BMW 5-serie blir rimeligere

BMW 520d er nå introdusert i det norske markedet, noe som senker terskelen for 5-serie-eierskap. I desember kommer automatkassen.

BMW 5-serie blir rimeligere

  1. Store 5-serie-bilder

Hva med deg?

Hvilken ville du valgt? (Avsluttet)
Audi A6(48%) 1669
BMW 5-serie(37%) 1273
Mercedes-Benz E-klasse(15%) 520
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Inntil nå har billigste 5-serie-alternativ vært 523i, som koster 497.000 kroner som sedan. Og fordi stasjonsvogntillegget beløper seg til 36.000 kroner, har rimeligste Touring-variant kostet 531.000 kroner

525d: 537.000 kr

Den som foretrekker dieselmotor har måttet akseptere en enda stivere pris. Rimeligste dieselvariant har inntil nå vært 525d, som koster 537.000 kroner (stv: 573.000).

520d: 455.000 kr

Men nå er altså 520d på plass, noe som innebærer at den store BMWen blir billigere. Med en prislapp pålydende 455.000 kroner (stv: 491.000) er 520d 42.000 kroner billigere enn en 523i og hele 82.000 kroner rimeligere enn en 525d.

163 hestekrefter

520d-motoren er kjent fra både 1- og 3-serie og er en firesylindret konstruksjon. BMW har hentet ut hele 163 hestekrefter, et tall som står seg godt sammenlignet med 523i- og 525d-motorene, som begge yter 177 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er på plass ved 2.000 omdreininger og utgjør 340 newtonmeter.

Dermed er motoren selvsagt svært mye sterkere enn 523i-motoren, som kun produserer 230 Nm ved 3.500 o/min. 525d-motoren derimot, er med sine 400 Nm betydelig sterkere enn 520d-motoren.

Gjerrig


BMW 520d leveres med partikkelfilter som standardutstyr, noe som betyr at partikkel-utslippene nærmest er eliminert. I tillegg er motoren gjerrig. 520d skal nemlig klare seg med 0,59 liter per mil ved blandet kjøring (stv: 0,61). 525d trenger 0,67 liter på samme distanse (stv: 0,70).

8,6 sekunder

Det som kanskje imponerer aller mest er imidlertid akselerasjonstallene. Lave 8,6 sekunder på øvelsen 0 til 100 (stv: 8,9) er imponerende for en så stor bil med et såpass beskjedent slagvolum. Storebror 525d er selvsagt enda raskere - men slår bare lillebror med 0,5 sekunder.

Automatgir: 21.000 kr


520d vil i første omgang kun bli levert med en 6-trinns manuell girkasse. I desember skal imidlertid de første eksemplarene med automatgir kunne leveres. Påslaget for 6-trinns automatgirkasse vil være 21.000 kroner. 520dA vil dermed koste 476.000 kroner (stv: 512.000).

Billigere enn Mercedes-Benz

Den nye innstegversjonen vil bli betydelig rimeligere enn alternativet fra Mercedes-Benz. E 200 CDI (122 hk/270 Nm) koster nemlig 507.000 kroner. Stasjonsvogn-utgaven er ikke tilgjengelig med denne motoren og rimeligste variant er dermed E 220 CDI T (150 hk/340 Nm), som koster 606.000 kroner.

Dyrere enn Audi


BMW klarer imidlertid ikke å slå Audi, som selger A6 2.0 TDI for 433.000 kroner (stv: 463.000). Det skal imidlertid understrekes at Audi-motoren er en del svakere enn BMWs 520d-motor. Mens BMW-eieren altså nyter godt av 163 hestekrefter og 340 Nm, må A6-eieren nøye seg med henholdsvis 140 og 320.

  • Store bilder av en usedvanlig velutstyrt 530d Touring finner du her.
  • Relaterte artikler:

  • Samtlige BMW-modeller og motorer
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder