden reduseres med 3 tideler til 8,2 for den manuelle utgavens vedkommende. Med automatgir reduseres imidlertid 0 til 100-tiden med hele 0,6 sekunder til 8,7.

530i

Også 530i-motoren beholder sitt slagvolum; 3,0 liter. Effekten øker imidlertid med 14 hestekrefter til 272 og 20 newtonmeter til 320. Både effekt- og dreiemomentøkning kommer delvis som følge av mer aggressiv motorstyring - både maksimal effekt og turtall ligger nå høyere i turtallsregisteret. Akselerasjonstidene synker med 0,2 sekunder uansett girkasse og ender opp på henholdsvis 6,3 og 6,5 sekunder.

540i og 550i

Vis mer


De to åttesylindrede bensinmotorene, 540i og 550i, beholder samme slagvolum, effekt og dreiemoment. Men takket være variable ventiltider og -løft samt endret motorstyring har de blitt raskere, uansett girkasse. 540i reduserer 0 til 100-tiden med 0,1 sekunder til 6,1 og 6,2. 550i får enda mer glede av endringene og blir 0,3 sekunder raskere. Dermed ender bilen opp med imponerende 5,2 og 5,3 sekunder.

520d, 520d LE og 530 d

Som vi skrev i forrige artikkel er 520d-motoren den eneste som ikke berøres av ansiktsløftningen. Den beholder derfor sine 2,0 liter, 163 hestekrefter og 340 Nm. Også den spesielle 520d LE beholder effekt (150 hk) og dreiemoment (340 Nm).

530d-motoren viderefører slagvolum (3,0 liter) og dreiemoment (500 Nm/1.750), men får 4 nye hestekrefter og ender opp med 235 stykker. Dette er imidlertid ikke nok til å påvirke akselerasjonstidene.

535d

Vis mer


Verstingen på dieselsiden vil fortsatt være 535d. Denne motoren, som faktisk bare er en 3,0-liter, produserer allerede i dag imponerende 272 hestekrefter og 560 newtonmeter. Den oppgraderte motoren vil imidlertid bli enda råere og vil kunne skilte med hele 286 hester og 580 newtometer. I tillegg er innslagspunktet for maksimalt dreiemoment senket fra 2.000 til 1.750 o/min.

535d er den eneste 5-serie-varianten som kun er tilgjengelig med automatgirkasse. Og med denne under dørken skal bilen klare 0 til 100 på imponerende 6,4 sekunder, en forbedring på 0,1 sekund. Det betyr at 535d blir bare 2 tideler "tregere" enn 540i.

Ser du ingen forskjell på dagens og den ansiktsløftede 5-serie? Ikke så rart, for endringene er subtile. Vi tar imidlertid for oss de diskrete endringene her.

  • Store bilder av den ansiktsløftede 5-serie finner du her.
  • Du finner mer informasjon om de nye motorene og 0-100-tider her:

  • Slagvolum
  • Effekt
  • Dreiemoment
  • Akselerasjon
  • Relaterte artikler:

  • BMW blir billigere
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder