Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

BMW- og Mercedes-produsent med elbil

Spennende fra Magna Steyr - elbil som vil kunne bli BMW, Mercedes, Saab eller Chrysler...

Magna Steyr er kjent som kontraktsprodusent av blant annet BMW X3, Jeep Grand Cherokee og Commander, Mercedes G-klasse og Saab 9-3 kabriolet og vil i fremtiden også stå for produksjonen av Aston Martins nye luksussedan, Rapide.

67 hk, 150 km rekkevidde

I Genève viste de frem en snerten liten sak som de presenterte som et fremtidsrettet og alment utnyttbart konsept. Selve studien heter Mila EV og er en femdørs kombikupé som er fire meter lang og dermed vel egnet til bytrafikk. Den er utstyrt med en elektromotor som utvikler tilsvarende 67 hestekrefter og en litium-ion-batteripakke som skal sørge for en rekkevidde på opptil 150 kilometer med en ladetid begrenset til to og en halv time. Bilen har en tilleggsenergikilde i solceller plassert i glasstaket.

Integrert plattform

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Magna Steyr hevder at hovedpoenget med bilen er å presentere en fullt integrert plattform for et elektrisk kjøretøy, som enhver bilprodusent kan benytte som basis for sitt eget produkt som for øvrig kan være både 100 % elbil, hybrid eller, takket være en fleksibel design, drevet av naturgass.

Kan brukes av mange

Det som er interessant er selvsagt at Magna Steyr, som opp gjennom årene har opparbeidet seg en uvurderlig ekspertise når det gjelder å produsere biler for andre, integrere komponenter og systemer og forstå systembehovene for de forkjelligste typer konstruksjoner, her viser et konkret forslag til kjøretøy som vil kunne lages i forskjellige varianter av forskjellige produsenter. Eventuelt vil Magna kunne bestemme seg for å bli et bilmerke i egen rett og ri på den elbil-bølgen som helt klart vil tilta i nær fremtid ved å produsere bilen selv og under eget navn. For øvrig samarbeider Ford og Magna Steyrs moderselskap, Magna International, om en elektrisk drevet bil som skal produseres fra 2011.

Mye tyder på at vellykkede integratorer og elbil-spesialister vil være av de som vil være godt plassert når den økonomiske nedgangen snur. Det er i hvert fall det selskaper som blant annet Magna Steyr, Pinninfarina/Bolloré og Heuliez satser på.