<b>LANGSTRAKT:</b> Gran Tourer er 21 cm lengre enn Active Tourer.  Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
LANGSTRAKT: Gran Tourer er 21 cm lengre enn Active Tourer. Foto: KNUT ARNE MARCUSSENVis mer

BMW 2-serie Gran Tourer har plass til et helt håndballag!

BMW inntar for alvor markedet for familiebiler, og det med en bil som vil imponere de fleste.

BMW sjokkerte alle da de først fortalte at de skulle produsere 2-serie Active Tourer.

For BMW skulle ikke lage forhjulstrekk, ifølge entusiastene. Ikke hadde de troen på turbo heller, og neimen om de skulle blande inn firehjulstrekk på sine M-biler. I dag er alt dette brutte prinsipper.

Men det som virkelig ville fått Derrick til å rotere heftig i graven er at bilen vi i dag tester er en sjuseters flerbruksbil!

Gran Tourer er altså den forlengede utgaven av 2-serie Active Tourer, som bare har fem seter. Den er strukket 21 cm i lengden, og har elleve cm lengre akselavstand.

I tillegg er bilen hele fem cm høyere. Det gjør Gran Tourer betydelig mer romslig på innsiden.

Se bilder av interiøret:

TRE I BREDDEN: Det er plass til hele tre barnestoler i bredden på andre seterad. Foto: BMW
BRA, MEN: Det kunne vært flere oppbevaringsrom rundt forbi og deler av materialene har uvant mye plast til BMW å være. Foto: BMW
FLEKSIBEL: Dette er BMWs mest fleksible bil. Andre seterad kan lengdereguleres, men de setene blir ikke helt flate når de legges ned. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
ROMSLIG OG MODERNE: Nykommeren er full av moderne løsninger. Foto: BMW
FAMILIEVENNLIG: Nykommeren er godt tilrettelagt for nye underholdningsløsninger. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
TYNN PUTE: Selve sitteputen er lefse-tynn og tilpasset barn. Men skyv forsetet fram, så for voksne også plass. Foto: BMW


Baksetene er regulerbare 13 cm i lengderetningen. Det er flere praktiske oppbevaringsrom til barnas leketøy. Det er underholdningsløsninger for hele familien, samtidig som sjuseteren har plass til hele 260 cm lange flatpakker, om du vipper fram baksetene og passasjersetet foran.

Les også: En romslig flerbruksbil

Men det er fortsatt en BMW, så kjøreegenskaper er selvsagt også i fokus.

Så hvorfor gjør BMW dette? Har Fritz og co. tyllet i seg så mange bayere at de fullstendig har mistet konseptene? Nei, det hele er et ledd i planen om forretningsutvikling. For BMW har tro på at kompaktsegmentet i Europa skal vokse med 90 prosent fram til 2020.

Bevisst plan

2-serie Gran Tourer har typisk BMW-trekk forfra. Meningen er at du skal kunne kjenne igjen merket selv i sladrespeilet når den ligger bak deg i trafikken. Men videre bakover er det veldig lite som minner om BMW. Bortsett fra en skarp hoftelinje ligner den mer på en hvilken som helst annen MPV med lange bakdører, høy taklinje og brå avslutning på hekken.

Les også: Hvilken er best av BMW X1 og Mercedes GLA?

På innsiden har BMW anstrengt seg for å tekkes småbarnsfamiliene. I Norge selges bilen kun som sjuseter, og de bakerste setene foldes elegant ned i gulvet når de ikke er i bruk. Selve sitteputen er uvanlig tynn, men skyv andre seterad litt fram og selv voksne kan ta plass for kortere turer.

Se flere bilder av 2-serie Gran Tourer

FIREHJULSTREKK: BMW er alene om å tilby firehjulstrekk i klassen. Foto: BMW
HAPPY FAMILY: Slik ser BMW seg for at bilen blir en naturlig del av familien. Foto: BMW
GJENKJENNELIG: Fronten er typisk BMW. Foto: BMW


Les også: Dette er bilene med størst bagasjerom

I dørlommene på bakdørene får du plass til 1,5-liters vannflasker. iPad-holdere og flybrett-bord kan kjøpes til å feste på forseteryggen, og andre seterad har plass til to store og et lite barnesete. Foran er det flere oppbevaringsrom enn hva som ofte er standarden i biler fra BMW.

Verdens første

Likevel burde det vært større rom foran girspaken i midtkonsollen. Om du ser på biler som Opel Zafira Tourer er det helt enormt med plass mellom forsetene.

Men BMW vil ikke konkurrere mot Opel Zafira. Bilen vil ei heller konkurrere mot alternativer som Kia Carens eller VW Sharan.

Til det er den både for dyr og/eller for liten.

Tyskerne kaller dette verdens første premium kompaktbil med sju seter. I prinsippet har den ingen konkurrenter - ennå. De nærmeste BMW selv er villig til å peke på er Ford C-Max og VW Touran.

Det du får med denne bilen, som ikke er hverdags for flerbruksbil-eiere, er relativt skarpe kjøreegenskaper.

Jeg sier relativt, fordi helt perfekt er det ikke. Styrefølelsen er veldig skarp og god. Utviklerne har jobbet hardt med stivhet i chassis og strebet for å få understellet akkurat passe avstemt mellom sport og komfort. Det funker temmelig bra. Men det er ikke til å komme fra at bilen er strukket 21 cm. Det er mer bil som beveger på seg når du kjører aktivt i svingene.

Men har du med deg familien, så våger du neppe presse den så hardt likevel.

Les mer: Dette er nye VW Touran

Vi har testet bilen med to motoriseringer - 220i og 220d xDrive. Støynivået er behagelig lavt og velger du bilen med adaptivt understell, hvor du kan justere stivheten i demperne, blir bilen riktig så anvendelig. Prestasjonene er det lite å si på i noen av bilene. Favoritten er likevel xDrive som har enda bedre feste.

80 prosent nye kunder

BMW Norge tror at så mange som 80 prosent av kundene vil komme fra andre merker. Omlag halvparten ventes å velge topputgaven 220d xDrive, som koster fra 479.500 kroner.

Saken er likevel at du på en BMW må forvente å legge til mangfoldige tusen ekstra til utstyr. Resultatet blir at du må hoste opp 600- 650.000 kroner for å få en riktig utstyrt modell.

Gran Tourer kommer i fire utstyrs versjoner: Advantage, Sport Line, Luxury Line og M Sport.

Utover det er det lett å legge til utstyr som head-up-display, diverse kjøreassistanse-programmer, fot-åpning av bakluken, sportsseter, og mye, mye mer.

Les mer: BMW 2-serie Active Tourer med firehjulstrekk

Startprisen for 2-serie Gran Tourer er 348.000 kroner for 218i med en 1,5-liters tresylindret bensinmotor med 136 hestekrefter. Med diesel (216d) koster den fra 354.400 kroner, som er kun 500 kroner mer enn startprisen på utgående VW Touran.

Bra med firehjulstrekk

BMW har uten tvil laget en bra bil som vil appellere til dem som ikke har klart å finne en flerbruker som tiltaler dem. Her får du masse plass! Bagasjerommet tar fra 560-720 liter (avhengig av hvor langt fram andre seterad er justert) og legg ned setene, så sluker det hele 1.905 liter.

Den økte høyden gjør det enkelt å ta barneseter inn og ut, noe som er kjærkomment for småbarnsfamiliene.

Ekstra gledelig er det at den byr på mer kjøreglede enn hva standarden er for klassen, og firehjulstrekk er kun tilgjengelig på alternativer som VW Caddy Maxi og VW Sharan - inntil nye Ford S-Max kommer.

Les mer: Vi har kjørt nye Ford S-Max

UHELDIG VINKEL: Sett fra denne siden ser Gran Tourer minst attraktiv ut. Foto: BMW Vis mer


Men som sagt tar BMW seg godt betalt for utstyr, og du må fort vente å hoste opp noen tusenlapper ekstra. Noe av utstyret er også unikt for klassen. Kjekt er for eksempel utstyr som «Traffic Jam Assistant», som hjelper deg med å akselerere, bremse og holde bilen i kjørefeltet.

Utover det er ikke kjøreegenskapene på det nivået BMW-puristene kanskje forventer, men det er kanskje heller ikke mulig på denne type bil.

Interiøret kunne også hatt flere oppbevaringsrom og noe bedre materialkvalitet, men alt i alt er 2-serie Gran Tourer et kjærkomment tilskudd til klassen!

Bilen kommer til Norge i begynnelsen av juni.

Testresultat

BMW 2-Serie Gran Tourer

Romslig, kjøreglad, mye tilgjengelig utstyr og mange motoralternativer.

Blir fort kostbar, ikke det mest påkostede BMW-interiøret og ikke like kjøreglad som andre BMW-er.

Tekniske data
  220i220d xDrive
Pris fra: 433.900 kr479.500 kr
Motor: R4, 2-liter turboR4, 2-liter diesel
Effekt: 192 hk/5.000 o/min163/4.000 o/min
Dreiemoment: 280 Nm/1.250 o/min400 Nm/1.750 o/min
Toppfart: 223 km/t208 km/t
0-100 km/t: 7,9 sek.8,5 sek.
Forbruk: 0,63 l/mil0,49 l/mil
CO2: 143 g/km129 g/km
Lengde/bredde/høyde: 456/180/161 cm456/180/161 cm
Drivhjul: ForanAlle
Bagasjeromsvolum: 560/720/1.905 liter560/720/1.905 liter
Akselavstand: 278 cm278 cm
Egenvekt: 1.455 kg1.565 kg




Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her