BMW 1-serie Coupé avduket

BMW har lange kupé-tradisjoner. Her er siste skudd på stammen.

BMW 1-serie har vært med oss noen år allerede, men først nå er kupéutgaven klar. Etter mange spionbilder kan vi endelig vise deg den ferdige produksjonsversjonen. Nå som 3-serie Coupé har vokst seg relativt kraftig, har det blitt rom for en mindre og mer spartansk kompaktklasse-kupé hakket under den mer luksuriøse og GT-pregede mellomklassekupeen.

Minimum 177 hester

Det er likevel langt i fra snakk om noen billigbil. En kjapp titt på det foreløpige motorutvalget avslører det. 1-serie Coupé vil nemlig ha en 2,0-liters dieselmotor på 177 hestekrefter og 350 newtonmeter som svakeste kraftkilde. Dette vil bli den klart vanligste av disse motorene i Norge, og prestasjonene er det lite å si på: 0-100 går på 7,6 sekunder og toppfarten ligger på 227 kilometer i timen.

Vis mer

BMW 1-serie Coupé avduket

  1. Store bilder
Vis mer


Forbruket på 0,48 liter per mil og CO2-utslippet på 128 gram per kilometer er kanskje like imponerende.

Dieselbombe

Også den nest kraftigste motoren er dieseldrevet og dessuten helt ny. Bak navnet 123d skjuler det seg en dobbelturbomotor med hele 204 hestekrefter og 400 newtonmeter fra en 2,0-lites rekkefirer. Det gjør den lille kupeen kapabel til å akselerere fra 0-100 på 7,0 sekunder og toppe på en maksimal hastighet på 238 kilometer i timen.

Selv om kreftene er voldsomme, bruker ikke 123d mer enn 0,52 liter per mil på blandet kjøring.

Nesten sportsbil

Dieselteknologien er altså i skuddet som aldri før, men toppmodellen i 1-serie-familien går fortsatt på bensin. 135i Coupé har samme motor som storebror 335i og det gir enda bedre ytelser i den betydelig lettere kupeen. Mens en 335i Coupé bruker 5,5 sekunder på 0-100, klarer 135i den øvelsen på 5,3 sekunder. Sportsbilklasse med andre ord. Toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen.

Den lavere vekten gir seg også positivt utslag i forbruket som er, ytelsene tatt i betraktning, beskjedent. 0,92 liter per mil som gir 220 gram CO2 per kilometer.

Flere motorer senere

Vis mer


Selv om det på det europeiske markedet bare vil være disse tre motorene som er klare til lanseringen til høsten, er det trolig at flere alternativer tilkommer litt senere. Vi regner i alle fall med at den selvpustende 3,0-literen på 265 hester (i 1-serie) og rekkefireren på 170 hestekrefter blir tilgjengelige.

1-serie Coupé blir, som kombien, naturligvis bakhjulsdrevet og det er grunn til å forvente enda morsommere kjøreegenskaper i kupeen som nok blir hakket sportsligere satt opp. Det burde dermed være duket for masse kjøreglede, ikke minst sett i forhold til prisen.

BMW 1-serie Coupé skal etter alt å dømme vises på Frankfurt-utstillingen i september. Når den kommer til Norge er i skrivende stund ikke klart, men regn med en gang rundt nyttårstider.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder