BMW 320 2,0i 1992: Funksjonsfeil varmeapparat

Bilmerke: BMW
Modell: 320i
Motor: 2 liters bensin rekkesekser
Årsmodell: 1992
Kilometerstand: 189.000

Problem: Funksjonsfeil varmeapparat.
Nå har det jo vært så mildt utover denne høsten, at jeg kan ha hatt dette problemet i lengre tid, uten å ha oppdaget det. I morges var det imidlertid temperatur rundt frysepunktet, og da oppdager jeg at luften som kommer ut fra blåseren i varmeapparatet er kald. Når jeg så setter bilen i bevegelse og kjører, så blir luften som kommer ut gradvis varmere, og oppnår etter hvert skikkelig temperatur. Når motoren på ny kjøres på tomgang, kjøles luften gradvis av og blir etter en stund kald. Selve blåseren virker som den skal.

Hvordan varmes luften som kommer ut fra blåseren i varmeapparatet? Kan dette være en sikring?

Svar: Jeg lurte først på om dette spørsmålet var et tullespørsmål, men velger heller å tro at det bare er uvitenhet om bilens virkemåte som er årsaken til spørsmålet. For at varmeapparatet skal avgi varme så må det være varmt kjølevann ifra motoren i varmeapparatets radiator eller register som det heter. Varmt kjølevann oppstår selvfølgelig på grunn av at motoren blir veldig varm når bensinluftblanding antenner noen tusen ganger i minuttet på hver sylinder. Noen nyere biler derimot har en elektrisk varmer som ligger på registeret i varmeapparatet og da vil man få varm luft selv om motoren er kald.