<b>LADBAR GAVEPAKKE:</b> Nok en gang gjør det norske avgiftssystemet at man kan gjøre et kupp ved å kjøpe en høy-ytelsesbil til samme pris som en ordinær utgave. 225ex Active Tourer er en fleksibil med GTI-ytelser som leveres med firehjulsdrift og automat til 352.000 kroner. Foto: BMW
LADBAR GAVEPAKKE: Nok en gang gjør det norske avgiftssystemet at man kan gjøre et kupp ved å kjøpe en høy-ytelsesbil til samme pris som en ordinær utgave. 225ex Active Tourer er en fleksibil med GTI-ytelser som leveres med firehjulsdrift og automat til 352.000 kroner. Foto: BMWVis mer

BMW 2-serie Active Tourer: Den ladbare versjonen får en super pris

GTI-ytelser til familiebil-pris.

BMW entret i fjor et for dem nytt marked: Nemlig fleksi- og flerbruksbil-markedet. 2-serie Active Tourer, basert på ny forhjulsdrevet plattform ble presentert for markedet vinteren 2014 og vi testkjørte den første gang i fjor sommer.

Nyheten er at bilen kommer i en ladbar hybridversjon i mars 2016. Nå er prisen klar, og den ser ut til å gjøre bilen til noe bortimot en gavepakke.

Rimelig i forhold til ytelser

Prisen på nye BMW 225xe Active Tourer plug-in hybrid er 352.500 kroner. Til sammenligning koster dagens 225ix Active Tourer 577.000 kroner - eller 225.000 kroner mer, også den med automat og firehjulsdrift.

Dette må med andre ord sies å være mildt sagt attraktivt for en familiebil med automat, firehjulsdrift og ytelser som en GTI, og BMW-importøren legger da heller ikke skjul på at de er fornøyde.

FLERBRUK MED STIL: Vi synes BMW har jobbet bra med designen på sin Active Tourer. Dette er den første firehjulsdrevne utgaven vi kjørte: 220xd med 190 hester og ytelser bare hakket under nye 250xe. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Fornøyd importør

- Dette blir den første flerbruksbilen med plug-in hybridteknologi på markedet, og det er gledelig å kunne tilby denne til en meget gunstig pris, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Til Dinside kan Gottschalk fortelle at importøren har et salgsmål på 1.200 eksemplarer av 225xe i 2016 - gitt at Norge får tilstrekkelig med eksemplarer når produksjonen starter i mars.

BMW 225xe er den ladbare hybridversjonen av BMW 2-serie Active Tourer. Siden lanseringen i september 2014 har 2-serie Active Tourer blitt en populær volummodell hos BMW.

Les vår test av 220xd Active Tourer her!

SER DU FORSKJELLEN? Bare lokket til ladeporten på venstre forskjerm sladrer om at dette er den ladbare versjonen av BMW 2-serie Active Tourer. Foto: BMW Vis mer


4x4 og automat

- Bilen har en attraktiv kombinasjon av teknologi, plass og gunstig pris. Med elektrisk firehjulsdrift, 400 liter bagasjeplass og automatgir som standard, tror vi at dette kan bli en av våre mest solgte modeller i 2016, sier Christian Gottschalk.

Med elektrisk firehjulsdrift menes en annen type firehjulsdrift enn standard xDrive - her er det elmotoren som gir drift bak og forbrenningsmotoren som tar tak foran. Det betyr at avhengig av typen bruk kan man ha bakhjulsdrift - kjøring kun på strøm, forhjulsdrift (bensinmotoren alene), eller drift på alle fire når begge motorene jobber sammen.

Det at BMW her har klart å bevare 85 prosent av bagasjeromsvolumet er selvsagt et klart pluss som er viktig i en slik bil. Nå skal det presiseres at 400 liter med baksetene i bruk, ikke er så mye mer enn bagasjevolumet i en VW Golf. Standard 2 Active Tourer har 468 liters bagasjerom.

HØYERE GULV: Batteripakken under bagasjeromsgulvet stjeler noe plass, men slett ikke ikke så det blir ubrukelig. Foto: BMW Vis mer


224 hester

BMW 225xe er en 2-serie Active Tourer med såkalt eDrive. Det er det BMW kaller sine helt eller delvis elektrifiserte drivlinjer. BMW eDrive ble først lansert i BMW i8 og i3. BMW vil tilby en ladbar hybridmodell i alle de største segmentene i 2016. Alle ble presentert på bilutstillingen i Frankfurt i september: BMW X5 xDrive40e, BMW 740e, BMW 330e - og altså BMW 225xe Active Tourer.

Drivlinjen er en 1,5 liter tresylindret bensinmotor med BMW Twinpower turboteknologi på 136 hestkrefter kombinert med en elmotor på 88 hester. Tilsammen blir dette BMWs eDrive ladbare hybridsystem, som samlet yter 224 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er 385 newtonmeter.

BMW lover 41 kilometer fullelektrisk rekkevidde. Forbruket er oppgitt til 0,2 liter per mil og med et CO2-utslipp på 46 gram per kilometer. Og det fra en bil som skal klare 0-100 kilometer i timen på 6,7 sekunder.

LUFTIG: Active Tourer har god romsligshetsfølelse i kupéen da den er bygd i høyden. Men høy sittestilling til tross innfinner BMW-stemningen seg raskt. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Utstyr og assistanse

Standardutstyrslisten inneholder blant annet firehjulsdrift, automatisk klimaanlegg, automatgir, 17-tommers lettmeltallfelger, multifunksjonsratt, PDC bak, cruisekontroll med bremsefunksjon, og den automatiske nødanrops-tjenesten e-call.

Via en app på mobilen eller nettbrettet kan du også sjekke batteriets ladestatus og bilens rekkevidde, samt få opp kart med søkefunksjon, for eksempel etter ladestasjoner.

BMW 225xe Active Tourer plug-in hybrid er tilgjengelig i Norge fra mars 2016, og bilen kan bestilles i skrivende stund.