<b>ENDELIG LADBAR 3:</b> Så var tiden inne for å få BMW 330e i salg. Og prisen er særdeles gunstig, selvsagt takket være avgiftssystemet. Foto: BMW
ENDELIG LADBAR 3: Så var tiden inne for å få BMW 330e i salg. Og prisen er særdeles gunstig, selvsagt takket være avgiftssystemet. Foto: BMWVis mer

BMW 330e: Nok en ladbar hybrid til en svært hyggelig pris

Her kommer nok en premium-gavepakke takket være forsterkede avgiftsfordeler.

Dette er nye BMW 330e, den ladbare hybridversjonen av BMWs bestselgende modellrekke, 3-serie.

Bilen kommer på markedet i mars 2016, og vil da ha en startpris på 405.700 kroner.
Og det er selvsagt de nye bilavgiftene fra januar 2016 som dette til en gedigen gavepakke.

Sammenligner vi prisen med de ikke-ladbare versjonene er nærmest bensinmotor 330i xDrive som koster rett over 600.000 kroner. Den har riktignok firehjulsdrift, mens 330e skyver med bakhjulene, men når man kan spare nesten 200.000 kroner tenker vi valget blir lett for mange.

Les også: Vi har testet BMW X5 xDrive40e - kraftpakke og prismessig gavepakke.

Spenstig bil

Vi har kjørt bilen ved et par anledninger - faktisk første gang som tidlig prototype for nesten et år siden. Selv uten å ha kjørt en fullverdig test kan vi derfor skrive under på at når det gjelder ytelser og motorkarakteristikk, kunne dette godt vært en sekser på tre liter fra bare få år tilbake.

Det som avslører den er i første omgang lydbildet og en mindre raffinert gangen. I motsetning til den ladbare flerbruks-BMW-en 225xe, som vi nylig fikk kjøre, kommer den ikke med firehjulsdrift.

LUKE I FORSKJERMEN: Endelig kommer 3-serie med ladeport, og det er ingen smågutt: BMW 330e kan skilte med 252 hester, 420 newtonmeter og 0-100 på 6,1 sekunder. Foto: BMW Vis mer


Dagens nedtur...

Vi tipper at mange har ventet på denne modellen, men den dårlige nyheten er at den kun blir å få som sedan, i det minste i denne omgang.

Dette i motsetning til konkurrenten, Mercedes-Benz C 350 e (les vår test av den her).

Den andre ulempen er bagasjerommet, som har krympet noe grunnet batteripakken, og som dermed tilsvarer omtrent det VW Golf byr på.

Høye forventninger

BMW 330e er en 3-serie med eDrive, som er BMWs plug-in-hybridsystem. Kommunikasjonsdirektør Kjetil Myhre har store forventninger til den aller første 3-seriemodellen med denne teknologien.

- BMW 3-serie er tradisjonelt vår mest populære modellserie, og har en spesielt sterk appell hos BMW-fansen i Norge. Med en kombinasjon av tydelig miljøprofil og en pris på dette nivået, tror vi at bilen også vil tiltrekke seg svært mange nye BMW-kunder, sier Kjetil Myhre.

EL-INNMAT: Elmotor foran, Batteripakke bak. Sistnevnte har BMW måttet plassere over og bak bakakselen - det spiser noe bagasjerom. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Som 330i

BMW 330e kombinerer en 4-sylindret TwinPower Turbo bensinmotor på 184 hestekrefter og 320 newtonmeter med en elmotor på 88 hester og 250 newtonmeter.

Kombinasjonen gir maksimalt en samlet ytelse på 252 hk og et dreiemoment på 420 newtonmeter. Dette er med andre ord en kraftpakke tilsvarende dagens BMW 330i og den er sterkere enn versjonen vi kjørte på lanseringen, den bensindrevne 328i med sine 245 hester og 350 newtonmeter.

I motsetning til 330i, som leveres med firehjulsdrift, er BMW 330e utelukkende tilgjengelig i bakhjulsdrevet utgave. Elmotoren er plassert foran girkassen. Oppgitt bensinforbruk er fra 0,19 til 0,21 liter per mil og CO2-utslippet på 44 til 49 gram per kilometer. BMW 330e tangerer 328i på øvelsen 0-100, med 6,1 sekunder. Toppfart: 225 kilometer i timen.

370 LITER: Bagasjerommet er noe grunnere i 330e da batteripakken har tatt plass der bak. Foto: BMW Vis mer


Ladbart i alle segmenter

BMW eDrive ble først lansert i BMW i8 og i3. I andre halvår 2015 kom også BMW i3 som ladbar hybridmodell, mens BMW X5 xDrive40e plug-in hybrid ble lansert i oktober.

Og utviklingen fortsetter. I 2016 vil BMW kunne tilby ladehybridmodeller i alle de viktigste segmentene. Alle ble relativt nylig presentert på bilutstillingen i Frankfurt: BMW X5 xDrive40e, BMW 740e (kommer sommeren 2016), BMW 225xe Active Tourer, BMW i3 og i8 plug-in hybrid og BMW 330e.

GOD DYNAMIKK: Tross høyere vekt - nær 200 kilo ekstra - har 330e utmerket balanse og en kjøredynamikk helt på høyde med BMWs gode rykte i så måte. Foto: BMW Vis mer