Dette håndtrykket bekrefter samarbeidet mellom Toyota og BMW.  Foto: Knut Moberg
Dette håndtrykket bekrefter samarbeidet mellom Toyota og BMW. Foto: Knut MobergVis mer

BMW + Toyota = Sant

To enere på hvert sitt område skal samarbeide.

i Tokyo: To av verdens enere på bilproduksjon brukte bilmessen i den japanske hovedstaden til å fortelle omverden at de har forlovet seg. I hvert fall at en avtale er inngått. Hovedsaken er selvfølgelig å spare penger, og det skal de gjøre ved å dele på oppgavene.

Diesel og batterier

Samarbeidet betyr i første omgang at BMW skal levere de minste dieselmotorene sine til Toyota, og da først og fremst 1,6 og 2-liters dieselene for det europeiske markedet. Toyota og BMW skal i tillegg samarbeide om utviklingen av batteriteknologi for el- og hybridbiler globalt.

Nye 3-serie prøvekjørt

Miljø og teknikk

BMWs Norbert Reithofer sa under pressekonfeansen at Toyota er den ledende leverandøren av miljøvennlig teknologi i volumsegmentet, mens BMWer den mest innovative leverandøren av premiumbiler.

Det finnes sikkert produsenter som gjerne ville blandet seg inn i denne diskusjonen, men basert på dette er den langsiktige avtalen inngått. De første resultatene vil komme på markedet fra og med 2014.

Fristende nytt fra Toyota

Maks fem produsenter

Jaques Nasser, tidligere overhode i Ford Motor Company, gikk tidlig ut og spådde sterkere samarbeid. Vis mer


For over ti år siden stod Jaques Nasser, som den gang var sjef for hele Ford Motor Company, rakrygget og fortalte omverdenen at Ford i fremtiden ikke skulle lage biler. De skulle bare bygge dem. Han mente også at det i fremtiden ikke ville være plass til mer enn fem bilprodusenter totalt.

Toyota GT 86 er offisiell

Hard skyts

På den tiden var dette sterke ord, et slag i ansiktet på egne utviklere, og ble av de fleste sett på som skrullete vyer. Imidlertid gjentok Fiat-konsernets toppsjef, Sergio Marchionne, spådommen for bare tre år siden og nå, knappe elleve år etter hans skandaløse uttlelser, er Nassers ord i ferd med å bli en realitet. Underleverandørene blir sterkere og sterkere, og bilprodusentene bruker mer og mer av samme teknologi, laget av hverandre, for hverandre. Sist ut er det altså Toyota og BMW som bekrefter et samarbeid.

Skift farge etter humøret

Mange grupperinger

Se bare på VW-paraplyen som mer eller mindre huser VW, Audi, Skoda, Lamborghini, Bentley og Seat. Daimler består av blant annet Mercedes-Benz, Smart og Maybach. PSA-gruppen er i hovedtrekk Peugeot og Citroën mens Renault og Nissan er i allianse. Fiat består nå for øvrig av Fiat, Ferrari, Maserati, Chrysler (inklusive Dodge), og Jeep. Sånn kunne vi fortsatt, og vi er dermed ikke langt unna Nassers spådommer.