<b>OPPGRADERT:</b> Folk flest vil nok ikke legge merke til at BMW har oppgradert sin populære 3-serie - som vi her ser i stasjonsvogn-utgaven Touring - men det er altså gjort en rekke oppgraderinger på den. Blant annet kommer den som ladbar hybrid. Foto: BMW
OPPGRADERT: Folk flest vil nok ikke legge merke til at BMW har oppgradert sin populære 3-serie - som vi her ser i stasjonsvogn-utgaven Touring - men det er altså gjort en rekke oppgraderinger på den. Blant annet kommer den som ladbar hybrid. Foto: BMWVis mer

BMW 3-serie blir ny

Totalt har BMW solgt over 14 millioner av sin 3-serie. Nå blir den ladbar også.

BMWs 3-serie feirer i disse dager 40-årsjubileum, og med hele 14 millioner eksemplarer levert til kunder verden over, bør det ikke overraske noen at de vil holde interessen oppe ved å lansere nye versjoner.

Dagens generasjon ble lansert i 2011, da vi prøvekjørte 328i for første gang. Året etter fikk vi testet bestselgerversjonen 320d Touring (stasjonsvognen).

Nå fornyes 3-serien, som seg hør og bør midt i livssyklusen, og endelig kommer altså den ladbare hybriden vi tidligere har kjørt som prototype.

Tøffere konkurranse

FARLIG KONKURRENT: Dette er neste Audi A4 som blir splitter ny senere i år. Den vil gå rett i strupen på 3-serien. Vis mer


At 3-serien trengte et løft nå er det ingen tvil om: Markedsandelen i Norge er halvert i første tertial i år i forhold til samme periode i fjor og konkurrenten Mercedes C-klasse, som kom ny i fjor, har fått en riktig god mottakelse. Ikke nok med det, i løpet av året kommer også en sprell ny Audi A4!

Oppgradert under panseret


3-seriens 3,- 4- og 6-sylindrede bensinmotorer, samt de 4-sylindrede dieselmotorene i BMW 316d, BMW 318d og BMW 320d, er hentet fra den nyutviklede BMW EfficientDynamics-motorfamilien. Nyutviklede turboladere gir de nye 4-sylindrede dieselmotorene mer dreiemoment (trekkraft), og lavere forbruk, mens de 3-sylindrede bensinmotorene er en nyhet både i 3-serien og i klassen for øvrig. 320d EfficientDynamics har (som sedan) et utslipp oppgitt til kun 99 gram CO2 per kilometer med 8-trinns automat.

FORNYELSEN ER I DETALJENE: Og under panseret - nå er 3-serien oppgradert med det nyeste BMW har å by på av effektive motorer. Foto: BMW Vis mer


318i leveres med en nyutviklet 3-sylindret bensinmotor på 136 hestekrefter og 220 newtonmeter, som kun slipper ut 119 gram CO2, hvis vi skal tro de offisielle tallene. (Men som vi skriver i en annen artikkel, dreier det seg i hovedsak om kunstige størrelser). 0 til 100 km/t går unna på kun 8,9 sekunder.

Det kommer også en ny bensinmotorisert toppversjon mens vi venter på oppdatert M3. Det er 340i, som byr på 326 hester og 450 newtonmeter fra sin 6-sylindrede 3-liters bensinmotor. Det gir den en tid fra 0-100 på kjappe 5,2 sekunder. Den blir likevel slått av diesel-kraftpakken med firehjulsdrift, 335d xDrive som klarer øvelsen på 4,8 sekunder.

BMW 3-serie - motordata (Gjelder sedan-utgaven)
VersjonMotorSlagvolumEffektMoment0-100ToppfartForbrukCO2
   (hk)(Nm)(sek.)(km/t)(l/mil)(g/km)
Bensin        
318iR31.4991362208,92100,51119
320iR41.9981842907,22350,55128
330iR41.9982523505,92500,61143
340iR62.9983264505,22500,74172
Diesel:        
316dR41.99511627010,72050,39102
318dR41.9951503208,62150,4106
320dR41.9951904007,32350,4106
325dR41.9952184506,82450,49129
335d xDriveR62.9933136304,82500,54143


Blir ladbar

Den ladbare hybriden 330e vil ifølge BMW sette en ny standard i segmentet med et CO2 utslipp på kun 49 gram per kilometer og et forbruk på 0,21 liter per mil. Total ytelse er 252 hestekrefter , den skal ifølge produsenten kunne kjøres inntil 35 kilometer elektrisk. BMW forklarer oss at de anser det som tilstrekkelig i forhold til flertallet av kundenes bruksmønster, noe vi for vår del stiller oss skeptisk til (les mer om dette her). Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen er oppgitt til raske 6,3 sekunder. Dette bekrefter, hvis det stemmer, vårt meget gode inntrykk av bilens ytelser da vi kjørte den som prototyp for noen måneder siden.

BMW 330e vil lanseres i Norge tidlig i 2016. Den vil da måtte bryne seg på en Mercedes C 350 e som i dag fremstår som et meget godt kjøp.

NORGESVERSJON: Stasjonsvogn-versjonen av 3-serien selger best i Norge. Her ser vi 3-serie Touring i Sport-utførelse med lett oppdatert hekk. Foto: BMW Vis mer


Selektive fjernlys

3-serien er kjent for å ha dynamiske kjøreegenskaper og disse skal nå være ytterligere forbedret gjennom videreutvikling av støtdemperne og fjæring, samt en enda mer presis styring.
Oppgraderte 3-serie kan også leveres med innovasjoner som de selektive fjernlysene vi tidligere har omtalt, BMW Selective Beam. Det dreier seg om et kamerabasert system som automatisk blender fjernlys avhengig av motgående trafikk og andre medtrafikanter, noe som både øker kjøreglede og trafikksikkerhet.

Endret inn- og utvendig

BMW 3-serie er oppdatert med blant annet nydesignede frontlykter med LED-kjørelys og ny front- og bakfanger. LED-baklykter er nå standard og for å gi en mer sporty visuell appell. I interiøret er det blitt flere valgmuligheter, det er kommet til flere kromdetaljer, valgmulighetene i interiøret har blitt flere og nye 3-serie har fått nye felgdesign og eksteriørfarger.

FORNYELSE: I interiøret skal man nå ha flere valgmuligheter. Kromdetaler skal friske opp. Foto: BMW Vis mer


Nytt navigasjonssystem og 4G-kompatibilitet

BMW ConnectedDrive har et bredt spekter av produkter og tjenester som er utviklet i den hensikt å forbedre komfort og sikkerhet. BMW 3-serie kan eksempelvis leveres med et full-farge head up-display (HUD) som gir den vesentligste informasjonen i førerens synsfelt.

Navigasjonssystemet Professional skal ha forbedrede ytelser i bykjerner, raskere oppstart enn før, betydelig raskere ruteberegning og enda mer realistisk 3D-grafikk enn tidligere. Navigasjonskartet er gratis, blir automatisk oppdatert i tre år og støtter 4G.

Med parkeringsassistent lukeparkerer bilen automatisk, og med Auto PDC aktiveres frontparkeringssensorer automatisk ved manøvrering.

Nye BMW 3-serie lanseres i Norge i august. Priser forventes klare i juni.