Foto: BMW
Foto: BMWVis mer

BMW 5-er GT: Romslig og deilig

Rett før 5-serien utgår fra programmet kommer GT. En splitter ny bil som nummermessig sorterer under 5-serien, men som føles som en 7-serie.

De som leser DinSide fast har fått med seg at dagens 5-serie snart er en saga blott. Hvert øyeblikk slippes biler og data på den nye modellen som kommer som sedan til våren neste år og som stasjonsvogn neste høst.

Likevel lanserer BMW nå en GT-versjon av 5-serien og som blir å regne som en tredje versjon i tillegg til sedan og stasjonsvogn.

Forvirrende

En tredje versjon av 5-serien virket ikke så merkelig egentlig. Flere biler finnes i dag som både sedan, stasjonsvogn og kombikupé. Ford Mondeo finnes som kombikupé, men når kombikupé er sinnsykt kostbart heter det GT - Gran Tursimo - som BMW kaller sin bil.

BMW har valgt den samme tilnærmingen som Porsche har gjort med Panamera - nemlig stor bil med omlag fem meter lengde og god plass til fire personer i kupéen.

Og det er akkurat det som gjorde oss litt forundret da vi begynte å kjøre bilen. Dette har jo ikke noe med 5-serien å gjøre. Dette er en 7-serie. Alt minner om 7-serie. Kjøreegenskaper, størrelse, plass og ikke minst komfort er på nivå med 7-serien. Denne bilen burde hete 7-serie GT!

Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW


Beveger vi oss?

Det er faktisk et betimelig spørsmål. Når vi velger Comfort som oppsett blir bilen myk som smør. Du hører knapt motoren, den hvisker seg av gårde og fjæringen er helt rå. Man merker knapt dumper, og det er virkelig fascinerende hvor høy komforten har blitt. En del av greiene i denne bilen er ekstrautstyr, og totalbeløpet for ekstrautstyret er over 400.000 kroner. Det kommer vi tilbake til.

BMW har valgt en svært komfortabel vinkling når det gjelder GT. I tillegg er plassen i kupéen av det romslige slaget. Her trenger man ikke legge ned seteryggen for å skaffe arvinger, for å si det litt billedlig. Det fikser man greit både foran og bak. (Vi kan ikke dy oss for å trekke opp disse metaforene etter diskusjonen på denne saken).

Takhøyden er enorm, og selv med det skrånende kupétaket er høyden bra også i baksetet. Selv for voksne. BMW kan ikke trylle mer enn det Porsche kan, og har selvsagt løst dette på samme måte - ved å strekke bilen i lengden. Bagasjerommet rommer 440 til 590 liter avhengig av hvordan man vil sitte i baksetet. Bagasjeluka har samme løsning som Superb - to åpningsmuligheter. Se bildene:

Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW


Tre motorer, bare én du vil vurdere

GT kommer med tre forskjellige motorer. Det finnes to bensinmotorer som må betraktes om kuriosa her hjemme. Det er ikke noe feil med motorene, snarere tvert i mot, men når 530d koster 857.300, 535i koster 1.023.800 og 550i koster 1.488.600, sier det deg selv hvilken versjon det kan være håp om å få ut noen av her hjemme. Det blir dieselmotoren, og det er den vi har kjørt her også.

Data for BMW GT
 530d535i550i
MotorR6R6V8
Slagvolum2.993 ccm2.979 ccm4.395 ccm
Effekt245 hk/4.000 o/min306 hk/5.800 o/min407 hk/6.400 o/min
Dreiemoment540 nm/1.750-3.000 o/min400 nm/1.200-5.000 o/min600 nm/1.750-4.500 o/min
Girkasse8 trinns aut8 trinns aut8 trinns aut
Dekk245/50-18245/50-18245/45-19
Lengde4.998 mm4.998 mm4.998 mm
Bredde1.901 mm1.901 mm1.901 mm
Høyde1.559 mm1.559 mm1.559 mm
0 til 1006,9 sek6,3 sek5,5 sek
Toppfart240 km/t250 km/t250 km/t
Forbruk0,65 l/m0,89 l/m1,12 l/m
CO2173 g/km209 g/km263 g/km
Pris857.300 kroner1.023.800 kroner1.488.600 kroner


530d GT har den siste rekkesekseren som nå yter 245 hestekrefter og 540 newtonmeter, 1.750 til 3.000 omdreininger. Den gjør en helt fin jobb i denne store og tunge bilen, og vi tror at bilens lynne til og med hadde tålt en mindre motor. Dette er ikke noen herjebil, og den minner ikke om sportslige BMWer i det hele tatt.

Åtte gir

Lexus har hatt åttegirs automatkasser en stund, og BMW har det også på 760. Alle motorene i GT leveres også med åttegirs automatgirkasse. Girkassa er en drøm å sjalte, her kan man virkelig gå seg vill i alle girene. Vi går ut i fra at denne girkassa også er med på å holde CO2-tallet såpass lavt nivå som det er. Denne enorme bilen slipper ut kun 173 gram CO2 per kilometer. Til sammenligning slipper en Skoda Superb stasjonsvogn ut 169 gram med en 170 hesters dieselmotor, manuell girkasse og firehjulsdrift. Selv som Superb er stor, er den bare en liten flis i forhold til GT.

Sportslig?

Minner dette om å kjøre BMW? I grunn ikke. Dette minner om å kjøre 7-serie. Bilen oppleves som stor, tung og komfortabel. BMW har ikke kompromisset på sine kjepphester om vektbalanse og kjøreegenskaper, og chassiset fungerer fint. GT er også overraskende nøytral gjennom svingene.

Moroknapp

Nede ved girspaken er det en knapp hvor man kan velge oppsett. Her kan du kan velge mellom Comfort, Normal, Sport og Sport + (Dynamic Driving Control). I Comfort gynger det av gårde i en behagelig atmosfære, og er ikke dette komfort nok, trenger du Rolls. Etter hvert som du klikker deg gjennom programmene mot Sport + forvandles bilen totalt.

Bilen strammer seg opp gjennom de forskjellige nivåene og man kjenner tydelig hvordan bilen blir stivere, styringen blir tyngre og mer direkte og man kjenner bedre og bedre at bilen tilpasser seg aktiv kjøring. Det hele akkompagneres med en tilhørende reduksjon i komfort, men den er så god i utgangspunktet at det ikke akkurat er noen lidelse å kjøre i Sport +. Det er verdt å merke seg at antispinn er koblet ut i Sport +. BMW er fortsatt av de som tillater at antiskrenssystemet kan kobles helt ut.

Til tross for at det meste er gjort riktig i utgangspunktet kan vi ikke komme unna at denne bilen gir en litt "baljefølelelse".

Praktisk

GT-en er stor, og en lengde som kun er to millimeter fra fem meter, gjør at forventningene til plass er enorm. GT kan leveres med treseters benk eller to individuelle seter som testbilen hadde. Bagasjerommet er delt med en skillevegg slik at baksetene kan justers uten å påvirke plassen i bagasjerommet. Alt kan legges ned, både seter og skillevegg, og hattehyllen har en elegant plass under bagasjeromsgulvet. Høyden i bagasjerommet er lavt i bakkant og det er godt man er over på flat-TVer. De store boksene går ikke inn her.

Utstyr

Vi lovte å komme tilbake til dette. Temaet utstyr krever et eget kapittel og denne bilen har mye av det. Vi skjønner at produsentene vil vise frem det som er nytt, men vi lurer nesten på om denne bilen er kjørbar til prisen i prislista. Under standardutstyr kan vi lese: Hjulbolter med tyverisikring, lyktespyler, instruksjonsbok, xenonlys, speedometer med kilometertelling, varseltrekant og førstehjelpssett. Var dette det beste de kunne komme på? Får man stereo og får man klimaanlegg. Hva med en enkel liten navigasjon? Får man det til snaue 840.000 kroner?

På listen over ekstrautstyr ligger det saker og ting til over 400.000 kroner. Totalprisen på testbilen er faktisk hele 1.284.910 kroner. Setene foran koster 25.000 kroner ekstra. Setene bak koster 21.600 kroner ekstra. Anti-krengesystem (Adaptive Drive) koster 33.200 kroner og kupévarmer koster 17.200 kroner. Integralstyring (kun én omdreining på rattet for å få fult hjulutslag) koster 19.400 kroner, nattkamera koster 22.100 kroner og underholdning i baksetet koster 21.600 kroner. I i tillegg er den rekke småting som pyntelster, leselys, solbeskytter, mobiltilkobling (blåtann), alarm, matter, ratt og varme til rattet som koster noen tusenlapper hver seg.

Vi skjønner at utstyr koster, men stusser litt over noen av disse prisene.

Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW


Konklusjon og konkurrenter

GT klarer seg fint som en stor og komfortabel turbil. De som forventer seg spenstige og friske kjøreegenskaper må lete videre. Dette er ikke BMW slik vi kjenner det.

Det blir sprøtt å kalle dette MPV. Maksimalt fem seter, vi hadde fire, kvalifiserer ikke til begrepet flerbruksbil. Dette er vel egentlig det motsatte. Rett og slett en litt over middels praktisk luksusbil.

Hvis vi skulle sammenligne med en konkurrent er det egentlig Mercedes R-klasse som ligger nærmest selv om den ikke har den lekre kupéfasongen som GT her. De fleste vil nok heller forbinde GT med Porsche Panamera i stedet. De bilene har også omtrent den samme fasongen, men Panamera kommer i et helt annet prissjikt. Den starter på over det dobbelte i pris, og har foreløpig kun V8-motorer i programmet og minimum 400 hestekrefter. Den tilbyr mye av det samme som GT, og i tillegg betydelig bedre kjøregenskaper.

Basismodellen Panamera, S eller 4S (firehjulsdrift) kan sammenlignes med 550i GT, og på V8-nivå hadde vi soleklart valgt Panamera. På nivå med 530d GT blir det faktisk BMW 7-serie, Mercedes S-klasse, R-klasse som blir de nærmeste alternativene. GT er helt ny, vekker oppsikt og er brukervennlig. Det skal også leveres med firehjulsdrift etter hvert. GT er en gedigen bil, men som med mye utstyr koster flesk.


Artikkelen har vært publisert på DinSide også tidligere. Oppdatert 3. august 2010